Projekt Školní asistent je založen na dobrovolné aktivní spolupráci žáků vyšších ročníků se žáky ročníků nižších. Tato spolupráce probíhá jak ve výuce, tak o přestávkách. Asistenti jsou vybíráni na základě přihlášek a následného konkurzu (za souhlasu rodičů).
Činnost školních asistentů je řízena konkrétními pedagogy, kteří také hledají možnosti využití této pomoci. Spolu tak tvoří menší realizační buňky projektu s vlastními vnitřními pravidly spolupráce na základě dohody, kdo, kdy a jakým způsobem bude pomáhat při řešení učebních a výchovných problémů. Ostatní pedagogové jsou o činnosti konkrétních asistentů informováni a podle možností se jim snaží vycházet vstříc.
Cílem projektu je nabídnout individuální účinnou pomoc dětem, které ji potřebují. Pomoc je zaměřena na integraci žáka do školního kolektivu a na získávání nezbytných dovedností při výuce. Cílem je nabídnout více motivačních podnětů a tím dosáhnout většího množství úspěchů. To vede ke zvýšení sebedůvěry a eliminuje zklamání z neúspěchu, které žáka demotivuje a za určitých podmínek může vést i k vyloučení z kolektivu.
Výsledkem by měla být snazší socializace do školního prostředí a dosažení kulturní úrovně požadované školou a společností. Škola však nadále respektuje odlišnosti dětí a tímto projektem diferencuje vzdělání tak, aby se přizpůsobovalo individuálním potřebám jednotlivých žáků a skupin.
Asistenční pomoc prospívá nejen žákům, kterým je určena, ale i samotní žáci asistenti získávají díky ní mnoho důležitých klíčových kompetencí. V tomto projektu si prohloubí především osobnostní a sociální dovednosti, např. jasnou komunikaci, kritické myšlení, řešení problémů či hodnocení své práce a práce druhých.
Naučí se sebekázni a odpovědnému jednání. Pochopí význam úsilí, nutnost osobního nasazení a kolektivní spolupráce. Snadněji přijmou sociální a kulturní odlišnosti a naučí se je respektovat. Zapojení učitelé mají možnost vytvářet podnětnější prostředí pro všechny žáky, efektivněji předávat učivo a snižovat rozdíly v jejich výkonech. Tím vytvářejí pozitivní klima ve třídě i v celé škole. Úspěšnější spolužáci se napodobováním činnosti asistentů učí aktivní pomoci a ta se stává přirozeným vzorcem chování. Žáci mohou svým spolužákům pomáhat při doučování či při zpracovávání domácích úkolů. Tím, že musí nějaký problém vysvětlit, zjišťují, že mu mnohdy sami nerozumí, a vede je to k hledání řešení. Tím si lépe učivo pamatují a snáze jej využívají.
Zdroj: Otevírání školy všem dětem: Možnosti a příklady práce se sociálně a kulturně znevýhodněnými dětmi (pilotní verze), AISIS, 2008