Obsah článku
Financování asistentů pedagoga formou podpůrného opatření
Nárok na asistenta pedagoga pro žáky s OMJ je upraven vyhláškou 27/2016 Sb., která upřesňuje, jak se má realizovat §16 novelizovaného školského zákona.
Přehled podpůrných opatření podle vyhlášky č. 27/2016 Sb. ve znění účinném od 1. 1. 2020.
Asistent pedagoga je v případě žáků s OMJ podpůrným opatřením 3. stupně. Znamená to, že o jeho přidělení rozhoduje ŠPZ na základě provedené diagnostiky speciálně vzdělávacích potřeb konkrétního žáka.
V praxi často zaznívá názor, a to často i z úst odborných pracovníků, že žáci s OMJ mohou využívat asistenta pedagoga pouze v případě, že mají kromě neznalosti češtiny další speciálně-vzdělávací potřebu. MŠMT tento mýtus opět vyvrací a potvrzuje, že vyhláška č. 27/2016 Sb. nikde nestanoví, že pro poskytnutí asistenta pedagoga je třeba kombinace více speciálně-vzdělávacích potřeb. Poradenské zařízení tedy může ve 3. stupni podpůrných opatření doporučit asistenta pedagoga žákovi, který kromě nedostatečné znalosti češtiny nemá žádnou jinou speciálně-vzdělávací potřebu. Celé stanovisko k asistentům najdete zde.
Dvojjazyční asistenti pedagogů
Financování DAP je možné z Operačního programu Jan Amos Komenský.
- MŠMT vyhlásilo dne 23. 9. 2024 druhou vlnu Šablon OP JAK pro MŠ a ZŠ II.
- Lhůta pro podávání žádostí: od 7. 10. 2024 do 30. 9. 2025 do 14:00 hod.
- Financování DAP je možné ze šablon:
- 2.II/1 Školní asistent ZŠ
- 2.II/2 Dvojjazyčný asistent ZŠ
- Podrobnější informace k šablonám najdete v našem článku.
Podmínkou výkonu práce dvojjazyčného asistenta v rámci projektu je splnění kvalifikace určené pro pozici asistenta pedagoga tak, jak je definováno v zákoně č. 563/2004 Sb. Nedílnou součástí jeho kvalifikace mimo ustanovení uvedeného zákona je znalost cizího jazyka na komunikativní úrovni (znalost cizího jazyka je prokazovaná např. maturitním vysvědčením, jazykovým certifikátem, vysvědčením z jazykové
školy, dokladem o absolvování státní jazykové zkoušky, státní zkoušky, případně dokladem o ukončení minimálně základního vzdělání v cizím jazyce).
Podmínkou výkonu činnosti školního asistenta je splnění stejných kvalifikačních předpokladů jako je u pozice asistent pedagoga v zákoně č. 563/2004 Sb.
V krajních případech, kdy škola prokazatelně nemůže zajistit činnost pozice kvalifikovanou osobou, je možné zaměstnat i nekvalifikovaného pracovníka. Tato podmínka se netýká znalosti cizího jazyka, která musí být splněná již při nástupu osoby na pozici DAP.
K tématu zaměstnávání DAP a financování této pozice ve školách jsme uspořádali diskusní setkání, kterého se zúčastnili zástupci škol a operačních programů z Magistrátu hl. m. Prahy a MŠMT.
Záznam diskuse je dostupný ZDE.
Parametrizace AP v prvních třídách
Od 1. září 2026 získá každá běžná první třída základní školy, která má alespoň 15 nebo více žáků, finance na asistenta pedagoga od státu. Finance bude možné využít na 20 hodin přímé pedagogické činnosti a 2 hodiny nepřímé pedagogické činnosti AP. Doporučujeme využívat tyto asistenty pedagoga i na práci s vícejazyčnými žáky. Pro efektivní způsob podpory není nutné, aby AP hovořil stejným jazykem jako vícejazyčný žák.