Organizace výuky češtiny jako druhého jazyka ve škole

Vícejazyční žáci potřebují navštěvovat hodiny ČDJ, aby si osvojili základy češtiny a naučili se komunikovat v běžných situacích. Ukazují to následující videa ze škol. Videa jsou z doby, kdy ještě nebyla zavedena jazyková příprava podle § 20 ŠZ, nicméně jsou stále platná v tom, že ukazují pozitivní zkušenosti škol s organizací intenzivního kurzu ČDJ v dopoledních hodinách a velký přínos takového kurzu pro žáky s nedostatečnou znalostí češtiny.

Podívejte se na zkušenosti s organizací intenzivní výuky ČDJ na MŠ a ZŠ Jaroslava Seiferta.

 

Jak organizují výuku ČDJ například na ZŠ nám. Curieových, se můžete podívat na tomto videu níže. Podrobnější informace se dočtete v našem materiálu Organizujeme výuku češtiny jako druhého jazyka. Další informace o výstupech tohoto projektu naleznete také v článcích o Základní škole nám. Curieových a Základní škole Angel.

Škola má na výběr několik způsobů, jak zorganizovat výuku ČDJ. Zvolený způsob musí být zakotven ve školním vzdělávacím programu a je vhodné ho také uvést v plánu podpory žáka.

V době běžné výuky v rámci jazykové přípravy (podle § 20 ŠZ)

Jazyková příprava (JP) probíhá v době běžné výuky, žák je automaticky uvolňován z výuky běžných předmětů. Pokud je žák uvolněn zcela, může mít na vysvědčení uvedeno „uvolněn“ a postoupit do dalšího ročníku. Pokud je uvolněn částečně, učí se daný předmět podle individuálního plánu podpory přizpůsobeného jeho reálným schopnostem a možnostem. JP se poskytuje na žádost zákonného zástupce, který podepíše žádost o zařazení dítěte do skupiny pro jazykovou přípravu.

V době běžné výuky částečným uvolněním z vybraných předmětů

Pokud se děti s nulovou nebo velmi nízkou úrovní češtiny nemusí plně účastnit všech předmětů dle rozvrhu, nejsou přetěžovány dlouhými výukovými dny a předměty, kterým dosud nerozumějí. Současně ani neztrácejí kontakt s kmenovou třídou ani s obsahem jednotlivých předmětů.

Dítě je možné částečně uvolnit z některých předmětů se souhlasem rodičů podle § 50 školského zákona: Ředitel školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit žáka na žádost jeho zákonného zástupce zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu; zároveň určí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování tohoto předmětu. Pro částečné uvolnění žáka z předmětu mohou rodiče využít žádost přeloženou do jejich jazyka.

Dítě je možné částečně uvolnit z některých předmětů také na doporučení PPP, a to v rámci 2. nebo 3. stupně podpůrných opatření.

Příklad: Ze 2 hodin týdně naukových předmětů (prvouka, přírodopis, dějepis, vlastivěda aj.) je žák uvolněn na 1 hodinu týdně. Nebo, pokud k tomu má škola personální kapacity, může být žák uvolněn ze všech předmětů na 2 nebo 3 měsíce a místo těchto předmětů mít intenzivní výuku ČDJ. Po tomto období se opět zapojí do výuky všech předmětů tak, aby z nich mohl být nejpozději na konci školního roku klasifikován. Doporučujeme ale žáka neuvolňovat z výchov (tělesná, hudební, výtvarná), protože tam je více než v jiných předmětech schopen se zapojit do dění spolu s ostatními žáky.

V době běžné výuky namísto předmětu Další cizí jazyk

Na základě Opatření MŠMT je možné vzdělávací obsah předmětu Další cizí jazyk nahradit v nejlepším zájmu vícejazyčného žáka obsahem předmětu Cizí jazyk nebo předmětu Čeština jako druhý jazyk. Nejedná se o podpůrné opatření, vzdělávací obsah se nahrazuje bez vytváření individuálního vzdělávacího plánu (IVP). V tomto případě financování probíhá z PH Max. Lze využít Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání.

Tato podpora může být žákovi doporučena také ve 3. stupni podpůrných opatření školským poradenským zařízením (viz stanovisko MŠMT, 2021, vyjádření MŠMT, 2020). Učíme-li ČDJ místo druhého cizího jazyka dle IVP na základě doporučení PPP, je i v tomto případě hodnocení z ČDJ uvedeno na vysvědčení. Rozdíl je však ve financování, za těchto podmínek není předmět hrazen v rámci PH Maxu.

Je vhodné zvážit, zda uvolnit žáka z výuky anglického jazyka, protože by mu neznalost nejrozšířenějšího světového jazyka mohla v životě chybět.

V době běžné výuky v rámci volitelného nebo nepovinného předmětu

Podle § 5 vyhlášky č. 48/2005 Sb. může škola nabídnout vícejazyčným žákům volitelný nebo nepovinný předmět ČDJ, který mohou navštěvovat žáci všech ročníků. Podmínkou je min. 7 žáků ve skupině (platí při vzniku skupiny). Tato varianta je vhodnější pro pokročilejší žáky, naopak pro začátečníky je takovýto rozsah výuky nedostatečný. Celkem může být ve skupině maximálně 24 žáků, přičemž s každým žákem s 3. stupněm PO se celkový povolený počet žáků snižuje o jednoho. Vést výuku v početné heterogenní skupině, kde mohou být žáci 1. a 9. třídy, může být náročné, zvláště pokud škola nemá zkušenosti. Předmět je financován z PH Max.

Odpoledne po výuce

Tato forma je pro děti často zatěžující, protože na výuku ČDJ už se plně nesoustředí a po celém dni, kdy se účastnily předmětů, kterým nerozumí, bývají velmi vyčerpané. Co se týče dětí z Ukrajiny, některé se odpoledne účastní navíc dálkového vzdělávání na Ukrajině.

Hodnocení předmětu čeština jako druhý jazyk (ČDJ) na vysvědčení

Způsob výuky ČDJ Uvádí se na vysvědčení ČDJ jako samostatný předmět? Další podmínky
V rámci jazykové přípravy

(§ 20 ŠZ)

Může a nemusí, je to na rozhodnutí školy. Pokud se neuvede, pokrok v ČDJ se promítne do hodnocení v ČJL.
V rámci podpůrných opatření

(§ 16 ŠZ)

Může a nemusí, je to na rozhodnutí školy. Pokud se neuvede, pokrok v ČDJ se promítne do hodnocení v ČJL.
Náhradou Dalšího cizího jazyka Ano, musí se uvést. Předmět ČDJ je popsán v ŠVP formou očekávaných výstupů dle kurikula ČDJ od NPI ČR.
Jako povinně volitelný předmět Ano, musí se uvést. Předmět ČDJ je popsán v ŠVP formou očekávaných výstupů dle kurikula ČDJ od NPI ČR.

Doplňující články