Buddy program aneb vrstevnická podpora při adaptaci nového žáka

Adaptace a úspěšné začlenění do třídního kolektivu je výzvou pro každého nově příchozího (nejen) vícejazyčného žáka či studenta. Jak mu v této situaci nejlépe pomoci? Nejefektivnější podporu dostane tehdy, spojíme-li síly nejen v rámci pedagogického týmu, ale i s jeho spolužáky. Ti mu mohou usnadnit vstup do nového prostředí jak v rámci společných aktivit při běžné výuce či třídnických hodinách, tak prostřednictvím individuální spolupráce. 

Právě tato osobní forma vrstevnické podpory, při níž se z konkrétního žáka stane peer, buddy, mentor nebo patron nového člena třídního kolektivu, může být velmi efektivní cestou k jeho úspěšné adaptaci.

Aby buddy ve škole fungoval

Bez ohledu na různé názvy rolí, kterých se při péči o nováčky ujímají zkušenější spolužáci, spojuje všechny tzv. buddy programy několik základních podmínek, které je potřeba dodržet, aby byla vrstevnická podpora opravdu funkční. Pro názornost a inspiraci doplňujeme jejich obecný popis ve světle modrých rámečcích příklady z praxe na ZŠ Křížová v Jihlavě.

1. Jasně stanovený cíl a společný zájem všech

Jak ukazuje praxe, pokud se program vrstevnické podpory ve škole ujme, odrazí se to pozitivně na třídním i školním klimatu. Udržet jeho další fungování tedy již nemusí být tak náročné. Především v prvotní fázi je však dobré, aby si všichni žáci i učitelé možné přínosy vrstevnické podpory zvědomili.

Jejím hlavním příjemcem jsou v tomto případě nově příchozí (vícejazyční) žáci. Naplňování těchto primárních cílů zároveň rozvíjí i ostatní zapojené děti a v neposlední řadě podporuje i práci učitelů. 

Podpora nově příchozího (vícejazyčného) žáka – cíle pro buddyho 

  • usnadnit spolužákovi přechod do nové země, nové školy a seznamování s novými lidmi,
  • být pro něj tím, na koho se může spolehnout a komu se může svěřit,
  • poskytnout možnost zeptat se vrstevníka na cokoliv, čemu ve škole i mimo školu nerozumí,
  • rozšířit obzory a možnosti, jak trávit volný čas v daném místě,
  • podpořit pocit přijetí, bezpečí, sounáležitosti.

Rozvoj buddyho

  • Seznamováním nováčka s prostředím školy, s jejím fungováním a pravidly upevňuje tyto základní poznatky i sám pro sebe. (Znalost)
  • Trénuje schopnost efektivní komunikace a aktivního naslouchání, trpělivost a schopnost přizpůsobit se tempu druhého. (Dovednost)
  • Rozvíjí svoji empatii, respekt a otevřenost k jiným kulturám, učí se nést odpovědnost. (Postoj)

Přínosy pro práci učitele

  • Výše zmíněné přebírání odpovědnosti podporuje osobnostní růst buddyho, pocit sounáležitosti s dospělými, od kterých dostává důvěru, je tedy více motivovaný spolupracovat s nimi i během vyučovacího procesu.
  • Vícejazyčný žák se díky podpoře buddyho rychleji adaptuje. Učitel tak může věnovat méně času vysvětlování a více se soustředit na výuku.
  • Buddy může učiteli zprostředkovat pohled nového žáka nebo upozornit na jeho potřeby, které by jinak zůstaly skryté.
  • Poskytování prostoru pro adaptaci (nového žáka) a rozvoj kompetencí (buddyho) posiluje i dobré vztahy učitelů s rodiči zapojených dětí a přispívá k celkové spolupráci mezi nimi. 

Naši patroni – dobrovolníci – jsou hrdí na to, že mohou ostatním pomáhat, protože mnozí z nich zažili, že sami měli při svých počátcích ve škole svého patrona. Svěřeného žáka provází školou, pomáhají mu s orientací v budově, snaží se poradit při jakýchkoli problémech – např. obchází s žákem učitele, představují tohoto žáka, poptají pro něj učebnice. Jsou nápomocni při komunikaci s vyučujícími nebo asistenty pedagoga.

