Čtení a psaní jsou spojené nádoby a mnohé principy fungují velmi podobně. Chceme-li žáky vést ke skutečnému osvojení dovednosti čtení s porozuměním, nestačí říct: “Přečtěte si text na straně 75,” a očekávat, že vše ostatní už se odehraje bez našeho pedagogického přičinění. I proces čtení má své fáze, kterými musíme se žáky projít, a aktivity, jejichž přínosů můžeme na této cestě využívat. Ukázkové texty pro různé slohové útvary jsou důležité pro všechny žáky, ale pro ty s OMJ ještě o trochu víc, protože jim slouží nejen jako model pro psaní, ale také jako smysluplný základ pro procvičování jazyka. Zkusme se tedy zamyslet nad tím, jak je na hodinách využíváme, a zda jsme z jejich potenciálu vymáčkli skutečně maximum.
Jednou z možností, jak žáky naučit efektivní práci s textem, je zařazení aktivit před čtením. Jsme tedy ve fázi, kdy už text mají v ruce, ale ještě po nich nevyžadujeme detailní čtení.
Předčtecí aktivity
- Předvídání a asociace (obsahové i jazykové) + pokládání otázek ke vztahu text a já (osobní), např. Podívejte se na text a na ilustrace, dokážete podle nich odhadnout, o čem text bude? Už jste někdy četli něco podobného? Co vám to připomíná?
- Scanning je jedna z technik rychlého čtení, kdy za pomoci grafického členění, tučného zvýraznění, podtržení apod. hledám v textu určitou konkrétní informaci, např. jméno nebo číslo.
- Skimming je naopak dovednost pomocí rychlého čtení určit hlavní myšlenku textu. Pro žáky s OMJ může být tato technika obtížnější, protože v sobě již obsahuje souvislé čtení, proto ji zařazujeme až za scanning, ale v souladu s typem textu můžeme klidně zařazovat pouze jednu z těchto technik.
Po přečtení celého textu následují dvě fáze. První, v níž se díváme na text jako celek a navazujeme tak s úkoly na čtení s porozuměním, a druhá, ve které už se dostáváme k detailům daného textu z jazykového hlediska.
Text jako celek – rozbor po čtení
-
- Z čeho se text skládá
-
- Analýza textu (dávání do souvislostí) + vyhodnocení mého předvídání:
– co vidím na první pohled, co mě zaujme,
– kde bych takový text mohl/a vidět,
– komu je nejspíš určen,
– já a text (můj vztah, zájem, zkušenosti)
-
- Nadpis textu
– výběr z možností
– samostatné vymýšlení
- Rysy útvaru/stylu – hledání
- Nadpisy a témata odstavců
- Řazení částí textu za sebou
- Shrnutí textu
Jazykové úkoly k textu
- Vyhledání opakujících se frází typických pro daný slohový útvar
- Nahrazování slov a vět při současném zachování významu (synonyma, slovní banka, slova v souvislostech)
- Změny v textu a jejich zapracování
- Rozšiřování jednoduchých vět v souvětí a naopak.
- Vytvoření nové věty (s nesouvisejícím obsahem) s pomocí slov z textu
- Změna závěru příběhu
- Mapa příběhu a její slovní popsání
- Hledání a určování slovních druhů anebo větných členů
- Převedení vět do přímé řeči