Jazyková příprava na SŠ

Dle novelizované vyhlášky s účinností od 1.9.2024 určené školy poskytují jazykovou přípravu žákům cizincům, kteří se vzdělávají ve škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení na území ČR po dobu nejvýše 36 měsíců před podáním žádosti. Celková délka jazykové přípravy žáka je nejméně 100 hodin a nejvíce 400 hodin po dobu nejvýše 30 měsíců výuky.

Co je jazyková příprava (JP)?

  • Bezplatná jazyková příprava (JP) k začlenění do středního vzdělávání.
  • Zahrnuje především výuku češtiny jako druhého jazyka přizpůsobenou potřebám žáků cizinců, kteří se vzdělávají na SŠ.
  • Dále zahrnuje základy příslušného odborného jazyka používaného v daném oboru střední školy.
  • Realizuje ji škola určená k poskytování jazykové přípravy, a to pro žáky vlastní, i z jiných škol v kraji.

Kdo může být zařazen do skupiny JP?

  • Žáci s cizí státní příslušností (cizinci), kteří podají žádost o zařazení do skupiny pro JP (zletilí žáci podávají vlastní, nezletilí prostřednictvím zákonného zástupce).
  • Podmínkou je, aby se před podáním žádosti o zařazení do JP vzdělávali na škole v ČR nejvýše 36 měsíců. Prohlášení o splnění této podmínky podává spolu s žádostí.
  • Ředitel určené školy může na základě vlastního posouzení zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu i jiné žáky (kteří nesplňují podmínku předchozího bodu), a to i do vyššího počtu než 15 žáků, pokud to není na újmu kvality výuky.

Jak by měla vypadat žádost?

Standardizovaný závazný formulář není stanoven, žádost by však měla obsahovat: jméno a příjmení žáka, datum narození žáka, bydliště v ČR, název školy, kterou žák navštěvuje, obor vzdělání, ročník studia, kontakt na žáka v ČR (telefon, e-mail), kontakt na zákonného zástupce v ČR (telefon, e-mail), přibližná znalost českého jazyka nepovinně (úplný začátečník, začátečník, mírně pokročilý, potřeba odborné slovní zásoby), podpis zákonného zástupce / zletilého žáka.

VZOR žádosti o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu na SŠ v češtině a ukrajinštině najdete na stránkách NPI ČR.

JAK BUDOU SKUPINY PRO JP ZORGANIZOVÁNY?

  • Nejmenší počet žáků s nárokem na JP, aby mohla skupina vzniknout, je 5. Maximálně může skupinu navštěvovat 15 žáků s nárokem na JP. Pokud je těchto žáků více než 15, může na škole vzniknout další skupina pro JP.
  • Celková délka JP žáka je minimálně 100 hodin a maximálně 400 hodin po dobu nejvýše 30 měsíců výuky.
  • Délku JP určí ředitel určené školy na základě doporučení ředitele žákovy školy a podle znalostí žáka ověřených před zahájením jazykové přípravy.
  • Délku JP lze v odůvodněných případech opakovaně prodloužit až do nejvyšší celkové délky jazykové přípravy 400 hodin.
  • JP probíhá přednostně v žákově škole mimo dobu vyučování.
  • Žák může být uvolněn z vyučování vlastní školy maximálně 3 hodiny týdně, pokud se výuka překrývá s JP.
  • JP probíhá jak osobním způsobem, tak distančním synchronním způsobem, pokud nemohou být všichni žáci ve skupině osobně přítomni (např. z důvodu přejezdu).

CO ZAJIŠŤUJE KRAJSKÝ ÚŘAD?

