V rámci projektu Češtinou k inkluzi, který byl spolufinancován Evropskou unií, byly ve školním roce 2016/2017 zahájeny kurzy češtiny jako druhého jazyka podle metody KIKUS ve dvou mateřských školách. Ve spolupráci s organizací META, o. p. s. tak věchto MŠ proběhlo testování jazykové přípravy prostřednictvím této metody.
FMŠ Sluníčko pod střechou
Fakultní mateřská škola Sluníčko pod střechou se věnuje podpoře dětí s OMJ dlouhodobě a také úzce spolupracuje s organizací META již řadu let. Pedagogové MŠ se průběžně účastní vzdělávacích seminářů, zapojují do praxe různé metody a postupy a spolupodílí se na tvorbě některých metodických materiálů.
Kurz češtiny ve školním roce 2016/2017 pro skupinu osmi dětí byl realizován externí lektorkou PhDr. Barborou Loudovou Stralczynskou, PhD. V rámci kurzu byla plně využívána a ověřována metoda KIKUS, která prošla adaptací pro češtinu a prostředí českých mateřských škol. Lektorka v průběhu celého roku ověřovala veškeré aspekty metody: zásady práce v kurzu, stabilní strukturu lekce, koncept přípravy na lekci v tabulce či pomůcky – obzvlášť pak obrázkové kartičky KIKUS.
Jazyková náplň kurzu
Roční kurz KIKUS byl ve školním roce 2016/2017 realizován pro předškolní děti. Jazyková náplň kurzu se vždy odvíjí od pokročilosti dětí a typy činností korespondují s věkem (např. v kurzu pro mladší děti je více zastoupena práce se slovní zásobou a jednodušší gramatika). V rámci mateřské školy u vícejazyčných dětí neusilují jen o to, aby děti zvládly běžný den. Úkolem a cílem předškolního vzdělávání je mimo jiné příprava dětí na školu a rozvoj každého dítěte v maximální možné míře. Očekávané výstupy (RVP PV) se mohou lišit a liší u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, kam děti s OMJ patří; s úpravou očekávaných výstupů je tedy nutno počítat. Důležité je tudíž rozvíjet češtinu jednotlivých dětí v nejvyšší možné míře.
Náplň realizovaného kurzu pro děti v předškolním ročníku, které již roční jazykovou přípravou prošly, byla koncipována více do hloubky a zároveň s ohledem na jazykovou pokročilost dětí. Tato skupina dětí nemá již problém s komunikací a zvládnutím činností ve třídě, rozumí pokynům učitelky a nezažívá již velký stres vyvolaný jazykovou bariérou. Děti však stále dělají značné chyby v gramatice, které by si bez další jazykové podpory postupně fixovaly a pozdější odstranění chyb by bylo o to náročnější. Děti také neznají složitější výrazy a významy některých slov, nemluví plynule apod. Při nástupu do základní školy budou samozřejmě v nevýhodě oproti dětem s češtinou jako mateřským jazykem. Gramatické chyby v řeči mohou dětem komplikovat psaní diktátů, nemusí porozumět všem slovním úlohám či slovním instrukcím. V kurzu je tedy věnována pozornost složitější slovní zásobě, správnému používání předložek, rodů a koncovek přídavných jmen, skloňování, časování, volnému mluvení dětí ve větách a výslovnosti.
Struktura lekce
Lektorce se velmi osvědčila navržená stabilní struktura lekce podle metody KIKUS, díky níž děti již vědí, co je čeká a usnadní to organizační záležitosti. Ukázalo se však také, že po dvou letech kurzu je třeba lekce více obměňovat, a to mírně i z hlediska struktury lekce. Některé momenty – například vytahování překvapení z kouzelného pytle, mohou časem dětem trochu zevšednět. Většinou však kurzy neprobíhají více let, výstupem ověřování je tedy určitě potvrzení doporučené stabilní lekce jako funkčního a vhodného způsobu realizace lekcí.
Navržená struktura lekce v kurzu KIKUS
- Úvodní část (přivítání, úvodní písnička, kontrola domácích úkolů)
- Opakování (jazykové činnosti opakující jazykovou náplň předešlé lekce)
- Hlavní výuková část (2-3 jazyková cvičení, pohybové hry)
- Závěr (domácí úkoly, rozloučení)
Typy činností zařazované do kurzu
Vhodný prostor a čas
MŠ Mezi domy
Ve srovnání s testováním KIKUSu ve FMŠ Sluníčko pod střechou byly děti v MŠ Mezi Domy v začátcích kurzu na mnohem nižší jazykové úrovni, česky téměř neuměly. Náplň kurzu byla tedy jednodušší s důrazem kladeným
na rozvoj slovní zásoby.
V osmičlenné skupině dětí, jejichž mateřským jazykem je vietnamština, byly převážně děti ve věku
5 a 6 let. Je doporučeno, aby byly děti do skupin s výukou KIKUS začleňovány podle věku spíše než podle jazykové pokročilosti. V kurzu byla jedna dívka ve věku 4 let a velmi dobře zvládala typy činností nabízené v kurzu starším dětem.
Z počátku hodně ostýchavé děti, které nechtěly mluvit a málo reagovaly, se během pár lekcí rozmluvily, zbavily ostychu a spolupráce probíhala velmi plynule a s radostí. Hodně pomáhala nadsázka a legrace, děti se díky nim cítily přirozeně, odvažovaly se mluvit a lekce si užívaly.
