Připravujeme maturitní slohovky aneb Tři patera doporučení:
S přesunem zodpovědnosti za maturitní písemné práce na školy se pedagogům otevírá možnost studenty na zkoušku efektivněji připravit, ale i relevantně hodnotit. Při stanovování kritérií, zadání a hodnocení slohové práce z ČJL bychom však neměli zapomínat na žáky s odlišným mateřským jazykem, pro něž je slohová práce nejnáročnější částí maturitní zkoušky.
Připravili jsme pro Vás doporučení, na co při přípravě maturitních slohovek nezapomenout s ohledem na žáky s OMJ a z odlišného kulturního prostředí.
A. Při přípravě na maturitní slohovku dbáme na to, aby studenti s OMJ:
- s dostatečným předstihem znali podobu zkoušky, hodnotící kritéria a typická zadání písemné práce;
- uměli při tvorbě textu používat strukturu/osnovu;
- si dokázali vybrat adekvátní zadání s ohledem na slohový útvar a téma a zároveň znali a používali slovní zásobu a fráze typické tento útvar;
- dostatečně nacvičovali psaní rozsáhlejších textů a konkrétních slohových útvarů a zároveň měli možnost si nacvičit formální situaci psaní písemné práce včetně napsaní celého útvaru s ohledem na všechny požadavky;
- uměli efektivně zkontrolovat, zda jejich napsaná práce splňuje všechny důležité rysy (dodržení útvaru, tématu, rozsahu…) a jestli neudělali nejčastější a snadno opravitelné chyby (např. s použitím Pravidel českého pravopisu); viz odškrtávací seznam Co zkontrolovat před odevzdáním slohovky.
Další tipy a konkrétní příklady, jak přípravu na psaní pojmout soustavně a efektivně najdete v článcích: Jak připravit žáky s OMJ na psaní slohů a Fáze psaní.
TIP! S nácvikem psaní obecně je třeba začít co nejdříve (ideálně od prvního ročníku). Nácvik psaní maturitní slohové práce se všemi požadavky (včetně rozsahu) je vhodné zařadit ve 2. pololetí 3. ročníku a ve 4. ročníku.
B. Při stanovování zadání maturitních slohovek si položme následující otázky:
- Připravovali jsme soustavně studenty (nejen) s OMJ na slohové útvary v nabídce? Zkusili si tyto útvary skutečně sami napsat?
- Jsou v nabídce slohových útvarů i takové, jež mají jasně danou strukturu a formu – ustálené obraty, spojení, fráze? (např. dopis, zpráva, žádost)
- Jsou témata prací volena s ohledem na odlišné kulturní prostředí, z něhož tito žáci pocházejí? (např. zpráva z masopustu je pro některé žáky s OMJ nezvolitelná, pokud tento svátek neznají)
- Zaměřují se naopak témata na vlastní zkušenosti maturantů? (např. zpráva z akce vlastního výběru z jakékoliv země)
- Jsou zadání formulována jasně, bez použití složitých metafor či jiných vrstev jazyka, které žák s OMJ nemusí znát? (slang, argot, nářečí, příp. historismy, archaismy, neologismy, přísloví/rčení v názvu práce)
C. Při hodnocení maturitních slohovek žáků s OMJ:
- Citlivě zohledňujeme odlišnost mateřského jazyka.
- Chybějící/špatnou diakritiku nehodnotíme jako chybu (pokud to je možné).
- V rámci stanovování kritérií hodnocení se zaměřujeme na smysl textu, srozumitelnost a dodrženou formální strukturu.
- Reflektujeme individuální vývoj studentů během celého studia na SŠ.
- Jsme lidští a nezapomínáme na individualitu maturantů.
Přejeme Vám i Vašim studentům hodně štěstí u maturit!
TIP: Doporučení lze stáhnout také ve formátu PDF.