Plány podpory na SŠ

Individuální vzdělávací plán, plán pedagogické podpory – těmito pojmy můžeme nazývat nástroj, který nám umožňuje naplánovat vzdělávání konkrétního žáka tak, abychom respektovali jeho potřeby, schopnosti, dovednosti a osobnostní rysy. Plán podpory nám umožní stanovit reálné cíle vzdělávání pro daného žáka, na jejichž základě jej pak můžeme hodnotit.

Pro vícejazyčného žáka (s OMJ), jemuž často nedokonalá znalost vyučovacího jazyka brání v plnohodnotném začlenění se do výuky, je sestavení plánu podpory vhodným řešením. Pomůže nám zamyslet se nad možnostmi podpory žáka, její organizací, a především nad způsobem vyrovnávání jazykové bariéry. Jinými slovy, pomůže nám naplánovat si jeho rozvoj jazyka a postupné zapojování do výuky.

Předtím, než škola začne zvažovat nastavení plánu podpory, je důležité, aby byla provedená pedagogická diagnostika. U některých vícejazyčných žáků může být problém ve vzdělávání jinde než jen v neznalosti vyučovacího jazyka. V takových případech doporučujeme začít spolupracovat se školským poradenským zařízením.

Pro stanovení jazykových cílů pak doporučujeme nejdříve zjistit jazykovou úroveň češtiny žáka, využít můžete jazykovou diagnostiku. Jazyková diagnostika se provádí také zejména proto, aby se určil počet hodin na nárokovou jazykovou přípravu, pokud se jí bude vícejazyčný žák účastnit.

V souladu s Vyhláškou 27/2016 Sb. může škola pro žáka v prvním stupni podpůrných opatření (PO) zpracovat Plán pedagogické podpory (PLPP), pro žáka ve 2. nebo 3. stupni PO pak sestavuje Individuální vzdělávací plán (IVP) na doporučení pedagogicko-psychologické poradny.

Plán pedagogické podpory (PLPP)

PLPP si vypracuje škola před zahájením poskytování prvního stupně podpůrných opatření. Je vhodný pro žáky, kteří mají mírné obtíže ve vzdělávání nebo by jejich nedostatečná znalost vyučovacího jazyka by mohla ovlivňovat úspěšné zapojení do výuky.

Tento plán neumožňuje úpravy obsahu vzdělávání, ani významné organizační změny (např. výuku češtiny jako druhého jazyka mimo třídu). Tito žáci potřebují především rozvíjet akademický jazyk, pravopis, gramatiku, psaní a čtení v rámci běžné výuky a při hodnocení potřebují jasná kritéria. Lze také například využívat kriteriální hodnocení za pokrok, umožnit žákovi více času na zkoušení nebo testy, využívat ústní zkoušení místo písemného apod. V PLPP popisujeme metodologii, jak s žákem pracujeme, jaké metody a pomůcky využíváme a jak žáka hodnotíme.

PLPP blíže definuje Vyhláška 27/2016 Sb. § 10; formulář PLPP je v příloze č. 3 vyhlášky. Ke stažení je také na Metodickém portálu RVP. S PLPP seznámí škola žáka, zákonného zástupce žáka, všechny vyučující žáka a další pedagogické pracovníky podílející se na provádění tohoto plánu. Plán obsahuje podpis osob, které s ním byly seznámeny.

Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření na základě PLPP škola vyhodnotí, zda nastavená podpora vede k naplnění stanovených cílů. Není-li tomu tak, doporučí škola využití pedagogicko-psychologické poradny. V tomto případě bude vypracovaný a vyhodnocený PLPP důležitým podkladem pro poradnu, která na tomto základě může doporučit PO vyššího stupně.

Příklad PLPP z praxe dle Lex Ukrajina.

Individuální vzdělávací plán (IVP)

Tento plán je vhodný pro žáky s nulovou nebo nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka. Zpracovává se na doporučení z pedagogicko-psychologické poradny v rámci 2. a 3. stupně PO. V IVP si stanovujeme priority vzdělávání, zde tedy především zaměření na rozvoj (akademického) jazyka, metody výuky, úpravy obsahu (např. organizaci výuky ČDJ), způsob zadávání a hodnocení výuky. V podrobném popisu k jednotlivým předmětům si stanovíme reálné cíle vzdělávání s ohledem na zjištěnou jazykovou úroveň žáka. Pokud má žák doporučenou i výuku ČDJ, měly by být součástí také cíle v ČDJ.

V rámci IVP může také ředitel školy žákovi povolit prodloužení délky studia o jeden rok (v rámci 3. stupně PO).

Součástí výše uvedené vyhlášky, přílohy č. 2, je předepsaný formulář IVP. Ke stažení je také na Metodickém portálu RVP.

 

Doplňující články