Výuka ČDJ: Čtení s porozuměním

Čtení s porozuměním

Hlavní zásada:
Ve většině reálných situací není důležité porozumět každému slovu (tzv. totální porozumění).
Nacvičujte tedy s žáky především to, aby dokázali zachytit důležité informace.

Výhoda čtení:
Může reprezentovat a spojovat všechny složky výuky (gramatika, slovní zásoba, komunikační situace, porozumění, nácvik mluvení, psaní i výslovnost).

Jak postupovat?
Vždy bychom měli mít připravené aktivity a úkoly pro fázi před vlastním čtením, v průběhu čtení a po skončení čtení. Na zpracování jednotlivých fází čtení společně s návaznými činnostmi se můžete podívat například na pracovní list Anička ve městě, který byl využíván ve Čtenářském klubu pro děti s OMJ.

Tipy:

  • připravte žáky na čtení (aby si zvykli)
  • využívejte čtení k nácviku výslovnosti
  • spojujte grafickou podobu slova s jeho zvukovou podobou
  • mějte připravená různá doprovodná cvičení a otázky k textu
  • učte žáky orientaci v textu, především cílené hledání informací (praktických, které se vážou k reálným situacím, které hned můžou použít)
  • aktivně využívejte to, co je kolem nás, s čím se žáci setkávají každodenně (reálné texty jako nápisy, instrukce v dopravních prostředcích, jízdní řády atd.)

Pozor!

  • zadávejte přesné, promyšlené instrukce
  • začátečníky nechte jenom vyhledávat klíčová slova a nejdůležitější informace

Základní typy práce s textem:

  • žáci skládají rozstříhaný text
  • žáci pracují s dialogy obsaženými v textu
  • žáci používají text ke studiu gramatiky (vyvozují pravidla určitého gramatického jevu)
  • žáci různých úrovní čtou a reprodukují pouze základní text; klíčové repliky z textu pak procvičují ještě ústně
  • pokročilejší žáci text rozvíjejí či mění; klíčové repliky z textu pak procvičují ještě ústně
  • žáci podtrhávají v textu dlouhé samohlásky, slabiky s „ě”, tvrdé/měkké, krátké/dlouhé i (i,í,y,ý), substantiva, slovesa, slovní zásobu k určitému tématu apod.

Doplňující články