Role dvojjazyčného AP v MŠ je zásadní pro začlenění vícejazyčného dítěte do běžného chodu třídy. Jako další dospělý ve třídě poskytuje pedagogovi dostatečný prostor věnovat se dětem individuálně. Zároveň pomáhá jak při řízených činnostech, tak i při pozorování, které je nezbytné pro podchycení nežádoucích jevů v kolektivu dětí. Ředitel školy rozhoduje o tom, jaký bude poměr přímé a nepřímé činnosti. V následujících bodech představujeme roli asistenta pedagoga při práci s vícejazyčnými dětmi a přínosy dvojjazyčných AP v MŠ. Klasickou náplň práce AP bez ohledu na vícejazyčné děti najdete na stránkách www.asistentpedagoga.cz
Role (dvojjazyčného) AP v MŠ
- Materiály – asistent může připravit pracovní listy, kartičky se slovní zásobou a vizuální podporu k pohádce pro vícejazyčné dítě, aby lépe porozumělo aktivitě při řízené činnosti
- Řízené činnosti – asistent může připravit vícejazyčné dítě na činnost předem (projde s ním slovní zásob, nebo také může pomoci upravit pravidla činnosti s ohledem na vícejazyčné dítě. Dále může názorně předvádět (např. s maňáskem) aktivitu, kterou učitelka vysvětluje, využívá gestikulaci a mimiku, aby s vícejazyčným dítětem komunikoval a zapojoval ho do programu
- Adaptace – asistent může připravit komunikační kartičky a kartičky denního režimu pro nové vícejazyčné dítě. Také může pro účely adaptace využít mateřský jazyk dítěte (jednoduché překlady, pozdravení nebo písnička v mateřštině). Pro pocit pohody dítěte může také pomoci s výběrem patrona
- Spolupráce s rodiči – asistent může připravit materiály v mateřském jazyce rodičů, případně může pomoci sehnat tlumočníka
- Procvičování slovní zásoby během dne – každou volnou chvíli se může asistent dítěti věnovat a procvičovat ČJ (při pobytu venku, v prostojích)
- Pozorování dítěte – asistent se může zaměřit na to, jak dítě komunikuje s ostatními dětmi, zda a jak se zapojuje do hry a jestli se orientuje v denním režimu MŠ. V kombinaci s jazykovou diagnostikou získáme ucelenou představu o jazykových dovednostech dítěte. Poznatky z pozorování můžeme při pedagogické diagnostice.