Buddy program

1. Co je Buddy program?

Buddy (z angl.) znamená kamarád, kámoš, parťák. Obecně jde o neformální kamarádský vztah dvou žáků, z nichž jeden je zkušenější a na škole se již orientuje (buddy), zatímco ten druhý přichází na školu nově, zatím se tam moc nevyzná a teprve hledá své místo ve škole/ve třídě.

Cílem Buddy programu je usnadnit nově příchozím žákům s odlišným mateřským jazykem (OMJ) příchod na školu a pomoci jim s adaptací a orientací v ní, s integrací do školního či třídního kolektivu, přispět k jejich úspěšnému zvládání školních povinností, porozumění učivu, a zabránit tak nedostatečnému prospěchu a předčasnému odchodu žáků ze vzdělávání. Žák s OMJ tak má ve svém buddym parťáka ve škole, ale i mimo ni.

2. Funguje už někde v praxi?

Podpora dětí/žáků/studentů buddy kamarádem, nebo také patronem, či mentorem funguje v různých formách po celém světě, ale i v ČR. Komplexní program podpory zahraničních studentů při studiu na střední škole má zpracován např. Cambridge High School na Novém Zélandu (na jejich webu ke stažení průvodce pro buddy).

V českém prostředí funguje podpora na principu hledání patronů (nejen) pro žáky s OMJ  třeba na Gymnáziu Jana Blahoslava v Ivančicích.

Program vrstevnické podpory krátce funguje také na Slovensku. Slovenský Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM) myšlenku buddy programu rozšiřuje do povědomí škol po celé zemi, a to zejména jako reakci na příchod velkého množství dětí z válkou zasažené Ukrajiny. Odborníci z NIVAMu připravili pro školy množství metodických materiálů včetně plakátů v ukrajinštině zdarma ke stažení.

Mimo prostředí školy pak existují organizace, které nabízí podporu mentorem/patronem/buddym dětem a mládeži v různých životních situacích. Jsou to např. LATA, HESTIA, dále CIC Praha nebo NESEHNUTÍ Brno, jejichž dobrovolníci v rámci mentoringu podporují děti s OMJ také formou doučování češtiny.

3. Pro koho je Buddy program určen?

Pro jakoukoliv školu, která cítí potřebu propojit žáky s OMJ se spolužáky, a tak jim pomoci v začlenění do školy, třídy. V rámci školy je pak program určen primárně pro žáky s OMJ (či jinými speciálními potřebami), kteří přicházejí do školy nově.

Buddy parťák může být z vyššího ročníku, ale i ze stejné třídy jako žák s OMJ, měl by se však dobře orientovat v dané škole. Pro žáka s OMJ je přínosné mít buddyho-rodilého mluvčího, s nímž si bude přirozeně zdokonalovat komunikační češtinu. Pro začátečníky lze naopak využít žáka se stejným rodným jazykem (pokud ve škole je), zajistí to dostatečné porozumění v rodném jazyce, ale také důležitý pocit bezpečí a přijetí. Propojení dvojic v rámci Buddy programu by mělo být vždy založené na dobrovolnosti obou stran.

4. V čem Buddy program pomáhá?

Účast v Buddy programu je obohacující pro obě strany a jak buddy, tak žák s OMJ se díky němu mohou rozvíjet po všech stránkách – např. každý se naučí něco nového, nebo se zdokonalí v něčem, co umí, najdou si nové přátele a tráví svůj volný čas aktivně a plnohodnotně, přičemž může jít nejen o pomoc se školou, ale především o společně smysluplně strávený volný čas na procházkách, výletech, výstavách, při sportu, hraní her apod.

