Fyzikální pole

Obsahový cíl:
– Žák vyjmenuje fyzikální pole.
– Žák rozumí, co je magnetismus, gravitace, elektrování.
– Žák diskutuje se spolužáky o fyzikálních pokusech.
– Žák čte texty, rozumí odborné slovní zásobě.
– Žák používá kompas a určí směry ve třídě.
– Žák vypočítá gravitační sílu těles.
– Žák dokresluje siločáry elektrického pole.

Jazykový cíl:
– Žák vyjmenuje a pojmenuje nová slova z tématu.
– Žák vyhledá slova ve slovníku.
– Žák spojí podstatné jméno s přídavným.
– Žák spojuje slova s obrázky (významy), popisuje a pojmenuje obrázky.
– Žák doplňuje věty, slova do textu.
– Žák na základě textu doplní pojmy do diagramu (klíčového vizuálu), spojuje části vět, označuje ne/pravdivé výroky, opravuje chyby ve větách, odpovídá na otázky.
– Žák formuluje vlastní věty.

Slovní zásoba:
magnet, kompas, elektřina, pole, gravitace, hmotnost, siločáry, (elektrický) náboj, hmota, látka, síla, přitahovat, odpuzovat, svisle dolů, kolem/okolo, působit, magnetický, elektrický, gravitační, Země, fyzikální pole, hmota, látka, magnetismus, severní pól, jižní pól, netečné pásmo, magnetka, souhlasné (stejné) póly, nesouhlasné (opačné) póly, přírodní, feromagnetické látky, nemagnetické látky, železo, ocel, sklo, dřevo, voda, papír, nerost, magnetovec (magnetit), magnetické pole, ukazuje, přístroj, severní zeměpisný pól, jižní zeměpisný pól, severní magnetický pól, jižní magnetický pól, gravitační pole, gravitační (přitažlivá) síla, střed Země, určování, olovnice, siloměr, gravitační konstanta, newton, kilonewton, meganewton, žehlička, auto, já, balónek, třít, elektrický stav, zelektrovaná, elektrická síla, elektrický náboj, kladný, záporný, coulomb, souhlasný náboj, nesouhlasný náboj, elektrické pole, vodič, izolant, tření, vede, elektrický proud, umělý, hliník, míří, směr, elektrování

Jazykové prostředky:
To je …, Podstatné jméno je … Přídavné jméno je …, … se dělí na …, … může být …, Tady je …, Mezi magnety je …, magnetické síly jsou …, nebo …, K určení směru působení … se používá …, Magnety působí na …, Feromagnetické látky jsou …, Magnety nepůsobí na …, Nemagnetické látky jsou …, Stejné (souhlasné) póly magnetu se …, Opačné (nesouhlasné) póly se …, jmenuje se…, Kolem Země je …, Věci padají, protože …, … označujeme písmenem …, základní jednotkou je …, Sílu měříme pomocí …, Vzorec pro výpočet je …, To je/není pravda. … je přitahována/přitahováno/přitahován silou …, Souhlasné náboje se …, Nesouhlasné náboje se …, Elektrické pole se zobrazuje pomocí …, Látky můžou být …

Výukový materiál byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci II, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu.