Obsahový cíl:
– Žák porozumí veličinám objem, hustota a tlak, je schopen uvést jejich označení, základní a vedlejší jednotky, měřidlo a vzorec na jejich výpočet.
– Žák na základě zadání vypočítá příklady na zjištění objemu, hustoty, hmotnosti, tlaku aj.
– Žák doplňuje postup pro výpočty.
– Žák se seznámí se základními informacemi o Archimedovi a B. Pascalovi, pojmenuje důvody, proč jsou po nich pojmenované zákony.
– Žák porozumí pojmu hydrostatický tlak, je schopen jej spočítat v příkladech.
– Žák porozumí Archimedovu zákonu, vypočítá vztlakovou sílu v příkladech.
– Žák pozoruje a popisuje pokusy.
– Žák porozumí Pascalovu zákonu, určí síly působící na písty v příkladech.
– Žák popíše, jak funguje hydraulický zvedák.
Jazykový cíl:
– Žák doplňuje odbornou slovní zásobu.
– Žák vybírá ve větách slova, která jsou v souvislosti dané věty odpovídající.
– Žák na základě porozumění textu/obrázku odpovídá na otázky, doplňuje věty a tabulky.
– Žák doplňuje do vět odborná slova a fráze.
– Žák formuluje vlastní odpovědi na otázky.
– Žák převádí slovní vyjádření do matematického vzorce.
Slovní zásoba:
Fyzikální veličiny, objem, hustota, tlak, Archimedův zákon, Pascalův zákon, vzorec, plocha, obsah, převod, rozměr, množství, síla, nádoba, hrana, rozdílný, odměrný válec, hustoměr, průměrný, plyn, pokus, vynálezce, předchůdce, vztlaková/tíhová síla, tíha, hloubka, hydraulické zařízení, píst
Jazykové struktury:
…závisí na…, …určuje…, …je sypký, pro…platí…, …působí kolmo na…, …váží…, jsou rozdílné, mezi…patří…, …označujeme písmenem…, základní / odvozená / vedlejší jednotka je…, …se měří/měříme pomocí…, …má hmotnost…, vypočítáme…, vydělíme…, zavést pojem, sestrojil, věnoval se…, těleso ponořené do vody, nadlehčuje, vytlačuje, plave, se vznáší, klesá, …způsobuje…, na těleso…působí…síla, …se rovná…, těleso stoupá/se potápí/se vznáší, chtěl/potřeboval zjistit, přišel na…, vyřešil…, dokáže sílu přenášet a zvětšovat, …vyvolává…
Výukový materiál byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci II“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu.