+420 773 304 464 info@meta-ops.cz

Paměťové techniky


Další platforma pro dvojjazyčné asistenty/ky pedagoga byla zaměřená na to, jak si pamatovat věci zábavně, hravě a snadně. Existuje spoustu paměťových technik, které ulehčují nejen samotné učení dětem, ale může je pak každý využít i ve svém osobním životě: ať už jdete nakupovat do obchodu, nebo potřebujete někomu zavolat, když máte vybitý telefon.

Na toto téma jsme si pozvali externího odborníka na paměťové techniky Ing. Aleše Procházku ze společnosti www.zlepsipamet.cz
Představil nám jak může znalost základních principů fungování paměti a paměťových technik (mnemotechnik) výrazně zlepšit zapamatování a při troše tréninku zrychlí i učení. Paměťové techniky a principy efektivního učení by měly být základní výbavou každého dítěte. Při jejich rozvíjení a aplikaci budou dosahovat lepších výsledků, ušetří svůj čas a můžou být ve svém životě úspěšnější.

Jak si zlepšit paměť?

Pokud si děti vytváří svoje vlastní zápisky, ze kterých se potom následně učí, měly by být co nejvíce barevné a doplněné obrázky, protože tím se podporuje vizuální paměť.
Většinu toho, co se žáci a žákyně naučí, vydrží v paměti krátce. Cílem ale je, aby si učivo uložili do dlouhodobé paměti. Toho se může dosáhnout těmito způsoby:

  1. Aktivujeme co nejvíce smyslů.
  2. Často opakujeme, protože to, co mozek nevyužívá, to zaniká.
    • První opakování by mělo být okamžité nebo do 10 minut
    • Druhé opakování by mělo být do jednoho dne
    • Třetí opakování do týdne.
    • Čtvrté opakování do měsíce.
    • Páté opakování do půl roku.
  3. Dostatek spánku. Děti by měly spát nejméně 9–11 hodin denně, protože ve spánku se vytváří dlouhodobá paměť a pokud děti spí méně, mohou zapomínat a hlavně se druhý den ve škole budou hůře soustředit

TIPY na snadnější zapamatování

1. Čísla: Potřebují si děti zapamatovat rok narození významné osobnosti, telefonní číslo, nebo číselný pin kód? Vytvořte si s dětmi pro každou číslici jednoduchý obrázek, který vám danou číslici představuje a čísla spojujte do příběhu.




2. Slovíčka: pamatují se některá slovíčka hůře než ostatní? Zkuste si na dané slovíčko vymyslet pomůcku pro lepší zapamatování a spojte to s vizualizací. Například anglické slovo „palm“ znamená dlaň. Slovo si můžete zapamatovat tak, že si představíte, jak na dlani vyroste palma. Slovíčka si nemusíte pamatovat jen na základě toho, co vám dané slovo připomíná, ale můžete jej i rozdělit na více částí. Například německé slovo „lappen – česky hadr“ -> můžeme si slovo rozdělit na „LAP“ a „PEN“ a sestavit z toho větu – Lapila jsem peníze do hadru

3. Vytváření příběhu funguje nejen na čísla, ale i slova. Například příběh na vyjmenovaná slova:

4. Věci, které si chceme zapamatovat, dáme do básničky (např. vzory podstatných jmen).

5. Před samotným učením se vyplatí zjistit, jaký typ učení dětem vyhovuje.

6. Když se snažíme učit něco nového, měli bychom vždycky začít tím, že si přečteme shrnutí – základem je tedy jít od celku k detailům a ne naopak.

7. Lépe si zapamatujeme mnemotechnické pomůcky vlastní než převzaté, ale i ty jsou velice efektivní, například pro zapamatování římských číslic: L, C, D, M -> Láďo, co dělá máma?

8. Vytváření myšlenkových map.

Díky těmto tipům na snadnější zapamatování, se dětem nejen začne lépe dařit ve škole, ale zároveň je to pro děti motivační a více zábavné, než pouhé memorování.

Vlivy, které mohou ovlivnit soustředění a paměť:

  • Nedodržování pitného režimu. Dehydratace ovlivňuje hustotu krve, mozek se poté špatně okysličuje.
  • Nevhodné pití a strava, například energetické nápoje, větší množství cukru nebo soli.
  • Pozdější snídaně. Čím déle se dítě nasnídá, tím později dostane energii.

Při studiu jazyků můžeme doporučit knihu od Lucie Grammelové, která umí mluvit 12 jazyky: GRAMELOVÁ, Lucie. Jak vyzrát na cizí jazyky: 3T: techniky, tipy a triky. Praha: Jazykový koutek, 2017. ISBN 978-80-906438-2-6.

Zuzana Prokopová

Logo občanského sdružení META.

Portál byl vytvořen za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.