Pracovní list je určen pro žáky s OMJ 4. třídy ZŠ do předmětu Člověk a jeho svět – Přírodověda.
Obsahový cíl:
– Žák vyjmenuje základní živé organismy a pozná je podle obrázku (pojmenuje je).
– Žák uvede znaky živých organismů.
– Žák se orientuje v informacích o živých organismech, zejména o výživě a dýchání.
– Žák se orientuje v textu a dokáže vyhledat potřebné informace.
– Žák pracuje s učebnicí, vyhledává v ní obrázky a informace.
– Žák doplní informace, čím se živí a dýchají organismy.
– Žák porovná základní projevy života na konkrétních organismech.
– Žák přiřadí odbornou slovní zásobu k obrázku.
Jazykový cíl:
– Žák zapisuje nová slova a spojí je s obrázkem (významem).
– Žák hledá v učebnici, v pracovním listu slova, obrázky, informace.
– Žák rozlišuje podstatná i přídavná jména v jednotném a množném čísle.
– Žák používá 3. osobu přítomného času u popisu znaků živých organismů.
– Žák se seznamuje se 7. pádem podstatných jmen, používá jej pro vyjádření, čím se organismy živí/vyživují a dýchají.
– Žák tvoří otázku v 7. pádě (Čím se živí/vyživují …? Čím dýchají/dýchá …?) a na otázku odpoví celou větou, popř. jednoslovně pomocí 7. pádu.
– Žák samostatně formuluje, co o tématu ví (definice, popis znaků apod.).
– Žák používá odborný jazyk.
Slovní zásoba:
organismus, živý organismus / živé organismy, houby, rostlina/rostliny, živočich/ živočichové, potrava, výživa, přijímat – příjem, vyživovat se, živit se, dýchat – dýchání, vylučovat, růst, vyvíjet se, rozmnožovat se, vodní živočichové, suchozemští živočichové, hmyz, kořeny, fotosyntéza, maso, tělo, listy, žábry, plíce, vzdušnice
Jazykové prostředky:
Živé organismy jsou …, To je/jsou …, … se živí …, … se vyživují/vyživuje …, … dýchají/dýchá …, Čím se živí …?, Čím se vyživují/vyživuje …?, Čím dýchá/dýchají …?, … přijímají/přijímá potravu …
Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.