Právo na vzdělání definuje školský zákon:
Obsah článku
Povinná školní docházka – poslední ročník mateřské školy, základní vzdělání
Školský zákon ukládá rovný přístup při přijímání ke vzdělání. Škola proto musí zajistit dětem s cizí státní příslušností přístup k předškolnímu a základnímu vzdělání za stejných podmínek jako občanům ČR. Povinná školní docházka se vztahuje na všechny děti cizince pobývající na území ČR déle než 90 dní.
Nepovinná školní docházka – předškolní, střední a vyšší odborné vzdělání
- Přístup pro cizince z EU – Cizinci z EU mají přístup ke vzdělání za stejných podmínek jako občané ČR.
- Přístup pro cizince ze zemí mimo EU – Cizinci ze zemí mimo EU musí nejpozději v den nástupu dítěte do MŠ předložit oprávnění k pobytu.
Dokumenty potřebné pro zápis dítěte do MŠ
- Žádost k předškolnímu vzdělávání (lze vyzvednout v MŠ)
- Občanský průkaz nebo cestovní pas rodičů (zákonných zástupců)
- Rodný list dítěte (případně jiný dokument, který dokládá, že osoba je zákonný zástupce dítěte)
- Doklad o zdravotním pojištění (karta pojištěnce)
Další požadované dokumenty (pokud se nejedná o nástup do povinného předškolního ročníku, tj. pro děti do věku 5 let)
- Potvrzení o povinném očkování (např. očkovací průkaz dítěte)
- Vyjádření praktického lékaře ke zdravotnímu stavu dítěte
- Povolení k pobytu (u osob z nečlenských zemí EU)
Co potřebuje rodič při zápisu dítěte do mateřské školy?
Dítě cizinec X Vícejazyčné dítě/Dítě s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
- Dítě cizinec/dítě s cizí státní příslušností je dítě, které má pouze jiné státní občanství než české (nevztahuje se na děti s dvojím občanstvím).
- Vícejazyčné dítě nebo také Dítě s odlišným mateřským jazykem je dítě, které má (ale nemusí mít) českou státní příslušnost a z různých důvodů má jiný rodný jazyk, tudíž potřebuje jazykovou podporu.
Podpůrná opatření v MŠ (dle §16 ŠZ)
Vícejazyčné děti (děti s OMJ) patří do skupiny dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a mají nárok na podpůrná opatření v závislosti na své jazykové schopnosti. Podpora je podle novely školského zákona 2016 členěna do pěti stupňů, vyhláška konkretizuje podpůrná opatření pro jednotlivé stupně podpory. Na realizaci druhého až pátého stupně podpory jsou mateřské škole poskytnuty finanční prostředky od kraje na základě rozhodnutí školského poradenského zařízení (ŠPZ) a se souhlasem rodičů. ŠPZ se řídí metodickými doporučeními pro poskytování služeb ŠPZ pro žáky s nedostatečnou znalostí českého jazyka. ŠPZ dítě vyšetří, napíše zprávu pro zákonného zástupce a pro školu doporučení ke vzdělávání dítěte ve lhůtě 30 dnů od zahájení poradenské práce. Doporučení stanovuje stupeň podpory a konkrétní vhodná podpůrná opatření, případně navrhuje jejich kombinace.
Postup mateřské školy:
- Mateřská škola pošle rodinu s dítětem do ŠPZ. Pro usnadnění komunikace s rodiči v záležitosti návštěvy ŠPZ lze využít informační dopis s vysvětlením a instrukcemi. Na portálu je k dispozici [dopis pro rodiče](node/174) v různých jazycích. Do textu je vhodné připsat adresu a kontakt na poradenské zařízení v dané městské části. Příslušné místo je v textu označeno.
- Poradna dítě vyšetří a zařadí ho do adekvátního stupně podpory, v daném stupni pak vybere z nabídky vhodná podpůrná opatření. Napíše zprávu s doporučenými podpůrnými opatřeními.
- Rodiče podepíší souhlas s uplatňováním podpůrných opatření pro dítě.
- MŠ odešle vyjádření ŠPZ na kraj a získá finanční podporu, na kterou má ze zákona nárok.
- Mateřská škola zajistí realizaci doporučené podpory, na kterou dostala finance. Například: Vyhlásí výběrové řízení na pozici asistenta pedagoga. Najde a zaměstná na částečný úvazek odborníka na češtinu jako druhý jazyk. Kurz ČDJ povede pedagog z dané MŠ, a bude za to finančně ohodnocen.
