Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ

Sociálně znevýhodněné děti na to mají! Z tohoto sloganu vychází a také jej vyznává nová příručka Člověka v tísni, která se zabývá podporou sociálně znevýhodněných dětí na základní škole. Online verzi naleznete na https://www.majinato.cz.

Často se mluví o tom, že sociálně znevýhodněné děti by měly chodit na běžné základní školy, zůstat v tzv. hlavním vzdělávacím proudu. Znevýhodnění se ale u těchto dětí v různé míře dříve či později projeví a tyto děti mají potom potíže stačit tempu spolužáků nebo se začlenit do kolektivu. Jak zajistit, aby tyto děti zažívaly na základních školách úspěchy a aby stačily tempu ostatních dětí?

Právě na tuto otázku hledá nová příručka odpovědi. Slovy jedné vyučující ze základní školy, „každý jsme sociálně znevýhodněný“. Naše okolí, společnost na nás od našeho narození (a možná i dříve) nějak působí a určitě by mohla působit lépe. K dosažení vzdělání potřebujeme podporu druhých a odpovídající zázemí. Tam, kde je podpora a zázemí ke vzdělávání relativně menší, než je běžné, je těžší vzdělání dosáhnout. Tato situace bývá označována jako sociální znevýhodnění.

Příručka je katalogem vybraných podpůrných opatření, kterými je možné sociálně znevýhodněným dětem na základní škole pomoci. Věnuje se postupně individuální podpoře dítěte, klimatu třídy, spolupráci školy s rodiči, podpoře pedagoga a systémovým podpůrným nástrojům. Popsané nástroje sahají od běžně známých (asistent pedagoga, doučování) k méně známým opatřením, která vycházejí z praxe autorů – speciálních pedagogů a psychologů, romistů, terénních pracovníků Člověka v tísni nebo dalších organizací. Mezi méně známé a zajímavé nástroje patří např. „profil dítěte na jednu stránku“ (sdružení Rytmus), „učitel jako příjemce dávek na dítě“, „překonávání jazykové bariéry spojené s etnolektem“, „zvláštní režim omlouvání“ s cílem snížit absence žáka, „školní telefonní linka“, „culture-free vzdělávací metody“ nebo „protipředsudkové aktivity“.

majinato.cz