Vývoj Českých zemí 1. – Habsburská monarchie

Následující materiály byly použity ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school. V tomto projektu se žáci učí různé předměty na konkrétních tématech. Následující materiály na sebe navazují a tvoří jeden tematický celek (chronologie vývoje Českých zemí od Habsburské monarchie po Českou republiku z hlediska státního uspořádání).

Další materiály z celku „chronologie vývoje Českých zemí od Habsburské monarchie po Českou republiku“:

České národní obrození, Rakousko-Uhersko a 1. světová válka, T. G. Masaryk a vznik samostatného Československa, Česká republika, Vývoj Českých zemí – Opakování.

Obsahový cíl:
– V rámci evokace si žák připomene již nabyté znalosti o české historii a České republice.
– Žák popíše vznik Habsburské monarchie a roli českého království při jejím vzniku.
– Žák pojmenuje vybrané důležité panovníky Habsburské monarchie a jejich zásluhy (reformy).
– Žák ovládá odbornou slovní zásobu k tématu.

Jazykový cíl:
– Žák na základě předchozích zkušeností zkusí odpovědět na úvodní test (pre-test).
– Žák vlastními slovy formuluje své předchozí znalosti o Rudolfu II.
– Žák si doplňuje slovní zásobu (spojuje slova s vysvětlením, doplňuje k obrázkům slovní zásobu).
– Na základě porozumění textu žák odpovídá na otázky.
– Žák v textu vyhledává vlastní jména a přídavná jména.

Slovní zásoba:
Habsburská monarchie, rod, vládce, ovládat, mnohonárodnostní stát, panovník, reforma, povinná školní docházka, mučení, zákon, tolerovat, němčina, úřední jazyk, vyučovací jazyk, venkov, král, koruna, koruna (Kč), Marie Terezie, Josef II., Rudolf II., náboženská vyznání, Toleranční patent, změna/náprava, právně závazná poučka

Jazykové struktury:
Mluvilo se…, …najdeme…, napsal…, vzniklo…, probíhala…, …patří…, vládnout, dovolit, učí se…, …musíme a nesmíme…, žije více národů spolu, …ovládá území, získal…, …stal se králem a hlavou…, vznikla monarchie, důležitými panovníky… byli…, zavedli reformy, zavedla povinnou školní docházku, zakázala mučení, zavedl zákon, toleroval jiná náboženská vyznání, zavedl němčinu jako úřední jazyk, začala se šířit, mluvilo se…, součástí … bylo i…

Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.