Dobrá praxe: KIKUS kurz

V rámci projektu Češtinou k inkluzi, který byl spolufinancován Evropskou unií, byly ve školním roce 2016/2017 zahájeny kurzy češtiny jako druhého jazyka podle metody KIKUS ve dvou mateřských školách. Ve spolupráci s organizací META, o. p. s. tak věchto MŠ proběhlo testování jazykové přípravy prostřednictvím této metody.

FMŠ Sluníčko pod střechou

Fakultní mateřská škola Sluníčko pod střechou se věnuje podpoře dětí s OMJ dlouhodobě a také úzce spolupracuje s organizací META již řadu let. Pedagogové MŠ se průběžně účastní vzdělávacích seminářů, zapojují do praxe různé metody a postupy a spolupodílí se na tvorbě některých metodických materiálů.

Kurz češtiny ve školním roce 2016/2017 pro skupinu osmi dětí byl realizován externí lektorkou PhDr. Barborou Loudovou Stralczynskou, PhD. V rámci kurzu byla plně využívána a ověřována metoda KIKUS, která prošla adaptací pro češtinu a prostředí českých mateřských škol. Lektorka v průběhu celého roku ověřovala veškeré aspekty metody: zásady práce v kurzu, stabilní strukturu lekce, koncept přípravy na lekci v tabulce či pomůcky – obzvlášť pak obrázkové kartičky KIKUS.

Jazyková náplň kurzu

Roční kurz KIKUS byl ve školním roce 2016/2017 realizován pro předškolní děti. Jazyková náplň kurzu se vždy odvíjí od pokročilosti dětí a typy činností korespondují s věkem (např. v kurzu pro mladší děti je více zastoupena práce se slovní zásobou a jednodušší gramatika). V rámci mateřské školy u vícejazyčných dětí neusilují jen o to, aby děti zvládly běžný den. Úkolem a cílem předškolního vzdělávání je mimo jiné příprava dětí na školu a rozvoj každého dítěte v maximální možné míře. Očekávané výstupy (RVP PV) se mohou lišit a liší u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, kam děti s OMJ patří; s úpravou očekávaných výstupů je tedy nutno počítat. Důležité je tudíž rozvíjet češtinu jednotlivých dětí v nejvyšší možné míře.

Náplň realizovaného kurzu pro děti v předškolním ročníku, které již roční jazykovou přípravou prošly, byla koncipována více do hloubky a zároveň s ohledem na jazykovou pokročilost dětí. Tato skupina dětí nemá již problém s komunikací a zvládnutím činností ve třídě, rozumí pokynům učitelky a nezažívá již velký stres vyvolaný jazykovou bariérou. Děti však stále dělají značné chyby v gramatice, které by si bez další jazykové podpory postupně fixovaly a pozdější odstranění chyb by bylo o to náročnější. Děti také neznají složitější výrazy a významy některých slov, nemluví plynule apod. Při nástupu do základní školy budou samozřejmě v nevýhodě oproti dětem s češtinou jako mateřským jazykem. Gramatické chyby v řeči mohou dětem komplikovat psaní diktátů, nemusí porozumět všem slovním úlohám či slovním instrukcím. V kurzu je tedy věnována pozornost složitější slovní zásobě, správnému používání předložek, rodů a koncovek přídavných jmen, skloňování, časování, volnému mluvení dětí ve větách a výslovnosti.

Struktura lekce

Lektorce se velmi osvědčila navržená stabilní struktura lekce podle metody KIKUS, díky níž děti již vědí, co je čeká a usnadní to organizační záležitosti. Ukázalo se však také, že po dvou letech kurzu je třeba lekce více obměňovat, a to mírně i z hlediska struktury lekce. Některé momenty – například vytahování překvapení z kouzelného pytle, mohou časem dětem trochu zevšednět. Většinou však kurzy neprobíhají více let, výstupem ověřování je tedy určitě potvrzení doporučené stabilní lekce jako funkčního a vhodného způsobu realizace lekcí.

Navržená struktura lekce v kurzu KIKUS

  • Úvodní část (přivítání, úvodní písnička, kontrola domácích úkolů)
  • Opakování (jazykové činnosti opakující jazykovou náplň předešlé lekce)
  • Hlavní výuková část (2-3 jazyková cvičení, pohybové hry)
  • Závěr (domácí úkoly, rozloučení)
V rámci proběhlého ročního kurzu se také ukázalo, že lektorka většinou v hlavní výukové části stihne zapojit více jazykových cvičení než navržené 2-3. Stejnou zkušenost potvrzují i další lektorky z jiných kurzů KIKUS.
Trvá-li kurz 45 až 60 minut, stihnou se s dětmi projít 4–6 jazykových cvičení. Osvědčilo se příliš neprotahovat úvod a soustředit se právě na návaznost a gradaci jazykových cvičení. Jednotlivá cvičení nejsou dlouhá, děti baví stále nové podněty a různorodé činnosti. Práce s domácími úkoly pro děti již v předškolním věku se ukázala jako reálná. Díky úvodnímu setkání s rodiči před začátkem kurzu se rodiče během konání kurzu poměrně zapojovali.
Lektorka také v úvodu lekce záměrně vytvořila prostor pro volné slovní vyjádření dětí (s využitím mikrofonu jako motivačního prostředku), což se ukázalo jako velmi přínosné právě pro pokročilé děti s OMJ. Dětem je tak dán prostor mluvit samostatně a souvisle ve větách, k čemuž často mnoho příležitostí nemají. Dětem se pokládají otázky typu: Jak vypadá koupelna u tebe doma (v tématu vybavení domu) a děti se samostatně rozhodují, co chtějí říct a jak věty naformulují. Tento typ úkolu je mnohem složitější než například tvorba vyjádření podle nabídnuté struktury.

