Obsahový cíl:
– Žáci se zamyslí nad základními otázkami urbanizace, problematizují výhody a nevýhody života ve městě/na vesnici.
– Žáci mezi sebou diskutují o vlastních životních preferencích.
– Žáci ve skupinách připravují a prezentují informace o městech z jejich země.
– Žáci formulují hlavní důvody stěhování obyvatelstva do měst.
– Žáci vytváří grafy podle velikosti měst.
– Žáci chronologicky řadí historické události.
– Žáci diskutují nad tím, jak se chovat, aby byl život ve městech kvalitnější.
– Žáci ve skupinách popisují historická města. ¨
Jazykový cíl:
– Žáci si doplňují slovní zásobu k tématu.
– Žáci na základě porozumění textu třídí jednotlivé výroky do tabulky ne/výhod života na vesnici/ve městě.
– Žáci na základě porozumění textu doplňují slovní zásobu.
– Žáci na základě porozumění grafu odpovídají na otázky.
– Žáci ve skupinách popisují historická města.
– Žáci na základě porozumění textu přiřazují k textu odpovídající obrázky.
– Žáci diskutují nad tím, jak se chovat, aby byl život ve městech kvalitnější.
Slovní zásoba:
urbanizace, vesnice, město, stan, stánek, slum, hluk, klid, dopravní spojení, úřady, rychlejší životní tempo, stres, zaměstnání, ne/výhody, inženýrské sítě, městská hromadní doprava, obchody, dostupnost zdravotní péče, vysoká kriminalita, delší pracovní doba, obyvatelstvo, koncentrace, růst, způsob života, osada, zemědělství, řemesla, průmyslová revoluce, vynález, hustota obyvatelstva, velkoměsto, chudoba, znečištění ovzduší, zácpy, bezdomovci, skládky,
Jazykové struktury:
na vesnici/ve městě žijí…, je tam víc/míň/lepší/horší/lehčí/těžší…, a proto…, stále více lidí žije v…, v roce…žilo/bude žít v/na… více/méně lidí než v/na…, stěhovat se, orat, zavlažovat, pěstovat
Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci II“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.