Práce s knihou

Četba textů a knih nepochybně vede ke zdokonalování češtiny a rozvoji čtenářské gramotnosti u všech žáků v naší vícejazyčné třídě.
Pro společnou práci ve třídě doporučujeme zařazení čtenářských lekcí, dále využívat adaptované texty a zároveň dát žákům podklad, který jim umožní se o ději knihy systematicky vyjádřit v češtině.

Práce s knihou v MŠ

V prostředí mateřské školy lze prostřednictvím předčítání a práce s knihami, pohádkami a příběhy podpořit inkluzivní prostředí a rozvíjet přátelskou atmosféru kolektivu. Využít lze následující příběhy, ve kterých vystupují nejrůznější rozmanití hrdinové, kteří se třeba také potýkají s jistou odlišností (např. Nosatá Natálie, Haló! Je tu někdo?, Putování s Carly, Děti jako já, Kiko a tajemství papírového motýla). Nápad, jak začlenit práci s knihou v heterogenním kolektivu MŠ naleznete v kapitole Oskar a měsíční kočky (in Nápadníček aktivit pro MŠ). Pokud je kolektivy MŠ adaptovaný a panuje zde přátelská, bezpečná atmosféra, mohou pedagogové pracovat s terapeutickými pohádkami.

Při práci s dětmi, které si jazyk teprve začínají osvojovat, je vhodnější spíše než předčítání princip „interaktivního čtení“. Vhodné jsou knihy, které jsou nepřehlcené, mají bílé pozadí, obrázky jsou realistické a snadno čitelné. Pedagog v tomto případě knihu nečte, ale jednoduchými slovy parafrázuje, udržuje kontakt s dítětem, ukazuje si obrázky, ověřuje si základní porozumění. Při práci s dětmi začátečníky se osvědčily encyklopedie a obrázkové slovníky, knihy s pohyblivými prvky nebo otevíracími okénky. Pro děti s odlišným mateřským jazykem je také vhodné „Kouzelné čtení“ s Albi tužkou, a to především v domácím prostředí, neboť poskytuje dítěti správný jazykový vzor v češtině.

Práce s knihou v ZŠ

V prostředí základní školy můžeme využívat práci s knihou a textem buď v rámci lekcí ČDJ (jako motivační prvek tématu lekce, pro rozvoj slovní zásoby apod.), pro rozvoj čtenářských strategií a gramotnosti, pro propojení s učivem jiného předmětu, nebo v rámci dílny čtení či samostatného čtení žáků.

Připravili jsme pro vás přehled čtenářských lekcí a inspirace pro práci s knihou. Jednotlivé lekce a pracovní listy zohledňují práci s žáky s nedostatečnou znalostí češtiny.

Adam a koleno (Dagmar Urbánková)
Práce s textem vedoucí k rozvoji slovní zásoby, dovednosti vyprávět příběh a popsat recept.

Čepice (Jan Brettová)

Kurtovi přeskočilo (Erlend Loe)

Kvak a žbluňk (Arnold Lobel)
PL, který spojuje učivo přírodopisu (7. ročník, obojživelníci) a češtiny (citoslovce, pády, slova nadřazená a podřazená).

Anička ve městě (Ivana Peroutková)
Práce s knihou, tipy na aktivitu do čtenářského klubu.

O dvanácti měsíčkách
Práce s textem vedoucí k zopakování názvů měsíců včetně jejich tvaru v lokálu.

Vánoční knížka (Tereza Říčanová)
Pracovní list včetně metodické a obrazové přílohy, ideální na lekce s vánoční tematikou.

Dášeňka čili život štěněte (Karel Čapek)
Práce s knihou, tipy na aktivitu do čtenářského klubu.

Papuchalk Petr (Petr Horáček)
Práce s knihou, tipy na aktivitu do čtenářského klubu.