Jazyková příprava na SŠ

Dle novelizované vyhlášky č. 13/2005 Sb. s účinností od 1.9.2024 určené školy poskytují jazykovou přípravu žákům cizincům, kteří se vzdělávají ve škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení na území ČR po dobu nejvýše 36 měsíců před podáním žádosti. Celková délka jazykové přípravy žáka je nejméně 100 hodin a nejvíce 400 hodin po dobu nejvýše 30 měsíců výuky.

Co je jazyková příprava (JP)?

  • Bezplatná jazyková příprava (JP) k začlenění do středního vzdělávání.
  • Zahrnuje především výuku češtiny jako druhého jazyka přizpůsobenou potřebám žáků cizinců, kteří se vzdělávají na SŠ.
  • Dále zahrnuje základy příslušného odborného jazyka používaného v daném oboru střední školy. Základy odborné terminologie je primárně myšlena znalost specifické terminologie pro výuku umožňující vzdělávání v jak všeobecně vzdělávacích, tak i odborných předmětech. Do výuky jsou zahrnována témata spojená s obsahem jednotlivých předmětů a organizací výuky.
  • Realizuje ji škola určená k poskytování jazykové přípravy, a to pro žáky vlastní, i z jiných škol v kraji.

Kdo může být zařazen do skupiny JP?

  • Žáci s cizí státní příslušností (cizinci), kteří podají žádost o zařazení do skupiny pro JP (zletilí žáci podávají vlastní, nezletilí prostřednictvím zákonného zástupce).
  • Podmínkou je, aby se před podáním žádosti o zařazení do JP vzdělávali na škole v ČR nejvýše 36 měsíců. Prohlášení o splnění této podmínky podává spolu s žádostí.
  • Na nárok na JP na střední škole nemá vliv, pokud žák už čerpal JP na základní škole.
  • Ředitel určené školy může na základě vlastního posouzení zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu i jiné žáky (kteří nesplňují podmínky předchozích bodů), a to i do vyššího počtu než 15 žáků, pokud to není na úkor kvality výuky.

Jak by měla vypadat žádost?

Standardizovaný závazný formulář není stanoven, žádost by však měla obsahovat: jméno a příjmení žáka, datum narození žáka, bydliště v ČR, název školy, kterou žák navštěvuje, obor vzdělání, ročník studia, kontakt na žáka v ČR (telefon, e-mail), kontakt na zákonného zástupce v ČR (telefon, e-mail), přibližná znalost českého jazyka nepovinně (úplný začátečník, začátečník, mírně pokročilý, potřeba odborné slovní zásoby), podpis zákonného zástupce / zletilého žáka.

VZOR žádosti o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu na SŠ v češtině a ukrajinštině najdete na stránkách NPI ČR.

Jak budou skupiny pro JP zorganizovány?

  • Nejmenší počet žáků s nárokem na JP, aby mohla skupina vzniknout, je 5. Maximálně může skupinu navštěvovat 15 žáků s nárokem na JP. Pokud je těchto žáků více než 15, může na škole vzniknout další skupina pro JP.
  • Celková délka JP žáka je minimálně 100 hodin a maximálně 400 hodin po dobu nejvýše 30 měsíců výuky.
  • Délku JP určí ředitel určené školy na základě doporučení ředitele žákovy školy a podle znalostí žáka ověřených před zahájením jazykové přípravy.
  • Délku JP lze v odůvodněných případech opakovaně prodloužit až do nejvyšší celkové délky jazykové přípravy 400 hodin.
  • JP probíhá přednostně v žákově škole mimo dobu vyučování. Žák může být uvolněn z vyučování vlastní školy maximálně 3 hodiny týdně, pokud se výuka překrývá s JP. Škola žákům, kteří se účastní JP, nemůže evidovat neomluvenou absenci a žáci nesmí být z tohoto důvodu nehodnoceni.
  • JP může probíhat prezenčně nebo distančně. Někdy bývá distanční způsob JP pro žáky výhodnější z důvodu nabitého rozvrhu, který ne vždy umožňuje dostatečný čas pro přejezd na školu s výukou JP. Výuka nemůže být organizována distančním asynchronním způsobem, který vylučuje možnost skupinové práce, komunikace mezi účastníky kurzu, pokládání a zodpovídání dotazů.
  • V případě povinného praktického vyučování (odborné praxe, učební praxe, odborný výcvik) ve středních odborných školách, které probíhá celý týden a může se konat i v odpoledních či podvečerních hodinách, vyjde určená škola žákovi vstříc a přizpůsobí organizaci výuky jeho možnostem. V těchto případech lze do jazykové přípravy výjimečně zařadit samostudium.

Co zajišťuje krajský úřad?

