Multikulturní výchova v MŠ

Mateřská škola by měla být místem, kde se děti učí v prostředí plném respektu, porozumění a otevřenosti vůči kulturní rozmanitosti. Každé dítě by se mělo cítit přijato a oceněno bez ohledu na své kulturní, jazykové nebo etnické zázemí. Pedagogové hrají zásadní roli v tom, jak děti vnímají různé kultury, jak se učí spolu vycházet a jaké hodnoty si odnášejí do života.

Podpora respektu a porozumění

Budování přátelské a vstřícné atmosféry ve třídě začíná každodenními situacemi. Pedagogové mohou záměrně zařazovat aktivity, které podporují respekt a toleranci. Mezi vhodné činnosti patří čtení knih s tématem rozmanitosti, vyprávění příběhů z různých koutů světa, hudební a pohybové aktivity inspirované jinými kulturami či společné hry, které dětem přibližují život jinde na světě. Takové aktivity pomáhají dětem nejen poznávat různé kultury, ale především rozvíjet empatii a otevřenost vůči odlišnostem.

Komunikace a sdílení zkušeností

Důležitou součástí multikulturní výchovy je komunikace – jak mezi dětmi navzájem, tak mezi školou a rodinami. Děti by měly mít možnost sdílet své zkušenosti, příběhy a tradice, a to nejen slovem, ale také prostřednictvím hry, výtvarné tvorby nebo dramatizace. Vstřícnost k jejich jazyku a kulturním specifikům přispívá k jejich pocitu bezpečí a přijetí.

Náměty pro rozvoj inkluzivního a multikulturního prostředí

Zapojení svátků, zvyků a oslav různých kultur

Rodiny z vícejazyčného prostředí přinášejí do mateřské školy bohatství v podobě jazyků, tradic i jedinečných zkušeností. Jejich aktivní zapojení do života školy obohacuje všechny děti i pedagogy.

Oslavy svátků a tradic

Pořádání tematických dnů, během nichž si děti přiblíží například oslavy Nového roku podle různých kalendářů, tradiční jídla nebo zvyky spojené s významnými dny, podporuje poznávání a vzájemné porozumění. Tyto aktivity mohou probíhat ve spolupráci s rodiči, kteří přinesou vlastní zkušenosti a příběhy.

Multikulturní dny

Multikulturní dny jsou příležitostí, kdy se rodiny mohou podílet na dění ve školce aktivně. Prezentace tradičních tanců, hudby, jídel nebo ukázky řemesel pomáhají vytvářet prostředí vzájemného učení a sdílení. Děti se tak přirozeně učí chápat rozmanitost světa jako běžnou součást života a projevují větší ochotu přijímat a respektovat jiné.

Knihy, příběhy a pohádky – multikulturní výchova skrze příběhy

  • Liška Šiška ve školce (Buchalová, 2020)
  • Flandil ve školce (Hamblin, 2017)
  • Největší přání (Stará, 2017)
  • Ferda a jeho mouchy (Dostalová, Jančiová, Vlčková, 2013)
  • Kiko a tajemství papírového motýla (Pilátová, 2010)
  • Nosatá Natálie (Freyová, 1999)
  • František jde do školy (Nöstlingerová, 1999)
  • Haló, je tu někdo? (Gaarder, 1998)
  • Děti jako já (Kindersley, 1995)
  • Putování s Carly

knihy_tipy

Pohádky z jiných zemí

  • Za pohádkou kolem světa (Kocourek, 2014)
  • Čínské pohádky (Olivová, 2007)
  • Indické bajky a pohádky (Tišlerová, 1959)
  • Bedýnky příběhů