  • Vytváří, zveřejňuje, průběžně aktualizuje seznam určených škol.
  • Musí na seznam určených škol zařadit odpovídající množství škol, aby bylo možné JP žákům cizincům zajistit. Čili aktivně zjišťuje počty těchto žáků na středních školách v kraji.
  • Musí na seznam určených škol vždy zařadit alespoň jednu školu v kraji. Zpravidla je to taková, a) v níž je podíl žáků cizinců z celkového počtu žáků školy k 31. březnu bezprostředně předcházejícího školního roku alespoň 5 %, nebo b) v níž je alespoň 5 žáků s cizí státní příslušností, kteří se ve škole v ČR vzdělávají nejvýše 36 měsíců před podáním žádosti.
  • Ve správním obvodu kraje musí být umožněn vznik alespoň 1 skupiny, byť by nesplňovala podmínku minimálního počtu 5 žáků.
  • Poskytuje školám určeným k JP finanční prostředky z rezervy dle stanovených pravidel.
SEZNAM URČENÝCH STŘEDNÍCH ŠKOL V KRAJÍCH
Hlavní město Praha Liberecký kraj Středočeský kraj
Jihočeský kraj  – budeme aktualizovat Moravskoslezský kraj Ústecký kraj
Jihomoravský kraj – budeme aktualizovat Olomoucký kraj
(v dokumentu společně se ZŠ)
Vysočina
Karlovarský kraj Pardubický kraj Zlínský kraj
Královehradecký kraj – budeme aktualizovat Plzeňský kraj

 

Seznam všech určených středních škol je k nalezení také na stránkách MŠMT.

CO ZAJIŠŤUJE ŘEDITEL URČENÉ ŠKOLY?

  • Jednu nebo více skupin pro jazykovou přípravu (JP).
  • Zařadí žáka do skupiny pro JP nejpozději do 30 dnů od podání žádosti.
  • Pokud zařazení není možné, bezodkladně informuje krajský úřad, který zajistí JP žáka v jiné škole.
  • Může do skupiny zařadit i jiné žáky, než kteří mají na JP nárok, a to i nad počet 15 žáků (pokud to není na újmu kvality výuky).
  • Určená škola spolupracuje se školou žáka, vyměňují si informace o žákovi a jeho postupu v rámci JP.
  • Určená škola poskytuje jazykovou přípravu v každé skupině pro jazykovou přípravu jak osobním způsobem, tak distančním synchronním způsobem, pokud nemohou být všichni žáci ve skupině osobně přítomni.
  • Určená škola je povinna poskytovat jazykovou přípravu i žákovi, který se z důvodu organizace vzdělávání ve vlastní škole nemůže účastnit jazykové přípravy poskytované osobním nebo distančním synchronním způsobem; způsob poskytování jazykové přípravy přizpůsobí určená škola podmínkám žáka pro tuto přípravu.

CO ZAJIŠŤUJE ŽÁKOVA ŠKOLA?

  • Ředitel školy vyrozumí zákonného zástupce nezletilého žáka nebo zletilého žáka, který má na JP nárok, do 1 týdne po jeho přijetí do školy o možnosti a organizaci jazykové přípravy.
  • Zajistí přístup k informačním technologiím ve škole pro účast na JP konané distančním synchronním způsobem.
  • Zjišťuje úroveň znalosti češtiny žáka a informuje o ní určenou školu.
  • Do dokumentace školy zaznamenává rozsah absolvované jazykové přípravy.
  • Spolupracuje s určenou školou, vyměňují si informace o žákovi a jeho postupu v rámci JP.

MOHOU BÝT ŽÁCI NAVŠTĚVUJÍCÍ URČENOU ŠKOLU PODPOŘENI TAKÉ Z PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ?

Ano. Dle Metodického materiálu MŠMT (oddíl 6.3):
„Poskytnutí jazykové podpory dle vyhlášky č. 13/2005 Sb. nevylučuje využití další podpory v případě, že ji žák potřebuje. Pouze upozorňujeme, že využití podpůrných opatření dle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, je vázáno na doporučení školského poradenského zařízení.“

KDE NAJDU DALŠÍ ZDROJE?

Jak učit ČDJ v rámci jazykové přípravy na SŠ? META Balíček pro učitele:

Jak střední školy realizují jazykovou přípravu?

Ve čtvrtek 20.10. 2022 jsme se na online Podvečerní výměně zkušeností setkali s více než dvěma desítkami pedagožek a pedagogů, kteří sdíleli vlastní zkušenosti i nezodpovězené otázky ohledně zavádění jazykové přípravy na SŠ. Podívejte se na to, co určené školy řeší, ale i jaké mají pozitivní zkušenosti. Shrnutí najdete v následující prezentaci:

Doplňující články