Dle novelizované vyhlášky č. 13/2005 Sb. s účinností od 1.9.2024 určené školy poskytují jazykovou přípravu žákům cizincům, kteří se vzdělávají ve škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení na území ČR po dobu nejvýše 36 měsíců před podáním žádosti. Celková délka jazykové přípravy žáka je nejméně 100 hodin a nejvíce 400 hodin po dobu nejvýše 30 měsíců výuky.
Obsah článku
Co je jazyková příprava (JP)?
- Bezplatná jazyková příprava (JP) k začlenění do středního vzdělávání.
- Zahrnuje především výuku češtiny jako druhého jazyka přizpůsobenou potřebám žáků cizinců, kteří se vzdělávají na SŠ.
- Dále zahrnuje základy příslušného odborného jazyka používaného v daném oboru střední školy. Základy odborné terminologie je primárně myšlena znalost specifické terminologie pro výuku umožňující vzdělávání v jak všeobecně vzdělávacích, tak i odborných předmětech. Do výuky jsou zahrnována témata spojená s obsahem jednotlivých předmětů a organizací výuky.
- Realizuje ji škola určená k poskytování jazykové přípravy, a to pro žáky vlastní, i z jiných škol v kraji.
Kdo může být zařazen do skupiny JP?
- Žáci s cizí státní příslušností (cizinci), kteří podají žádost o zařazení do skupiny pro JP (zletilí žáci podávají vlastní, nezletilí prostřednictvím zákonného zástupce).
- Podmínkou je, aby se před podáním žádosti o zařazení do JP vzdělávali na škole v ČR nejvýše 36 měsíců. Prohlášení o splnění této podmínky podává spolu s žádostí.
- Na nárok na JP na střední škole nemá vliv, pokud žák už čerpal JP na základní škole.
- Ředitel určené školy může na základě vlastního posouzení zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu i jiné žáky (kteří nesplňují podmínky předchozích bodů), a to i do vyššího počtu než 15 žáků, pokud to není na úkor kvality výuky.
Jak by měla vypadat žádost?
Standardizovaný závazný formulář není stanoven, žádost by však měla obsahovat: jméno a příjmení žáka, datum narození žáka, bydliště v ČR, název školy, kterou žák navštěvuje, obor vzdělání, ročník studia, kontakt na žáka v ČR (telefon, e-mail), kontakt na zákonného zástupce v ČR (telefon, e-mail), přibližná znalost českého jazyka nepovinně (úplný začátečník, začátečník, mírně pokročilý, potřeba odborné slovní zásoby), podpis zákonného zástupce / zletilého žáka.
VZOR žádosti o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu na SŠ v češtině a ukrajinštině najdete na stránkách NPI ČR.
Jak budou skupiny pro JP zorganizovány?
- Nejmenší počet žáků s nárokem na JP, aby mohla skupina vzniknout, je 5. Maximálně může skupinu navštěvovat 15 žáků s nárokem na JP. Pokud je těchto žáků více než 15, může na škole vzniknout další skupina pro JP.
- Celková délka JP žáka je minimálně 100 hodin a maximálně 400 hodin po dobu nejvýše 30 měsíců výuky.
- Délku JP určí ředitel určené školy na základě doporučení ředitele žákovy školy a podle znalostí žáka ověřených před zahájením jazykové přípravy.
- Délku JP lze v odůvodněných případech opakovaně prodloužit až do nejvyšší celkové délky jazykové přípravy 400 hodin.
- JP probíhá přednostně v žákově škole mimo dobu vyučování. Žák může být uvolněn z vyučování vlastní školy maximálně 3 hodiny týdně, pokud se výuka překrývá s JP. Škola žákům, kteří se účastní JP, nemůže evidovat neomluvenou absenci a žáci nesmí být z tohoto důvodu nehodnoceni.
- JP může probíhat prezenčně nebo distančně. Někdy bývá distanční způsob JP pro žáky výhodnější z důvodu nabitého rozvrhu, který ne vždy umožňuje dostatečný čas pro přejezd na školu s výukou JP. Výuka nemůže být organizována distančním asynchronním způsobem, který vylučuje možnost skupinové práce, komunikace mezi účastníky kurzu, pokládání a zodpovídání dotazů.
- V případě povinného praktického vyučování (odborné praxe, učební praxe, odborný výcvik) ve středních odborných školách, které probíhá celý týden a může se konat i v odpoledních či podvečerních hodinách, vyjde určená škola žákovi vstříc a přizpůsobí organizaci výuky jeho možnostem. V těchto případech lze do jazykové přípravy výjimečně zařadit samostudium.
Co zajišťuje krajský úřad?
- Vytváří, zveřejňuje, průběžně aktualizuje seznam určených škol.
- Musí na seznam určených škol zařadit odpovídající množství škol, aby bylo možné JP žákům cizincům zajistit. Čili aktivně zjišťuje počty těchto žáků na středních školách v kraji.
- Musí na seznam určených škol vždy zařadit alespoň jednu školu v kraji. Zpravidla je to taková, v níž je podíl žáků cizinců z celkového počtu žáků školy k 31. březnu bezprostředně předcházejícího školního roku alespoň 5 % nebo v níž je alespoň 5 žáků cizinců.
- Pokud v kraji není škola, která splňuje podmínku minimálního počtu 5% žáků cizinců, určí krajský úřad tu školu, která má pro to nejlepší podmínky.
- Poskytuje školám určeným k JP finanční prostředky z rezervy dle stanovených pravidel.