Žákům s OMJ propojení s buddym přináší:

  • usnadnění přechodu do nové země a nové školy
  • pomoc, aby se cítili dobře ve škole i v ČR
  • seznámení s novými lidmi
  • někoho, na koho se mohou spolehnout a komu se mohou svěřit
  • možnost se zeptat vrstevníka na cokoliv, čemu ve škole i mimo školu nerozumí
  • rozšíření obzorů a možností, jak trávit volný čas v daném městě
  • pocit přijetí, bezpečí, sounáležitosti

5. Jak Buddy program zavést v naší škole?

Aby propojení dvojic fungovalo, je nutné mít ve škole určenou osobu (koordinátora), která bude mít Buddy program na starosti. Důležité je, aby měl takový člověk mezi žáky dané školy přehled.  Ideálně by mělo jít o někoho, kdo pečuje na škole o ty vícejazyčné (např. výchovný poradce, školní psycholog, metodik prevence, koordinátor inkluze…).

V praxi se zatím ukázalo, že je nejpřínosnější individuální propojování dvojic. Koordinátor Buddy programu individuálně vytipuje žáky s OMJ, pro které by mohl být buddy užitečný, a nabídne jim zapojení (např. formou letáku, viz materiály níže). K danému vícejazyčnému žákovi pak vytipuje možného buddyho, který by mu mohl být blízký a který by mohl mít zájem o tuto dobrovolnickou činnost. Pokud oba souhlasí, lze uspořádat společnou seznamovací schůzku, kde se domluví forma a frekvence setkávání, předají se kontakty. Vše by mělo být na dohodě obou zapojených žáků, koordinátor je zde spíše v roli moderátora.

Koordinátor Buddy programu je důležitou osobou pro oba žáky z dvojice. Monitoruje, jak na tom dvojice jsou, je pro ně k dispozici. Je také důležité, aby buddy věděl, že nemusí vše řešit sám a může kdykoliv koordinátora požádat o pomoc (např. v případě psychických, rodinných či dalších potíží propojeného kamaráda).

Ať už v Buddy programu funguje jakýkoliv počet dvojic, vždy je třeba se také se zapojenými žáky pravidelně setkávat a vyhodnocovat nejen jejich dosavadní kontakt, ale i potřeby. Buddy je pro žáka s OMJ nejdůležitější v prvních dnech a měsících na nové škole. Postupem času ale taková potřeba může vymizet. Vztah dvojic tak nemusí trvat více než 1 školní rok.

BUDDY PROGRAM může v počátku znamenat třeba jen propojení jedné dvojice studentů. Cílem je propojovat studenty s OMJ, kteří jsou ve škole noví, se stávajícími/zkušenějšími studenty školy a být jim ku pomoci.

TIP! Nikdo z žáků s OMJ neprojevil zájem o buddyho, ale máte ve škole starší žáky, kteří by se buddym chtěli stát? Můžete o nich informovat např. na školní nástěnce. Po dohodě s buddym můžete na nástěnce zveřejnit jeho jméno, třídu a třeba fotku, aby jej mohli noví žáci kontaktovat sami.

6. Buddy v době distanční výuky

Uzavření škol během covidové pandemie bylo velkým negativním zásahem do rozvoje vztahů mezi všemi žáky. Pro žáky s OMJ představuje případný přechod na distanční výuku vícenásobné riziko: ztrácí s češtinou přímé spojení, zejména na komunikační úrovni, často nemají kamarády, na něž se při uzavření škol mohou obrátit, případně se bojí kontakt sami začít.  Buddy může být v takové situaci třeba i jediným kontaktem s běžnou češtinou, nebo dokonce jediným kontaktem s vrstevníkem v ČR. Je proto nutné takové spojení podporovat a podněcovat.

Stáhněte si leták s uvedenými tipy pro studenty v době distanční výuky v pdf.

TIP! Chcete-li podnítit komunikaci mezi sebou u více žáků, můžete třídě jako úkol zadat zpracování interview/rozhovoru s mladším/starším žákem Vaší školy. Může jít o audio výstup nebo slohovou práci.

7. Stáhněte si materiály k zavedení Buddy programu na Vaší škole:

Na následujícím odkazu naleznete anotované materiály  k buddy programu.

Doplňující články