U vícejazyčných dětí je často nedostatečná znalost jazyka faktorem, který komplikuje pedagogickou diagnostiku. Může se však stát, že kromě jazykové bariéry má dítě také jinou speciální vzdělávací potřebu. Jako pedagogové je důležité umět správně zacílit podporu ve třídě, a proto může nastat situace, kdy je vhodné doporučit rodičům odborné vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně (PPP).
Než však rodiče na vyšetření doporučíte, ujistěte se, že jste podnikli tři základní kroky:
- Máte dostatečné informace o dítěti a jeho rodině – Víte, jakými jazyky se doma hovoří, jak dlouho rodina žije v ČR, s kým dítě žije a jaké byly případné migrační okolnosti. Zajímejte se o vývoj mateřského jazyka dítěte – kdy začalo mluvit, jaký je jeho současný jazykový rozvoj (slovní zásoba, výslovnost apod.).
- Pozorně jste se věnovali adaptaci dítěte – Zavedli jste podpůrná opatření, proces adaptace jste pravidelně vyhodnocovali spolu s rodiči a podle vašeho názoru je dítě úspěšně adaptované.
- Vyloučili jste vliv náročných životních okolností – Pozorováním wellbeingu dítěte jste zhodnotili, zda jeho chování neovlivňuje proces vykořenění nebo trauma.
V počátcích adaptace se obecně nedoporučuje odesílat dítě s odlišným mateřským jazykem na vyšetření v PPP. Je vhodné vyčkat několik měsíců, než si dítě zvykne na režim MŠ, začne se samo více projevovat a spolupracovat. Pokud však máte důvodné podezření na přidruženou závažnou okolnost, která výrazně ovlivňuje fungování dítěte ve třídě, může být včasné vyšetření zásadní. Takové vyšetření může vést k přiznání podpůrných opatření vyššího stupně, například financování asistenta pedagoga. Právě asistent pedagoga hraje v inkluzi vícejazyčných dětí a jejich plnohodnotném zapojení do kolektivu významnou roli.
Obsah článku
Jak postupovat při doporučování vyšetření v PPP
- Sjednejte si s rodiči individuální schůzku, podle vzájemných jazykových potřeb zvažte přítomnost tlumočníka. Je důležité mít na komunikaci o PPP dostatek času a klidu, není to téma vhodné k vyřízení při vyzvedávání dětí v šatně. Zároveň je velmi důležité si ověřovat porozumění a mít jistotu, že se žádné informace neztratí v překladu.
- Připravte si na schůzku tištěné informace (ideálně v rodném jazyce rodičů, nebo v AJ) o školských poradenských pracovištích a o podpůrných opatřeních pro děti s OMJ.
- Vysvětlete rodičům výhody podpůrných opatření na konkrétních příkladech z vaší třídy. Například jak Vám přítomnost asistenta pedagoga ve třídě umožní individuální práci s dítětem, jak může asistent adaptovat aktivity pro lepší porozumění apod. Zaměřte se na potřeby konkrétního dítěte a výhody možných podpůrných opatření, nezakládejte své vysvětlí na tom, co vše nezvládá a v čem je jeho přítomnost ve třídě náročná pro pedagogy a ostatní děti.
- Pro usnadnění komunikace s rodiči v záležitosti návštěvy ŠPZ lze využít informační dopis pro rodiče s vysvětlením a instrukcemi v různých jazycích. Do textu je vhodné připsat adresu a kontakt na poradenské zařízení v dané městské části. Příslušné místo je v textu označeno.
- Doporučte rodičům pedagogicko psychologickou poradnu se kterou vaše MŠ spolupracuje (nebo dokonce konkrétního pracovníka), zároveň vysvětlete možnost volby poradny dle preference rodičů (i možnost soukromých poradenských zařízení). Vysvětlete rozdíl mezi PPP a SPC.
- Nezapomeňte rodiče upozornit na dlouhé čekací lhůty v poradnách, především pokud doporučujete vyšetření, které souvisí s posouzením školní zralosti.
- Předejte rodičům Vámi vyplněné evaluační nebo diagnostické nástroje, které poslouží jako podklad pro vyšetření. Své vyhodnocení těchto nástrojů s nimi konzultujte a vysvětlete jim, proč se domníváte, že je třeba přistoupit k vyšetření v PPP. Pro pracovníky poradny bude velmi užitečné, když přiložíte vyplněnou jazykovou diagnostiku dítěte.
Vyšetření v PPP nebo určení možného SVP u dítěte může být rodiči z jiného kulturního prostředí vnímáno jako něco znepokojivého nebo dokonce pro dítě a jeho rodinu stigmatizujícího, proto je potřeba tento systém pedagogicko-psychologické podpory rodičům citlivě vysvětlit a zbavit je tak zbytečných obav.
Rodičům, kterým bylo doporučeno navštívit školské poradenské zařízení, jsme připravili návodný leták. V letáku je vysvětlen systém podpůrných opatření a proč je dobré PPP s vícejazyčnými dětmi navštívit.
Role mateřské školy
Pro vícejazyčné rodiče může být systém poradenských služeb ve vzdělávání složitý. Také je obtížné pochopit, kdo vystavuje doporučení a kdo vyplňuje formuláře. Pokud se rodiče obávají diagnostiky nebo společenského stigmatu a nechtějí využít služby poradenských zařízení, je užitečné pomoci s přípravou ke spolupráci s PPP co nejvíce.
Začít můžete tím, že se nejprve obrátíte na pracovníka PPP, který je přímo určený pro vaši MŠ. Zjistěte, jak je v dané PPP nastavena podpora dětí s OMJ a na koho se mohou rodiče obrátit. Některé PPP již mají v této oblasti vyhrazené odborníky, kteří se cíleně zabývají podporou dětí s OMJ (vícejazyčný dětmi).
Další možnost je, že si pozvete odborníka z PPP přímo do MŠ. Pokud se pracovník PPP přijde podívat na konkrétní dítě, je vhodné o tom rodiče informovat (a je k tomu nutný jejich písemný souhlas). Výhodou takové návštěvy může být skutečnost, že odborník vidí dítě v jemu blízkému prostředí a může se také zaměřit na jeho interakci s vrstevníky. Tuto variantu některé MŠ využívají v případě testování školní zralosti, která je plošná pro všechny předškoláky. Odborník z PPP provede v MŠ tzv. primární screening a konkrétním/ vybraným dětem dá doporučení k návštěvě PPP. Vícejazyčné děti potřebují jazykovou podporu hned od začátku docházky do MŠ. Doporučujeme proto konzultaci s odborníkem z PPP v prostředí MŠ, a to ještě před vstupem do ZŠ. Pro některé rodiče je návštěva odborníka přímo v mateřské škole přijatelnější, protože není zaměřená jen na jejich dítě.
PPP i SPC můžete zároveň jako pedagog kontaktovat i ve chvíli, kdy ještě rodiče nezažádali o vyšetření. Telefonicky nebo e-mailem můžete konzultovat chování a začlenění vícejazyčného dítěte. Je dobré poradit se o zvoleném postupu. Pracovníci poradny ocení, když svá pozorování podpoříte konkrétními záznamy. Zaměřte se na to, jak dítě zvládá odloučení od rodičů, jak se zapojuje do činností, jak se chová při přesunech na zahradu a jak interaguje s ostatními dětmi.