SEZNAM URČENÝCH STŘEDNÍCH | ŠKOL V KRAJÍCH | |
---|---|---|
Hlavní město Praha | Liberecký kraj | Středočeský kraj |
Jihočeský kraj | Moravskoslezský kraj | Ústecký kraj |
Jihomoravský kraj | Olomoucký kraj (v dokumentu společně se ZŠ) |
Vysočina |
Karlovarský kraj | Pardubický kraj | Zlínský kraj |
Královehradecký kraj | Plzeňský kraj |
Seznam všech určených středních škol je k nalezení také na stránkách NPI.
Co zajišťuje ředitel určené školy?
- Jednu nebo více skupin pro jazykovou přípravu (JP) prezenčním nebo distančním způsobem.
- Zařadí žáka do skupiny pro JP nejpozději do 30 dnů od podání žádosti.
- Pokud zařazení není možné, bezodkladně informuje krajský úřad, který zajistí JP žáka v jiné škole.
- Určená škola spolupracuje se školou žáka, vyměňují si informace o žákovi a jeho postupu v rámci JP. Předává škole žáka informace o žákově docházce ve skupině pro JP.
Kdo učí skupiny pro JP a co vše zajišťuje?
- Výuku ve skupině pro JP zajišťuje kvalifikovaný pedagog. Může se jednat o učitele cizího jazyka, učitele českého jazyka, případně jiného kvalifikovaného učitele nebo speciálního pedagoga. Je vhodné, aby se tento pedagog na výuku ČDJ dlouhodobě specializoval a průběžně se v této oblasti vzdělával.
- Jako vhodné se jeví, aby učitel ČDJ průběžně komunikoval s učiteli ostatních předmětů (odborných i obecně vzdělávacích), aby mu průběžně sdělovali, kterou slovní zásobu žáci momentálně nejvíce potřebují, příp. mu dali k dispozici jednodušší texty. K využití jsou i ukrajinské slovníčky odborné terminologie pro některé obory vzdělání.
- V případě žáků oborů vzdělání s výučním listem se jako vhodné jeví i např. navštívit spolu s žáky praktickou výuku, společně sestavit slovníčky pro výuku potřebné odborné terminologie. Žáci si mohou terminologii sami přeložit do svého mateřského jazyka, např. s využitím překladače https://lindat.cz/translation/.
- Pokroky žáků ve skupině pro JP jsou ověřovány průběžně. Výstupem by mělo být doporučení pro školy těchto žáků, na co se u jednotlivých žáků v jazykové podpoře dále zaměřit.
Co zajišťuje žákova škola?
- Ředitel školy vyrozumí zákonného zástupce nezletilého žáka nebo zletilého žáka, který má na JP nárok, do 1 týdne po jeho přijetí do školy o možnosti účastnit se jazykové přípravy. Následně zprostředkuje předání žádosti žáka o zařazení do skupiny.
- Zjišťuje úroveň znalosti češtiny žáka a informuje o ní určenou školu.
- Zajistí přístup k informačním technologiím ve škole pro účast na JP konané distančním synchronním způsobem.
- Spolupracuje s určenou školou, vyměňují si informace o žákovi a jeho postupu v rámci JP.
- Do dokumentace školy zaznamenává rozsah absolvované jazykové přípravy.
- Učitelé všech předmětů by měli brát ohled na nedostatečnou znalost českého jazyka žáků, zejména v oblasti odborné terminologie, a při výkladu co nejvíce používat obrázky, fotografie, pokusy, videa, grafy, tabulky, schémata či jakékoliv další názorné podpůrné prostředky, které pomohou žákovi v pochopení obsahu učiva. Je možné využívat i tandemové metody, kdy s vícejazyčným žákem pracuje český žák, který mu pomáhá v porozumění.
- Žáka, který se účastní jazykové přípravy, škola hodnotí individuálně s ohledem na dosažené pokroky a zvládnutelné úkoly, nesrovnává jej se spolužáky.
- Z češtiny jako druhého jazyka nebude žák hodnocen na vysvědčení, je vhodné zohlednit dosažené pokroky v hodnocení předmětu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura.
- Po absolvování jazykové přípravy škola žákovi zajišťuje další potřebnou podporu ve výuce.
Mohou být žáci čerpající JP podpoření také z podpůrných opatření?
Ano. Dle Metodického materiálu MŠMT (bod 6.3):
Kde najdu další zdroje?
Jak učit ČDJ v rámci jazykové přípravy na SŠ? META Balíček pro učitele:
- Jak máme zjistit jazykovou úroveň žáků? Tipy na diagnostické nástroje.
- Jak učit češtinu jako druhý jazyk? Kurikulum ČDJ pro SŠ; Metodické tipy pro začínající učitele ČDJ.
- Jaké používat materiály pro začátečníky? Odkazy na vhodné učebnice a materiály pro začátečníky
- Po jakých aktivitách sáhnout? Spolehlivé zdroje aktivit na podporu jazyka.
- Co když už Levou zadní zvládají levou zadní? Tipy na výuku pokročilejších žáků.
- Co když mají žáci ve skupině různou úroveň jazyka? Tipy na práci s heterogenní skupinou.
- U jazykové přípravy to nekončí! Tipy, co mohou dělat učitelé ostatních předmětů.
Jak střední školy realizují jazykovou přípravu?
Podívejte se na shrnující prezentaci naší online platformy Podvečerní výměna zkušeností z 20. 10. 2022. Setkali jsme se tu s více než dvěma desítkami pedagožek a pedagogů, kteří sdíleli vlastní zkušenosti i nezodpovězené otázky k jazykové přípravě na SŠ.