Učebnice a učební materiály pro MŠ

V předškolním věku ještě nemluvíme o výuce ČDJ, ale spíše o podpoře osvojování češtiny jako druhého jazyka. Jazykovou lekci tedy nemůžeme postavit na práci s učebnicí nebo s pracovním sešitem. Přesto však můžeme využít učebnice a ucelené učební materiály při plánování jazykových chvilek či celého kurzu pro vícejazyčné děti v předškolním věku. Knihy, aplikace nebo on-line zdroje mohou pedagogové v MŠ také doporučit rodičům pro domácí opakování češtiny.

Pokud hledáte pracovní list ke konkrétnímu tématu nebo gramatickému jevu, nejdete je v tomto přehledu zdrojů.

Učebnice a ucelené učební materiály

Ve zkráceném seznamu jsou uvedeny ucelené učební materiály, které jsou osvědčené a dobře dostupné pro děti předškolního věku a nečtenáře.
  • Lacinová, P.: Nečtu, nepíšu, učím se česky. CIC, o.p.s. 2018.
    Učebnice pro začínající čtenáře ke všem základním tématům pro začátečníky.
  • Garlin, E.: Materiály KIKUS. META, o.p.s. 2016. Obrázkové karty, pracovní listy s obrázkovými kartičkami, pracovní listy pro práci rodičů a dětí. Ucelená metoda učení druhého jazyka pro předškolní děti a žáky prvních a druhých tříd funguje na základě obrázkových kartiček a jejich vzájemných kombinací.
  • Černá, M., Kortusová, T.: 1, 2, 3, 4, 5 s Fidem umím česky hned. Metodická příručka pro výuku Českého jazyka pro děti s OMJ v MŠ. MY Aktivity, o.p.s., 2019.
    Metodická příručka pro výuku českého jazyka pro vícejazyčné děti v MŠ. Obsahuje 12 témat, metodické listy, přílohy, básničky apod.
  • Škodová, S.: Domino. Český jazyk pro malé cizince 1, 2. Wolters Kluwer ČR, a. s. 2010, 2012. Řada dvou učebnic včetně pracovních sešitů, metodik pro učitele a CD kopíruje učivo pro první a druhou třídu pro žáky s OMJ. V mateřské škole se dá využít jako doplňkový materiál pro děti v předškolním roce a v přípravných třídách.
  • Rohová, J.: Dítě-cizinec v mateřské škole. Raabe, 2021.
    Metodika s pracovními listy českého jazyka pro dítě s OMJ je určena učitelům MŠ i rodičům dětí. Obsahuje řadu pracovních listů, které předškoláky naučí první slova a věty.
  • Linhartová a kol.: Nápadníček. META o.p.s., 2020.
    Nápadníček a jeho přílohy nabízí pedagogům mateřských škol inspiraci pro práci s celou třídou s ohledem na zapojení dětí s odlišným mateřským jazykem.

Obrázkové knihy a další učební materiály pro rozvoj řeči vhodné pro vícejazyčné děti

Inspirovat se můžete také v pracovních sešitech zaměřených na rozvoj řeči pro děti předškolního věku. Na ukázku uvádíme jen několik z nich.

Obrázkové knihy, rozvoj slovní zásoby

Logopedická prevence

On-line zdroje a mobilní aplikace

ČEŠTINA2 – mobilní aplikace vyvinutá organizací META, o.p.s. pro vícejazyčné děti, které se teprve učí česky, jejich rodiče i pedagogy. Aplikace je vhodná pro děti od 5 let a je zdarma.

Čeština s Mínou a Týnou – Zábavný animovaný kurz češtiny, který má dvacet šest dílů a je určený pro malé začátečníky. Pořad vznikl ve spolupráci s NPI ČR a je doplněn pracovními listy.

Logopedie-aplikace – procvičování výslovnosti jednotlivých hlásek ve slovech i větách včetně možnosti nahrávání a porovnání vlastní nahrávky s nahrávkou programu. Aplikace vhodná spíše pro pokročilé mluvčí pro rozšíření slovní zásoby.

Výukové kartičky – aplikace na procvičování základní slovní zásoby z různých tematických okruhů (vhodné také pro MŠ, není potřeba umět číst)

Včelka – mobilní aplikace na procvičování češtiny, přes 100 typů cvičení na procvičování slovní zásoby, správné výslovnosti, poslechu i čtení

Metodické materiály a odborná literatura pro pedagogy

  • Doleží, L. a kol. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (předškolní věk). AUČCJ 2014.
  • Doleží, L.: Hrajeme si s říkankami. Metodický materiál k jazykové podpoře dětí/žáků cizinců. NIDV 2017.
  • Garlin, E.: Metoda KIKUS Čeština jako cizí jazyk – čeština jako druhý jazyk. META, o.p.s. 2016.
  • Kmentová, M.: Hudební činnosti při osvojování češtiny jako druhého jazyka. Metodický materiál pro výuku dětí s odlišným mateřským jazykem. NIDV 2016.
  • Kmentová, M.: Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko! Hudební činnosti v logopedické prevenci. Portál 2018.
  • Nosálová, B. a kol.: Učíme češtinu jako druhý jazyk. META, o.p.s. 2018.
  • Škodová, S.: Domino. Český jazyk pro malé cizince 1, 2 – METODIKA. Wolters Kluwer ČR, a. s. 2010, 2012.

K dalšímu vzdělávání můžete využít také další metodické materiály a odbornou literaturu pro učitele.