Zeměpis
Předměty jako zeměpis a vlastivěda existují všude na světě, mají ale většinou rozdílné obsahy a požadavky, které jsou z pochopitelných důvodů zaměřené především na geografický region dané země. To může zpočátku způsobovat při výuce žáků s odlišným mateřským jazykem problémy, vycházející z našeho trochu etnocentrického pohledu (např. Jak je možné, že neví, že hlavní město ČR je Praha a Slovenska Bratislava?!). Možná by nás ale naopak překvapilo, jak nadstandardní znalosti o své původní vlasti i o okolních zemích tito žáci mají. Těchto znalostí bychom měli v hodinách umět využít.
Práce s mapou je ovšem klasická dovednost, při které se i žák s OMJ může bezproblémově zapojit do výuky. Zpočátku je ovšem důležité ujasnit pokyny, které jsou pro ostatní samozřejmostí (např. vyhledej na mapě, ukaž, popiš atd.).
K usnadnění prvních kroků vícejazyčného žáka, který zcela či téměř neovládá český jazyk v daném předmětu, využijte Soubor výukových materiálů pro žáky-cizince na 2. stupni ZŠ.
Materiály do výuky ke stažení:
- Orientace na mapě - základní pojmy
- Světové strany
- Zeměpisné souřadnice
- Zámořské objevy
- Vesmír
- Stavba země, zemětřesení
- Hydrosféra
- Pitná voda a znečištění vody
- Spotřeba vody
- Spotřební průmysl a globalizace
- Kde se vzalo to, co jíme
- Urbanizace - stěhujeme se do měst
- Vznik a vývoj Země
Česká republika
- Česká republika
- Česká republika a země, ze které pocházím
- Vodstvo České republiky
- Zemědělská produkce v ČR
- Česko-ukrajinské mapové pomůcky
Klíčové vizuály (KV)
Ve výuce využijte také klíčové vizuály. Více o nich v kapitole Grafická vizualizace obsahu.
1. Zemědělství v ČR
2. Fáze měsíce
Další zdroje
|
