Pasivní, tj. receptivní dovednosti rozvíjí porozumění danému jazyku.
Poslech s porozuměním
Je pro žáky obvykle nejobtížnější dovedností.
Hlavní zásada:
Ve většině situací není nezbytné porozumět každému slovu (tzv. totální porozumění).
Nacvičujte s žáky tedy především to, aby dokázali zachytit důležité informace.
Výhoda poslechu:
Může reprezentovat a spojovat všechny složky výuky (gramatika, slovní zásoba, komunikační situace, porozumění, nácvik mluvení, psaní i čtení). Nahrávky jsou na rozdíl od mluveného projevu učitele stále stejné.
Jak postupovat?
Vždy bychom měli mít připravené aktivity a úkoly pro fázi před vlastním poslechem, v průběhu poslechu a po skončení poslechu.
Typy poslechu:
- CD (písňové i mluvené texty)
- film
- rádio
- televize
- audiobooky
- YouTube kanály
- mluvený projev učitele
- mluvený projev samotných žáků (mohou se taky např. nahrávat)
- ostatní autentické situace