Příručka vznikla za účelem pomoci jak pedagogům při přípravě vícejazyčných žáků na jednotnou přijímací zkoušku z českého jazyka na střední školy, tak s cílem podpořit žáky na cestě přípravou k přijímací zkoušce z českého jazyka na střední školu (JPZ).
Každoročně se na střední školy hlásí tisíce žáků a žákyň devátých tříd, před kterými stojí výzva v podobě přijímací zkoušky. Ta je výzvou nejen pro uchazeče o středoškolské vzdělávání, ale i pro pedagogy.
Tato příručka bude nápomocná oběma stranám. Koncepce publikace vychází ze zkušeností vyplývajících z organizace kurzů zaměřených přímo na přípravu vícejazyčných žáků a žákyň na JPZ a ze samotné podoby JPZ. Na základě její analýzy autorky publikace sestavily jednotlivé kapitoly, které jsou pojmenovány podle typů úloh pravidelně se vyskytujících v didaktických testech.
Řazení kapitol není náhodné – jednotlivé typy úloh jsou uspořádány v pořadí, které se osvědčilo na základě učební praxe. Pozornost je věnována také možné modifikaci přijímacího řízení pro vícejazyčné žáky – pohovoru jako formy přijímací zkoušky. Každá kapitola tak přináší strategie a praktické tipy pro vyučující i žáky, jak s daným typem úloh pracovat ve výuce, při studiu i během samotného řešení didaktického testu. Žáci zde rovněž najdou odkazy na webové stránky a platformy, na kterých mohou učivo procvičovat. Pod každou kapitolou příručky naleznete Nápadník – ten přináší vyučujícím tipy na didaktické hry a aktivity, jež mohou zařadit do svého vyučování. Materiály označené symbolem lze vytisknout, rozstříhat a rovnou použít.
Publikace je zdarma ke stažení na stránkách METY, o. p. s.
Zajímá Vás, jak přesně s publikací pracovat a jak ji co nejefektivněji využít při přípravě žáků a žákyň s OMJ na přijímací zkoušku z češtiny? Zúčastněte se našeho online workshopu s autorkami této brožury.