(dobrá praxe ZŠ Křížová)

2. Nastavení systému: aktivita žáků, supervize a podpora pedagogů 

I když vrstevnická podpora stojí především na vlastní aktivitě žáků, minimálně při jejím prvotním zavádění je nutné určit v pedagogickém sboru osobu, která bude mít celý systém na starosti (koordinátora). Koordinátor je důležitou osobou pro oba žáky z dvojice. Ideálně by mělo jít o někoho, kdo:

  • má o žácích přehled a součástí jeho práce je i péče přímo o ně (např. některý ze členů školního poradenského pracoviště),
  • si může vyhradit čas na pravidelná setkávání, monitorování toho, jak na tom dvojice jsou a jaké mají aktuální potřeby, 
  • bude pro patrona důvěryhodnou osobou, na kterou se může vždy obrátit a požádat o pomoc (např. v případě psychických, rodinných či dalších potíží propojeného kamaráda). 

Nově příchozí žáci se svým patronům svěřují, důvěřují jim. Pokud patroni nemohou situaci vyřešit s vícejazyčným žákem sami, ví, na koho se mají obrátit o radu a pomoc – např. dvojjazyčného asistenat pedagoga, koordinátora vzdělávání vícejazyčných žáků, metodika prevence, výchovného poradce.

(dobrá praxe ZŠ Křížová)

3. Výběr dvojic

Buddy parťák může být z vyššího ročníku, ale i ze stejné třídy jako nově příchozí žák, měl by se však dobře orientovat v dané škole. Pro vícejazyčného žáka je přínosné mít buddyho-rodilého mluvčího, s nímž si bude přirozeně zdokonalovat komunikační češtinu. Pro úplné začátečníky lze naopak využít žáka se stejným rodným jazykem (pokud ve škole je), zajistí to dostatečné porozumění v rodném jazyce, ale také důležitý pocit bezpečí a přijetí. Propojení dvojic v rámci buddy programu by mělo být vždy založené na dobrovolnosti obou stran.

Při výběru dvojic může koordinátor postupovat například takto:

  • individuálně vytipuje vícejazyčné žáky, pro které by mohl být patron užitečný, a nabídne jim propojení, 
  • k danému žákovi pak vytipuje možného buddyho, který by mu mohl být blízký a který by mohl mít zájem o tuto dobrovolnickou činnost,
  • po souhlasu obou uspořádá seznamovací schůzku, kde se domluví forma a frekvence setkávání, předají se kontakty. Vše by mělo být na dohodě obou zapojených žáků, koordinátor je zde spíše v roli moderátora.

Buddy je pro vícejazyčného žáka nejdůležitější v prvních dnech a měsících na nové škole. Postupem času ale taková potřeba může vymizet. Vztah dvojic tak nemusí trvat více než 1 školní rok.

Při příchodu nového vícejazyčného žáka do naší školy oslovujeme jeho budoucí spolužáky, zda by se někdo z nich chtěl stát patronem tohoto žáka. V počátcích programu jsme žáky spíše žádali o pomoc, ale nyní když program běží, jej již žáci znají a velmi rádi se do něj zapojují. V současnosti se tedy většinou hlásí spontánně. Někdy máme dokonce problém s tím, že se o tuto dobrovolnou funkci uchází více žáků. Pokud je to tak, může mít vícejazyčný žák i dvojici patronů, kteří se střídají v „péči“ o tohoto žáka a usnadňují mu adaptaci na nové prostředí.
Jestliže je tento proces úspěšný, přestává patron plnit svou funkci (přeje-li si to nový žák – když si najde např. jiného kamaráda), někdy ovšem systém patronů přetrvává, i když jej už žák nepotřebuje, protože se z nich stávají kamarádi nejen ve škole, ale i mimo školu.

(dobrá praxe ZŠ Křížová)
Pro podporu při zavádění i dlouhodobém fungování buddy programu můžete využít naše materiály.

Dobrá praxe ve světě i u nás, ve škole i mimo ni

Dokladem účinnosti vrstevnické podpory je její široké využívání v ČR i po celém světě. Buddy program pro zahraniční studenty při studiu na střední škole funguje např. na Cambridge High School na Novém Zélandu. Sousední Slovensko ho rozšiřuje do povědomí škol i skrze státem poskytovanou metodickou podporu, a to zejména jako reakci na příchod velkého množství dětí z válkou zasažené Ukrajiny. 

Mimo jiné tímto slovenským programem se inspirovala právě ZŠ Křížová při tvorbě své vlastní koncepce. V českém prostředí však nejde o ojedinělou iniciativu. Podpora na principu hledání patronů (nejen) pro vícejazyčné žáky již delší dobu funguje například také na Gymnáziu Jana Blahoslava v Ivančicích.

Mimo prostředí školy pak existují organizace, které nabízí podporu mentorem/patronem/buddym dětem a mládeži v různých životních situacích. Jsou to např. LATA, HESTIA, dále CIC Praha nebo NESEHNUTÍ Brno, jejichž dobrovolníci v rámci mentoringu podporují vícejazyčné děti také formou doučování češtiny.

Doplňující články