Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) je školské poradenské zařízení, které poskytuje pedagogicko-psychologické a speciálně pedagogické poradenské služby u dětí, více je specifikováno ve Vyhlášce č. 72/2005 Sb. Poradenství se týká dětí ve věku od 3 do 19 let.
Poradenství je poskytované dětem, rodičům i škole, většinou na pracovišti poradny, poradci mohou ale vyjíždět také na náslechy či konzultace přímo do školy, aby mohli nastavit podporu přímo ve výuce, na míru konkrétnímu dítěti, třídě a nastavení výuky. Škola si může výjezd PPP vyžádat.
Obsah článku
Na co se PPP především zaměřují?
- diagnostiku školní zralosti
- poskytuje žákům kariérové poradenství
- zjišťuje speciální vzdělávací potřeby dětí a navrhuje vhodná podpůrná opatření, u kterých v průběhu času vyhodnocuje vhodné nastavení a dle potřeby je upravuje
- navrhuje zařazení dítěte do školy/třídy podle § 16 odst. 9 ŠZ nebo zařazení do vzdělávacího programu odpovídajícího vzdělávacím potřebám žáka
- poradenství dětem z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami;
- prevenci rizikového chování dětí a koordinaci školních metodiků prevence
- poradenství u dětí ohrožených školním neúspěchem a rizikem vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji
- diagnostika a poradenství u dětí s výchovnými problémy, včetně specifických poruch chování (SPCH)
- diagnostika a poradenství u dětí se specifickými poruchami učení (SPU)
- diagnostiku a poradenství dětem mimořádně nadaným
Kdo v PPP může poskytnout podporu?
- psycholog
- speciální pedagog
- sociální pracovník
Letáky pro rodiče
Vyšetření v PPP nebo určení možného SVP u dítěte může být rodiči z jiného kulturního prostředí vnímané jako něco znepokojivého nebo dokonce pro dítě a jeho rodinu stigmatizujícího. Proto tento systém pedagogicko-psychologické doporučujeme rodičům citlivě vysvětlit. Zbavíte je tak zbytečných obav.
Pro rodiče jsme připravili návodný leták, ve kterém je vysvětlený systém podpůrných opatření a proč by měli PPP s vícejazyčnými dětmi navštívit. Letáky pro vícejazyčné rodiče nabízíme v pěti jazykových verzích (CZ, AJ, UA, rus., viet.).
Zpráva a doporučení z PPP
PPP při nastavení podpory vydává zprávu pro zákonného zástupce (zde je uvedena diagnóza, dokument dále může předat škole dle svého rozhodnutí), a doporučení pro školu (není zde uvedena diagnóza, ale navrhované možnosti konkrétní podpory). Někteří rodiče nesouhlasí s předáním informací o diagnóze, mají obavy z předsudků a stigmatizace. Některé PPP mají zanesený souhlas s předáním diagnózy v informovaném souhlasu, který rodič podepisuje při úvodní schůzce.
Společným cílem školy, rodičů i poradenských pracovníků by měla být spokojenost, přínos vzdělávání pro dítě a rozvoj jeho potenciálu. Je tedy v zájmu dítěte najít nejvhodnější řešení i s přihlédnutím k povaze dítěte, jeho komunikačním a vývojových schopnostech, možnostem konkrétní školy i zapojení rodičů.
Jakékoliv doporučení je nutné dobře vysvětlit rodičům za přítomnosti profesionálního tlumočníka. Důležité je vysvětlovat podporu s ohledem na interkulturní citlivost. Některé kultury se obávají toho, že by jejich dítě mělo být označené jako “postižené”, s potřebou “psychologické” podpory, s nutností spolupráce s ped-”psychologickou” poradnou. Je třeba jim vysvětlit možnosti systému a vnímání podpůrných opatření v ČR a to, jak může nastavená podpora jejich dítěti prospět v další vzdělávací cestě.