Svatební košile (Kytice – K.J. Erben) – slovesa

Obsahový cíl:
– Žák zná soubor balad od K.J.Erbena Kytice, konkrétně pak baladu Svatební košile.
– Žák seřadí a stručně popíše děj balady Svatební košile.
– Žák přiřadí krátké popisky děje k originálnímu znění balady.
– Žák v uvedené baladě formuluje vinu a trest hlavní postavy.

Jazykový cíl:
– Žák se naučí slovesa popisující děj balady Svatební košile a používá je.
– Žák na základě porozumění textu odpovídá na otázky.
– Žák doplňuje slovní zásobu k obrázkům.
– Žák vymýšlí a zapisuje možná podstatná jména hodící se k přídavnému jménu „svatební“.
– Žák formuluje vlastní odpovědi na otázky.
– Na základě zhlédnutého filmu žák popisuje, co se v jednotlivých částech filmu odehrálo.
– Žák třídí fráze dle jejich obsahu do dvou skupin.
– Žák s pomocí tvoří věty.

Slovní zásoba:
pohádka, balada, Kytice, Svatební košile, vina, trest, strašidelný, temný, vtipný, děsivý, roztomilý, smutný, cizina, nevěsta, voják, mrtvý, růženec, modlící knížky, křížek, komora, márnice, mrtvola, roztrhané košile

Jazykové prostředky:
směje se, odpovídá…, pláče, zahodí…, letí, modlí se, křičí, vznáší se, (pře)skočí , ptá se…, vstává, ťuká, zraní se, padá, vyjde ven, vidí…, bouchá, klečí, bojí se, utíká, co dělají, co říkají, co vidí, se objevuje…, provinila se tím, že…; jejím trestem bylo, že…

Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.