Typy činností zařazované do kurzu

Jednoznačně se potvrdilo, že děti potřebují různorodé činnosti v přiměřené délce se zapojením atraktivních pomůcek pro udržení jejich pozornosti a motivace. Činnosti by neměly být stereotypní a neměly by trvat příliš dlouho. Osvědčily se také pohybové hry, které ve FMŠ Sluníčko pod střechou tvořily pravidelnou součást lekce. Motiv překvapení na děti také velmi dobře funguje (kouzelný pytel, kouzelný klobouk, překvapení v krabici, kouzelný šátek, hádanky). Lektorka na každou lekci vymýšlela něco nového, aby udržela zájem a pozornost dětí a tudíž i jejich spolupráci po celou dobu lekce.

Vhodný prostor a čas

Ukázalo se, že i prostor pro realizaci kurzu hraje důležitou roli. Vhodné je, aby měl lektor k dispozici nejrůznější pomůcky a vybavení třídy, dostatek prostoru pro pohybové hry a stůl s židlemi pro klidnější činnosti. Klid je velmi důležitý, aby se například z vedlejší třídy neozýval hluk právě ve chvilce, kdy se šeptáním snažíme navodit napětí. Tento aspekt často nemůže ovlivnit samotný lektor, jako spíše ředitel, jehož úkolem je hledat co nejlepší podmínky pro práci lektora. Záleží vždy na možnostech a vybavení každé konkrétní mateřské školy, ale ukazuje se, že prostor pro výuku do značné míry ovlivňuje kvalitu samotného kurzu a je tedy důležité tento aspekt zohlednit.
Hledání vhodného času v průběhu dne tak, aby kurz zapadal do organizace denního režimu mateřské školy a zároveň respektoval výkonnostní křivku dítěte v průběhu dne, může být také oříšek. Nejvhodnější je pro děti dopoledne, kdy se jim většinou nejvíce daří se soustředit. Doporučit se dá u mladších dětí také čas po spaní. Ve FMŠ Sluníčko pod střechou probíhal kurz každé pondělí v 13:00 a tento čas se ukázal jako poměrně vhodný, ovšem někdy byla na dětech znát únava a roztržitost.

MŠ Mezi domy

Ve srovnání s testováním KIKUSu ve FMŠ Sluníčko pod střechou byly děti v MŠ Mezi Domy v začátcích kurzu na mnohem nižší jazykové úrovni, česky téměř neuměly. Náplň kurzu byla tedy jednodušší s důrazem kladeným
na rozvoj slovní zásoby.

V osmičlenné skupině dětí, jejichž mateřským jazykem je vietnamština, byly převážně děti ve věku
5 a 6 let. Je doporučeno, aby byly děti do skupin s výukou KIKUS začleňovány podle věku spíše než podle jazykové pokročilosti. V kurzu byla jedna dívka ve věku 4 let a velmi dobře zvládala typy činností nabízené v kurzu starším dětem.

 

Z počátku hodně ostýchavé děti, které nechtěly mluvit a málo reagovaly, se během pár lekcí rozmluvily, zbavily ostychu a spolupráce probíhala velmi plynule a s radostí. Hodně pomáhala nadsázka a legrace, děti se díky nim cítily přirozeně, odvažovaly se mluvit a lekce si užívaly.

Role rodičů

Před zahájením kurzu se během informační schůzky potkala lektorka s rodiči. Za pomoci překladatele jim představila metodu a zdůraznila význam výuky češtiny v předškolním věku. Rodičům doporučila, aby se sami začali česky učit a zapsali se do jazykových kurzů. Snáze pak přijmou svou roli při vzdělávání svých dětí a budou je moci podporovat i v dalších stupních vzdělávání. Rodiče požádala, aby doma mluvili s dětmi o probírané slovní zásobě v mateřském jazyce, nikoliv česky. Rodiče si na vlastní kůži vyzkoušeli část lekce včetně simulované situace, kdy rodič (v roli dítěte) nemá vypracovaný domácí úkol. Díky tomu si nejen vytvořili představu o výuce, ale zapamatovali si
i důležitost domácích úkolů. A během školního roku se často o rozvoj češtiny u svých dětí iniciativně zajímali.