Členění podpůrných opatření: |
---|
1. stupeň podpory poskytuje škola bez doporučení ŠPZ a bez nároku na finanční prostředky. Jedná se především o úpravu organizace vzdělávání dítěte, o volbu vhodných pedagogických a didaktických postupů. |
2. stupeň podpory je pro vícejazyčné děti, jejichž jazyková úroveň zhruba odpovídá úrovni ČJ A2-B2, OPATŘENÍ: speciální učebnice a pomůcky (učebnice češtiny pro cizince). 4 x 15 minut výuky ČDJ pro dítě s OMJ v MŠ za týden, nejvýše 80 h. |
3. stupeň podpory je pro vícejazyčné děti, jejichž jazyková úroveň zhruba odpovídá úrovni ČJ A0-A2, OPATŘENÍ: Výuka češtiny jako druhého jazyka 4x 15 minut za týden, nejvýše 110 hodin. Individuální vzdělávací plán (IVP) se zaměřením na rozvoj jazyka. Pro děti s neznalostí jazyka a dalšími SVP asistent pedagoga, případně sdílený asistent pro více dětí. Speciální pomůcky (např. materiály na výuku češtiny jako druhého jazyka, komunikační karty). Využití komunikačních karet |
4. a 5. stupeň podpory mohou vícejazyčné děti čerpat, mají-li navíc zdravotní či další znevýhodnění. Tento stupeň předpokládá, že charakter obtíží dítěte vyžaduje významné úpravy průběhu vzdělávání. Mezi opatření patří například snížení počtu dětí ve třídě, osobní asistent pro dítě či přítomnost dalších pedagogů v případě, že by počet těchto dětí byl vyšší než 4 nebo 5. |
Financování jazykové přípravy (dle §20 ŠZ)
Bezplatná jazyková příprava dětí s cizí státní příslušností v povinném předškolním vzdělávání byla zahájena od 1. září 2021. Povinným předškolním vzděláváním se rozumí poslední rok před nástupem na ZŠ.
Metodika ke vzdělávání cizinců v MŠ a ZŠ pro školní rok 2024/2025, metodika byla upravena na základě novelizace vyhlášky 48/2005 a je platná po dobu trvání úpravy vyhlášky, tj. 1 školní rok, 2024/2025. Pro MŠ se nic pro školní rok 2024/2025 nemění.
Podle § 20 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona, mají děti s cizí státní příslušností, které plní povinnou školní docházku v České republice, nárok na bezplatnou jazykovou podporu za účelem osvojení českého jazyka. Toto se týká dětí, které jsou v ČR kratší než 12 měsíců, ať už jsou v předškolním nebo základním vzdělávání. Jazyková podpora se poskytuje i v povinném předškolním vzdělávání, kde je důraz na podporu v rámci adaptace a přípravy na školu.
Bezplatná jazyková příprava v MŠ se řídí vyhláškou č.271/2021 Sb. Tato vyhláška přesně stanovuje, jak má být jazyková podpora dle §20 ŠZ dětem s cizí státní příslušností v povinném předškolním vzdělávání poskytována.
V povinném předškolním vzdělávání zřizuje ředitel mateřské školy skupinu pro jazykovou přípravu v souladu s § 1e vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
Nárok na jazykovou přípravu mají od 1.9.2024 rovněž děti v přípravných třídách, jazyková příprava se odehrává v režimu základního vzdělávání, tzn. děti z přípravných tříd se účastní jazykové přípravy se žáky základní školy – podrobněji viz kapitola 4.
V návaznosti na tuto vyhlášku byl novelizován též Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, do kterého byla nově zařazena podkapitola 8.4, která se týká poskytování jazykové přípravy dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka.
O co se v praxi jedná, podrobně vysvětluje Metodický materiál MŠMT k poskytování bezplatné jazykové přípravy v předškolním a základním vzdělávání.
Jak je jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka nastavena?
- Hlavní cílovou skupinou pro poskytování jazykové přípravy jsou děti s cizí státní příslušností v povinném předškolním vzdělávání bez ohledu na délku jejich pobytu v ČR. Cílem je zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání.
Jak jazyková příprava v MŠ probíhá?
- Zvláštní právní úprava platí pro mateřské školy, kde jsou alespoň 4 děti s cizí státní příslušností v povinném předškolním vzdělávání. V takovém případě zřídí ředitel mateřské školy skupinu nebo skupiny pro bezplatnou jazykovou přípravu.
- Mateřská škola má povinnost poskytovat jazykovou přípravu v rozsahu jedné hodiny týdně.
- Velikost skupiny je 4-8 dětí s cizí státní příslušností v povinném předškolním vzdělávání. Pokud je v MŠ takových dětí více, může ředitel vytvořit skupiny dvě.
- Pokud má mateřská škola 1 až 3 děti s cizí státní příslušností v povinném předškolním vzdělávání, bude jim poskytována individuální jazyková podpora v rámci vzdělávacích činností dle školního vzdělávacího programu.
