V České republice se ve školním roce 2023/24 vzdělávalo na všech typech škol 163 789
cizinců. Celkový počet všech žáků a studentů činil 2 183 550 (včetně občanů ČR), cizinci tedy tvořili 7,5 % z nich.
Obsah článku
Počty dětí s cizí státní příslušností na jednotlivých stupních škol za školní rok 2023/2024
MŠ navštěvovalo 19 409 cizinců, což odpovídá 5,32 % z celkového počtu MŠ dětí.
ZŠ navštěvovalo 70 662 cizinců, což odpovídá 7,06 % z celkového počtu ZŠ dětí.
SŠ navštěvovalo 17 184 cizinců, což odpovídá 3,54 % z celkového počtu SŠ studentů.
VŠ studovalo 55 383 cizinců, tedy 17,95 % z celkového počtu studentů.
Nejčastější země původu (procentuální počet z celkového počtu cizinců na MŠ, ZŠ, SŠ):
Ukrajina (63,40 %), Vietnam (10,18 %), Slovensko (9,79 %), Rusko (2,95 %), Mongolsko (1,96 %), Rumunsko (1,41 %), Bulharsko (0,99 %) atd.
Oproti školnímu roku 2020/2021 vzrostlo především v souvislosti s válkou na Ukrajině procentuální zastoupení ukrajinských žáků mezi všemi cizinci na MŠ, ZŠ a SŠ z 28,7 % na 63,4 %.
Počty cizinců na školách v krajích
Největší počet cizinců napříč stupni vzdělávání tradičně zaznamenávají školy v Praze (28,60 %). S odstupem pak následuje kraj Středočeský (13,97 %) a Jihomoravský (8,84 %).
Vývoj počtu cizinců na českých školách v letech 2013–2024
Vysvětlivky zkratek:
- EU – děti občanů z EU
- 3Z – děti občanů ze třetích zemí (mimo EU)
- Azyl – děti žadatelů o mezinárodní ochranu (MO) a osob s udělenou MO (včetně osob s dočasnou ochranou)
- Trvalý pobyt – děti s trvalým pobytem (uvádíme pro ilustraci faktu, že většina žáků s cizím státním občanstvím pochází z rodin, které zde mají trvalý pobyt, tzn. že se na našem území zdržují již více než 5 let)
Zdroje
Výše uvedené grafy znázorňují pouze počty žáků se statutem „cizince“ na školách. Z dat zahajovacích výkazů školního roku 2024/2025 dále vyplývá, že ve školním roce 2023/2024 studovalo na základních školách 16 656 žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka (tj. češtiny), minimálně 331 z nich přitom mělo české občanství. Školy ovšem takto vykazují pouze žáky s nulovou či minimální znalostí ČJ. Přesný celkový počet žáků, kteří potřebují podporu při osvojování češtiny, tak na základě aktuálních a veřejně dostupných dat stanovit nelze.