Na tento výukový materiál navazuje pracovní list: Souvislosti – 2. světová válka.
Obsahový cíl:
– Žák pochopí princip souvislosti a prakticky jej aplikuje na dané příklady.
– Žák se zamýšlí nad možnými souvislostmi různých aspektů 2. světové války (toto téma je pak zpracováno samostatně v materiálu Souvislosti – 2. světová válka).
– Žák rozpozná rozdíl mezi tzv. zlatými lety a obdobím hospodářské krize.
– Žák pochopí a vysvětlí souvislosti s jednotlivými rysy zlatých let a hospodářské krize.
Jazykový cíl:
– Žák odhalí souvislosti mezi jednotlivými obrázky a s pomocí formuluje věty.
– Žák při popisování souvislostí používá frázi „Když…, tak…“
– Žáci diskutují nad obrázky, popisují možné souvislosti.
– Žák spojuje slova s jejich vysvětlením.
– Žák vlastními slovy popisuje období pracovní doby a volného času s využitím vlastních zkušeností.
– Žák řadí do schématu věty tak, aby byla patrná jejich souvislost.
– Žák poté popisuje schémata s použitím frází: „Díky tomu, že….,…“ a „Protože…, tak…“
– Žáci diskutují a na základě porozumění předchozím textům odpovídají na otázky.
Slovní zásoba:
souvislost, vztah, akcie, rozvoj, demonstrace, stávka, firma, továrna, pracovní doba, volný čas, elektřina, válka, peníze, nezaměstnanost, zábavní průmysl, hospodářská krize, zlatá léta, alkoholismus, sebevražda, cestování, černý pátek, mír, extrémní hnutí, odstranění demokracie, nedemokratický režim, turistický ruch
Jazykové prostředky:
…ne/souvisí s…; když…,tak…; rozvinul se…, rozšířil se…, vydělávají…, díky tomu, že…, zhroutil se…, …volili…, se obchodovalo…; protože…,tak…
Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.