- Vzdělávání ve skupině je rozděleno do dvou nebo více bloků v průběhu týdne. Například 2 bloky týdně po 30 minutách nebo 4 bloků po 15 minutách.
- Ředitel mateřské školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory dítěte zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu rovněž jiné děti, než jsou děti s cizí státní příslušností v povinném předškolním vzdělávání, pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy. Do skupiny mohou být zařazeny například děti mladší s českým občanstvím.
Kdo může češtinu jako druhý jazyk vyučovat?
- Vzdělávání v českém jazyce bude zajištěno kmenovým učitelem mateřské školy. Vzhledem k organizaci vzdělávání v mateřské škole a k tomu, že předškolní vzdělávání je povinné v rozsahu 4 hodin dopoledne, je vhodné, aby jazyková příprava dětí s cizí státní příslušností probíhala především v dopoledních hodinách.
Jak je jazyková příprava financována?
- Financování – každé mateřské škole zřizované krajem, obcí, nebo dobrovolným svazkem obcí, která k 30. 9. daného školního roku vykáže ve výkazu o mateřské škole v rámci jednoho místa poskytovaného vzdělávání alespoň 4 děti s cizí státní příslušností v povinném předškolním vzdělávání, bude navýšen PHmax o 1 hodinu týdně pro každou skupinu pro jazykovou přípravu.
- U soukromých a církevních škol bude financování podrobně popsáno v materiálu k normativům pro soukromé školství na rok 2022.
Kurikulum češtiny jako druhého jazyka
- Podpůrným metodickým materiálem při vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka je Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání.
K představení tohoto kurikula proběhl diskuzní panel řízený NPI ČR.
Více informací k novému systému jazykové přípravy v MŠ se dozvíte na stránkách NPI ČR, které též na svých stránkách uvádí řadu praktických webinářů k tomuto tématu.
Důležité legislativní dokumenty naleznete na stránkách MŠMT v sekci vzdělávání žáků cizinců.
Podrobněji se systému nové jazykové přípravy věnoval též odborný diskusní online panel, který organizovala společnost META o. p. s.
Finanční zdroje na podpůrná a vyrovnávací opatření pro vícejazyčné děti (OMJ)
Mateřská škola může získat finanční zdroje na podpůrná a vyrovnávací opatření pro děti s OMJ několika cestami. V rámci dotačních a rozvojových programů vypisovaných MŠMT lze žádat o následující podporu:
Další možnosti financování: |
---|
Operační program Jan Amos Komenský (Šablony OP JAK) Podpora personálních pozic (školní asistent, školní speciální pedagog MŠ, sociální pedagog MŠ, dvojjazyčný AP), rozvoj pracovníků ve vzdělávání v MŠ, podpora vzdělávání dětí v MŠ.Podání žádosti o podporu: 7. 10. 2024 – 30. 09. 2025 |
Dotační program Podpora aktivit v oblasti integrace cizinců na území ČR: Zúčastnit se mohou jak školy (i MŠ, ačkoli je uvedeno pod ZŠ na webu MŠMT), tak nevládní neziskové a ostatní organizace zaměřující se na problematiku vzdělávání cizinců (na podzim pro následující kalendářní rok). Program je určen na podporu dětí/žáků-cizinců ze třetích zemí. |
Další možností jsou různé nadace, zapojení do integračních programů realizovaných např. obcemi nebo spolupráce s nevládními neziskovými organizacemi a vysokými školami (např. zajištěním dobrovolníků a studentů-asistentů). |
Asistent pedagoga
Pro děti, které neovládají jazyk, mají další specifické vzdělávací potřeby (SVP), je klíčové zajistit adekvátní podporu, aby se mohly úspěšně zapojit do vzdělávacího procesu a cítily se v mateřské škole dobře. Tato podpora vychází ze třetího stupně podpůrného opatření.
Jedním z efektivních způsobů, jak tuto podporu poskytnout, je prostřednictvím asistenta pedagoga. Asistent pedagoga se může věnovat individuálně jednomu dítěti nebo několika dětem s podobnými potřebami. Jeho úkolem je pomáhat těmto dětem lépe porozumět činnostem a aktivitám ve školce, komunikovat s nimi a přizpůsobovat výukové materiály tak, aby odpovídaly jejich potřebám a schopnostem.
V případě, že je ve třídě více dětí s podobnými potřebami, může být řešením také sdílený asistent pedagoga, který se věnuje více dětem najednou. Tento model umožňuje efektivnější využití dostupných zdrojů a zároveň zajišťuje, že každé dítě dostane potřebnou podporu.