Role rodičů
Před zahájením kurzu se během informační schůzky potkala lektorka s rodiči. Za pomoci překladatele jim představila metodu a zdůraznila význam výuky češtiny v předškolním věku. Rodičům doporučila, aby se sami začali česky učit a zapsali se do jazykových kurzů. Snáze pak přijmou svou roli při vzdělávání svých dětí a budou je moci podporovat i v dalších stupních vzdělávání. Rodiče požádala, aby doma mluvili s dětmi o probírané slovní zásobě v mateřském jazyce, nikoliv česky. Rodiče si na vlastní kůži vyzkoušeli část lekce včetně simulované situace, kdy rodič (v roli dítěte) nemá vypracovaný domácí úkol. Díky tomu si nejen vytvořili představu o výuce, ale zapamatovali si
i důležitost domácích úkolů. A během školního roku se často o rozvoj češtiny u svých dětí iniciativně zajímali.
Význam strukturované lekce
KIKUS pracuje se stabilní strukturou vyučování. Lektorkám se osvědčila především z organizačních důvodů. Práce s dětmi, které téměř nerozumí, je složitá. Jejich pozornost a zájem klesá musí překonávat jazykovou bariéru. Představte si, že musíte dětem ve třídě vysvětlit například pravidla hry. V kurzu dětí s odlišným mateřským jazykem je třeba zařadit takové činnosti, u kterých děti intuitivně a díky názornosti hned pochopí, co mají dělat. Stabilní struktura lekce tomu pomáhá. Začínáme-li například vždy pozdravením s dětmi sedícími na lavičce, po pár lekcích si děti již po příchodu do třídy automaticky sednou na lavičku a usnadní organizaci lektorovi. Děti také už předem vědí, co je čeká a mohou se soustředit na češtinu. Nevyčerpávají se tolik snahou pochopit, co a kdy mají udělat. V lekci v MŠ Mezi Domy se osvědčila následující struktura:
Co se osvědčilo? Typy činností a obsah lekce.
Děti jsou velmi brzy schopné učit se kromě slovní zásoby i gramatiku za předpokladu, že je včleněná do jazykových cvičení vhodným způsobem. Osvědčil se pozvolný postup a zařazení odpovídající náročnosti jazykového cvičení. Pokud nejsou děti zahlcené, náročnost cvičení odpovídá jejich schopnostem, procvičují a opakují, mohou již brzy začít trénovat i jednotné a množné číslo, skloňování, tvorbu vět či předložky. Děti ve 2. lekci začaly pozvolna a přirozeně trénovat skloňování v situacích a specificky koncipovaných jazykových cvičeních, aniž by bylo třeba využívat formu drilu. Brzy se začaly postupně seznamovat s předložkami a jejich užitím ve větě.
Děti se zvládaly soustředit nejvýše 20 minut na organizované aktivity (úvodní přivítání, písnička, jazykové hry). Osvědčilo se střídat rozmanité činnosti, pohybové, hudební, výtvarné a námětové hry a včleňovat formulace k procvičování jazyka. Pohybové aktivity zadávala lektorka s promyšlenými instrukcemi, později si tyto instrukce předávaly děti samy mezi sebou. Lektorka se snažila lekce ozvláštňovat, například u tématu ovoce a zelenina čekala na děti ochutnávka. Občas zařazovala i vhodné soutěže, které děti bavily. Obecně však doporučujeme podporovat spíše vzájemnou spolupráci a nevytvářet konkurenční prostředí mezi dětmi.
Na závěr lekce se osvědčilo zařazovat jednoduché výtvarné činnosti jako jazyková cvičení, která lektorka předem promyslela. V průběhu činností děti a lektorka k tématu konverzovaly a komentovaly dění.
Kartičky KIKUS
Práce s kartičkami děti baví a lektorovi umožňuje kreativně vymýšlet rozmanité hry, práce s nimi je intuitivní. Kartičky lze použít k procvičování slov, děti pojmenovávají obrázky na nich. Jejich potenciál je ale daleko větší, navíc děti by monotónní práce s nimi dlouho nebavila. Jsou vhodné pro zapojení gramatických jevů, pozvolna děti postupovaly od dvojčlenné věty k větám delším. S kartičkami pracovaly již od začátku a už ve 4. lekci dokázaly dle kartiček skládat slova do vět.
Nejprve však doporučujeme pracovat na zvoleném tématu s reálnými předměty např. nábytkem ve třídě a předváděním v prostoru (předložky) s využitím pohybu (slovesa).
Domácí úkoly
Domácí úkoly děti v počátcích kurzu občas zapomínaly, později v průběhu roku se situace zlepšila. Kontrola úkolů tvořila stabilní strukturu lekce. Součástí kontroly úkolů je také odměna dětí v podobě razítka. Samotné odměňování plnilo také funkci jazykového cvičení, děti si nejprve vybraly a požádaly lektorku o zvolený obrázek na razítku, ta se dětí ptala na nejrůznější otázky například, zda děti chtějí dostat razítko na list domácího úkolu nahoru či dolů, doprava či doleva.
Metoda KIKUS je dobrý pomocník
Reagování na konkrétní situaci a atmosféru ve třídě, na rozpoložení a síly dětí a flexibilní přizpůsobení se lektora aktuálním podmínkám se ukázalo během pilotáže jako velmi důležité. Metodou se lektor nesmí nechat svazovat, je třeba se soustředit především na skutečnou kvalitu jednotlivých činností. Děti musí mít možnost hodně mluvit, opakovat, rozšiřovat a vrstvit látku. Jazyková cvičení musí být vhodně promyšlená a cílit na konkrétní jazykové jevy. Metoda KIKUS poskytuje užitečný návod na koncipování a realizaci výuky jazyka, počítá s aktivním zapojením pedagoga, přípravou i schopností systematicky a citlivě rozvíjet jazykové dovednosti dětí zábavnou formou v reakci na jejich potřeby.
Obsah článku