Význam strukturované lekce

KIKUS pracuje se stabilní strukturou vyučování. Lektorkám se osvědčila především z organizačních důvodů. Práce s dětmi, které téměř nerozumí, je složitá. Jejich pozornost a zájem klesá musí překonávat jazykovou bariéru. Představte si, že musíte dětem ve třídě vysvětlit například pravidla hry. V kurzu dětí s odlišným mateřským jazykem je třeba zařadit takové činnosti, u kterých děti intuitivně a díky názornosti hned pochopí, co mají dělat. Stabilní struktura lekce tomu pomáhá. Začínáme-li například vždy pozdravením s dětmi sedícími na lavičce, po pár lekcích si děti již po příchodu do třídy automaticky sednou na lavičku a usnadní organizaci lektorovi. Děti také už předem vědí, co je čeká a mohou se soustředit na češtinu. Nevyčerpávají se tolik snahou pochopit, co a kdy mají udělat. V lekci v MŠ Mezi Domy se osvědčila následující struktura:

Co se osvědčilo? Typy činností a obsah lekce.

Děti jsou velmi brzy schopné učit se kromě slovní zásoby i gramatiku za předpokladu, že je včleněná do jazykových cvičení vhodným způsobem. Osvědčil se pozvolný postup a zařazení odpovídající náročnosti jazykového cvičení. Pokud nejsou děti zahlcené, náročnost cvičení odpovídá jejich schopnostem, procvičují a opakují, mohou již brzy začít trénovat i jednotné a množné číslo, skloňování, tvorbu vět či předložky. Děti ve 2. lekci začaly pozvolna a přirozeně trénovat skloňování v situacích a specificky koncipovaných jazykových cvičeních, aniž by bylo třeba využívat formu drilu. Brzy se začaly postupně seznamovat s předložkami a jejich užitím ve větě.

Děti se zvládaly soustředit nejvýše 20 minut na organizované aktivity (úvodní přivítání, písnička, jazykové hry). Osvědčilo se střídat rozmanité činnosti, pohybové, hudební, výtvarné a námětové hry a včleňovat formulace k procvičování jazyka. Pohybové aktivity zadávala lektorka s promyšlenými instrukcemi, později si tyto instrukce předávaly děti samy mezi sebou. Lektorka se snažila lekce ozvláštňovat, například u tématu ovoce a zelenina čekala na děti ochutnávka. Občas zařazovala i vhodné soutěže, které děti bavily. Obecně však doporučujeme podporovat spíše vzájemnou spolupráci a nevytvářet konkurenční prostředí mezi dětmi.
Na závěr lekce se osvědčilo zařazovat jednoduché výtvarné činnosti jako jazyková cvičení, která lektorka předem promyslela. V průběhu činností děti a lektorka k tématu konverzovaly a komentovaly dění.

Kartičky KIKUS

Práce s kartičkami děti baví a lektorovi umožňuje kreativně vymýšlet rozmanité hry, práce s nimi je intuitivní. Kartičky lze použít k procvičování slov, děti pojmenovávají obrázky na nich. Jejich potenciál je ale daleko větší, navíc děti by monotónní práce s nimi dlouho nebavila. Jsou vhodné pro zapojení gramatických jevů, pozvolna děti postupovaly od dvojčlenné věty k větám delším. S kartičkami pracovaly již od začátku a už ve 4. lekci dokázaly dle kartiček skládat slova do vět.

Nejprve však doporučujeme pracovat na zvoleném tématu s reálnými předměty např. nábytkem ve třídě a předváděním v prostoru (předložky) s využitím pohybu (slovesa).

Domácí úkoly

Domácí úkoly děti v počátcích kurzu občas zapomínaly, později v průběhu roku se situace zlepšila. Kontrola úkolů tvořila stabilní strukturu lekce. Součástí kontroly úkolů je také odměna dětí v podobě razítka. Samotné odměňování plnilo také funkci jazykového cvičení, děti si nejprve vybraly a požádaly lektorku o zvolený obrázek na razítku, ta se dětí ptala na nejrůznější otázky například, zda děti chtějí dostat razítko na list domácího úkolu nahoru či dolů, doprava či doleva.

Metoda KIKUS je dobrý pomocník

Reagování na konkrétní situaci a atmosféru ve třídě, na rozpoložení a síly dětí a flexibilní přizpůsobení se lektora  aktuálním podmínkám se ukázalo během pilotáže jako velmi důležité. Metodou se lektor nesmí nechat svazovat, je třeba se soustředit především na skutečnou kvalitu jednotlivých činností. Děti musí mít možnost hodně mluvit, opakovat, rozšiřovat a vrstvit látku. Jazyková cvičení musí být vhodně promyšlená a cílit na konkrétní jazykové jevy. Metoda KIKUS poskytuje užitečný návod na koncipování a realizaci výuky jazyka, počítá s aktivním zapojením pedagoga, přípravou i schopností systematicky a citlivě rozvíjet jazykové dovednosti dětí zábavnou formou v reakci na jejich potřeby.

Doplňující články