Roční období

Pracovní list byl vytvořen pro žáky s mírnou znalostí češtiny. Vhodné využití k společné i samostatné práci.
Věková skupina: 2. – 3. třída ZŠ (pro vyšší ročníky může plnit opakovací funkci)

Český jazyk: Společně s pracovním listem lze v hodinách českého jazyka využít pracovní listy Roční období – Český jazyk, zařazený na konci dokumentu. Jednotlivá jazyková cvičení jsou rozdělena do ročníků.
2. ročník – abeceda, počet slov, slovní druhy (podstatná jména, slovesa), tázací věty, pravopis u/ú/ů, souřadná a nadřazená slova
3. ročník – slovní druhy, mluvnické kategorie podstatných jmen, přídavná jména, pravopis i, í / y, ý, minulý čas, pádové otázky, vyjmenovaná slova

Obsahový cíl:
• Žák si utřídí pojmy týkající se ročních období.
• Žák chápe význam jednotlivých slov (jaro, léto,…).
• Žák vyjmenuje a přiřadí měsíce ke správnému ročnímu období.
• Žák dokáže ke každému období přiřadit vhodnou činnost (děj).
• Žák se orientuje v kalendáři.
• Žák vyhledává informace v textu.

Jazykový cíl:
• Žák vyjmenuje měsíce v roce.
• Žák porozumí významu jednotlivých nových slov.
• Žák umí použít správné předložky (v / na).
• Žák tvoří krátké věty.
• Žák dokáže jednoduše převyprávět text na základě informací v tabulce.
• Žák dokáže použít jednoduché otázky typu: „Máš rád jaro?“ / popř. „Jaké období máš rád?“
• Žák řekne zjištěné informace.
• Žák umí použít vazbu mám rád + roční období; rád + sloveso.
• Žák dokáže popsat obrázek (dle úrovně s dopomocí).
• Žák rozumí slovům, spojí slova s obrázkem, pantomimou, přiřazuje aktivity k jednotlivým ročním obdobím.

Slovní zásoba:

jaro, léto, podzim, zima, roční období, měsíce, leden, únor, březen, duben, květen, červen, červenec, srpen, září, říjen, listopad, prosinec, rok, padá sníh, sázíme semínka, sklízíme ovoce, slavíme Velikonoce, opadává listí, mrzne, kvetou stromy, svítí sluníčko, prší, fouká vítr, slavíme Vánoce, sbíráme houby, chodíme do lesa, sklízíme ovoce, sad, pouštíme draka, bruslíme, koupeme se, opalujeme se, jezdíme na výlety, prázdniny, teplo x chladno, sáňkovat, stanovat, mít/nemít rád

Jazykové struktury:
Rok má čtyři roční období. Nejdříve je … Pak je … … střídá … Nakonec je (přichází)… Jarní / letní / podzimní / zimní měsíce jsou … Rok má čtyři roční období. Střídají se. Jsou to … Jarní / letní / podzimní / zimní měsíce jsou … (Leden) je (zimní) měsíc. (Květen) je (jarní) měsíc. Jarní / letní / podzimní / zimní měsíce jsou … Na jaře / podzim …. V létě / zimě … (Sluníčko) je v létě.
V zimě padá sníh. To a to patří k sobě. (Sluníčko) a (plavat) patří k sobě. (Jana) má / nemá rád(a) … Rád plave / bruslí / …. Máš rád(a) …? Které období máš rád? (Jméno) má / nemá rád(a)… Mám / nemám rád(a) jaro / léto / … protože … To jsem já. Na jaře rád hraju fotbal.

Výukový materiál vznikl v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky-cizinci IV a byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.