Mnohoznačná slova

Materiál je určen žákům 1. stupně do hodin českého jazyka pro společnou práci žáků z majoritní skupiny a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ), popř. do lekcí češtiny jako druhého jazyka pouze pro žáky s OMJ i 2. stupně. Materiál rozvíjí slovní zásobu částí těla, která mají mnohoznačný význam.

Obsahový cíl:
• Žák pojmenuje mnohoznačná slova.
• Žák rozliší jednoznačná a mnohoznačná slova.
• Žák definuje jednoznačná a mnohoznačná slova.

Jazykový cíl:
• Žák pojmenuje a zapisuje nová slova a spojí je s obrázkem (významem).
• Žák rozlišuje jednotné a množné číslo (varianty oči – oka).

Slovní zásoba:
oko/oči/oka, ucho/uši/ucha, jazyk/jazyky, mnohoznačná slova, jednoznačná slova, význam, ručička, auto, hlava, čaj, telefon, zub, židle, noha, pes, stolička, části těla;
spoj, rozděl, napiš, nakresli

Jazykové struktury:
To je/jsou …; Na obrázku je/jsou …; To patří sem. Jednoznačná slova jsou/mají …; Mnohoznačná slova jsou/mají …; To patří k sobě. To k sobě nepatří. … je/jsou tady.

Výukový materiál vznikl v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky-cizinci IV a byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.