Průvodce pro poradny při práci s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem je dokument, jehož záměrem bylo vytvořit rámec tématu podpory a vzdělávání žáků s OMJ, shrnout veškeré dostupné informace na jedno místo, zpřehlednit legislativu atd. Zároveň se v průvodci věnujeme určitému vymezení rolí poraden a škol, které nejvíce souvisí s jazykovou diagnostikou a procesy při výuce češtiny jako druhého jazyka, která je stále v našem vzdělávacím systému novinkou.
Jsme si dobře vědomi, že nám nepřísluší role vykladačů legislativy, nejsme ani žádným metodickým institutem pro PPP nebo školy, který by měl (ideálně) podobné materiály vytvářet. Přesto jsme se materiál rozhodli vytvořit a přispět tak k zpřehlednění situace. Věříme, že pomůže jak pracovnicím a pracovníkům poraden, tak školám a v konečném důsledku zejména dětem s OMJ. Což vnímáme jako naši úlohu.