Koncept projektu KIKUS nabízí jednoduchý, v praxi ověřený a efektivní model podpory dětí při osvojování si druhého jazyka (češtiny, němčiny) a současně i rozvoje mateřského jazyka vícejazyčných dětí. Vznikl původně v Německu a byl modifikován pro několik dalších jazyků. Dobře může posloužit lektorům ČDJ pro děti v předškolním věku a pro nečtenáře.
Obsah článku
Metoda KIKUS je založena na kombinaci tří postupů:
1. Zacílená jazyková podpora v malých skupinách – v malé skupině (max. 8 dětí) absolvují děti ve školním roce přímo v mateřské škole jazykový kurz, který se skládá z 28 lekcí (při frekvenci 60 minut jednou za týden). Pracuje se s tématy blízkými dětskému světu (např. rodina, oblečení, jídlo atd.), která jsou zpracována pomocí metod učení hrou. Slovní zásoba, gramatika a jazykově-sociální dovednosti jsou zprostředkovány úměrně dětskému věku.
2. Fixování naučeného při běžných aktivitách v mateřské škole – mateřská škola je nejdůležitější partner při podpoře jazykového vyučování. Témata, která se probírají v kurzu, jsou pravidelně probírána i při běžné práci. Tak se může ve všedním dni upevňovat to, co se děti učily v kurzu – a naopak.
3. Podpora mateřského jazyka za pomoci rodiny – rodiče jsou podporováni v tom, aby mluvili na dítě jejich mateřským jazykem, nikoliv jazykem nové země. Většinou i rodiče nový jazyk sami ještě dostatečně neovládají, nejsou si v něm jisti, a proto by pro své děti nefungovali jako dobrý jazykový vzor. Naopak fungují přirozeně jako „učitelé“ mateřského jazyka. Děti si tak paralelně rozvíjí oba jazyky. To posiluje jejich sebedůvěru – a jejich jazykové kompetence v obou jazycích. Žádný z jazyků není upřednostňován, jen je velmi přirozeně vázán na prostředí, ve kterém se používá. Vícejazyčnost se tedy stává nikoliv problémem, ale něčím, co tyto děti obohacuje. Dosavadní zkušenosti ukazují, že rodiče skvěle spolupracují, pokud vnímají, že jejich mateřský jazyk je posuzován rovnocenně s jazykem vyučovacím. Součástí metodiky KIKUS jsou i ilustrované pracovní listy, které děti kromě práce v MŠ vyplňují i doma za podpory rodičů.
Kde se dozvíte více?
Více se o metodě KIKUS dozvíte v článku o dobré praxi ve dvou českých MŠ nebo na německém webu o metodě Kikus https://kikus.org/. Další materiály k metodě KIKUS můžete prozkoumat na této stránce.
Kromě PDF verze k vytištění, kterou lze zakoupit na webu organizace META, je možné s metodou KIKUS pracovat v digitální verzi Kikus interaktiv anebo, jako doplněk, lze využít také aplikaci KIKUS APP dostupnou ve verzi pro Apple i Android.
KIKUS byl vyvinut s ohledem na didaktiku vícejazyčnosti. Učitelé mohou kombinovat cvičení druhého jazyka (češtiny) s přidáním mateřského jazyka žáků. To podporuje jazykovou informovanost a empatii mezi žáky.Díky digitálním nástrojům metody KIKUS mají rodiče možnost jazykově podporovat své děti doma – a také se s nimi sebevzdělávat.