  • Vytváří, zveřejňuje, průběžně aktualizuje seznam určených škol.
  • Musí na seznam určených škol zařadit odpovídající množství škol, aby bylo možné JP žákům cizincům zajistit. Čili aktivně zjišťuje počty těchto žáků na středních školách v kraji.
  • Musí na seznam určených škol vždy zařadit alespoň jednu školu v kraji. Zpravidla je to taková, v níž je podíl žáků cizinců z celkového počtu žáků školy k 31. březnu bezprostředně předcházejícího školního roku alespoň 5 % nebo v níž je alespoň 5 žáků cizinců.
  • Pokud v kraji není škola, která splňuje podmínku minimálního počtu 5% žáků cizinců, určí krajský úřad tu školu, která má pro to nejlepší podmínky.
  • Poskytuje školám určeným k JP finanční prostředky z rezervy dle stanovených pravidel.
SEZNAM URČENÝCH STŘEDNÍCH ŠKOL V KRAJÍCH
Hlavní město Praha  Liberecký kraj Středočeský kraj
Jihočeský kraj Moravskoslezský kraj Ústecký kraj
Jihomoravský kraj Olomoucký kraj
(v dokumentu společně se ZŠ)
Vysočina
Karlovarský kraj Pardubický kraj Zlínský kraj
Královehradecký kraj  Plzeňský kraj

 

Seznam všech určených středních škol je k nalezení také na stránkách NPI.

Co zajišťuje ředitel určené školy?

  • Jednu nebo více skupin pro jazykovou přípravu (JP) prezenčním nebo distančním způsobem.
  • Zařadí žáka do skupiny pro JP nejpozději do 30 dnů od podání žádosti.
  • Pokud zařazení není možné, bezodkladně informuje krajský úřad, který zajistí JP žáka v jiné škole.
  • Určená škola spolupracuje se školou žáka, vyměňují si informace o žákovi a jeho postupu v rámci JP. Předává škole žáka informace o žákově docházce ve skupině pro JP.

Kdo učí skupiny pro JP a co vše zajišťuje?

  • Výuku ve skupině pro JP zajišťuje kvalifikovaný pedagog. Může se jednat o učitele cizího jazyka, učitele českého jazyka, případně jiného kvalifikovaného učitele nebo speciálního pedagoga. Je vhodné, aby se tento pedagog na výuku ČDJ dlouhodobě specializoval a průběžně se v této oblasti vzdělával.
  • Jako vhodné se jeví, aby učitel ČDJ průběžně komunikoval s učiteli ostatních předmětů (odborných i obecně vzdělávacích), aby mu průběžně sdělovali, kterou slovní zásobu žáci momentálně nejvíce potřebují, příp. mu dali k dispozici jednodušší texty. K využití jsou i ukrajinské slovníčky odborné terminologie pro některé obory vzdělání.
  • V případě žáků oborů vzdělání s výučním listem se jako vhodné jeví i např. navštívit spolu s žáky praktickou výuku, společně sestavit slovníčky pro výuku potřebné odborné terminologie. Žáci si mohou terminologii sami přeložit do svého mateřského jazyka, např. s využitím překladače https://lindat.cz/translation/.
  • Pokroky žáků ve skupině pro JP jsou ověřovány průběžně. Výstupem by mělo být doporučení pro školy těchto žáků, na co se u jednotlivých žáků v jazykové podpoře dále zaměřit.

Co zajišťuje žákova škola?

  • Ředitel školy vyrozumí zákonného zástupce nezletilého žáka nebo zletilého žáka, který má na JP nárok, do 1 týdne po jeho přijetí do školy o možnosti účastnit se jazykové přípravy. Následně zprostředkuje předání žádosti žáka o zařazení do skupiny.
  • Zjišťuje úroveň znalosti češtiny žáka a informuje o ní určenou školu.
  • Zajistí přístup k informačním technologiím ve škole pro účast na JP konané distančním synchronním způsobem.
  • Spolupracuje s určenou školou, vyměňují si informace o žákovi a jeho postupu v rámci JP.
  • Do dokumentace školy zaznamenává rozsah absolvované jazykové přípravy.
  • Učitelé všech předmětů by měli brát ohled na nedostatečnou znalost českého jazyka žáků, zejména v oblasti odborné terminologie, a při výkladu co nejvíce používat obrázky, fotografie, pokusy, videa, grafy, tabulky, schémata či jakékoliv další názorné podpůrné prostředky, které pomohou žákovi v pochopení obsahu učiva. Je možné využívat i tandemové metody, kdy s vícejazyčným žákem pracuje český žák, který mu pomáhá v porozumění.
  • Žáka, který se účastní jazykové přípravy, škola hodnotí individuálně s ohledem na dosažené pokroky a zvládnutelné úkoly, nesrovnává jej se spolužáky.
  • Z češtiny jako druhého jazyka nebude žák hodnocen na vysvědčení, je vhodné zohlednit dosažené pokroky v hodnocení předmětu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura.
  • Po absolvování jazykové přípravy škola žákovi zajišťuje další potřebnou podporu ve výuce.

Mohou být žáci čerpající JP podpoření také z podpůrných opatření?

Ano. Dle Metodického materiálu MŠMT (bod 6.3):

Poskytnutí jazykové podpory dle vyhlášky č. 13/2005 Sb. nevylučuje využití další podpory v případě, že ji žák potřebuje. Pouze upozorňujeme, že využití podpůrných opatření dle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, je vázáno na doporučení školského poradenského zařízení.“

Kde najdu další zdroje?

Jak učit ČDJ v rámci jazykové přípravy na SŠ? META Balíček pro učitele:

Jak střední školy realizují jazykovou přípravu?

Podívejte se na shrnující prezentaci naší online platformy Podvečerní výměna zkušeností z 20. 10. 2022. Setkali jsme se tu s více než dvěma desítkami pedagožek a pedagogů, kteří sdíleli vlastní zkušenosti i nezodpovězené otázky k jazykové přípravě na SŠ.

Doplňující články