Pracovní list (PL)
Protože většinou nemáme k dispozici univerzálně použitelné učebnice češtiny pro cizince pro žáky cizince, je nejlepší používat pracovní listy (PL) určené vždy na určitou hodinu či určité téma.
Co je PL a k čemu je dobrý?
+ je to originální učební materiál (většinou formátu A4), obsahující různé texty a obrázky
+ umožňuje aktuálně reagovat na potřeby skupiny a přizpůsobit se požadavkům žáků
+ žáci si PL zakládají do desek, a vytváří si tak originální pracovní sešit
+ během hodiny je práce s PL doplňována dalšími aktivitami, učitel s žáky se k PL průběžně vrací
+ pokud PL doplníme vhodnými aktivitami, může posloužit na několik hodin
+ obsahuje různé texty, různá cvičení, obrázky, gramatické tabulky
+ musí být jasný, přehledný, poutavý, bez chyb
+ nezbytné je přesně vědět, k čemu které cvičení a informace slouží a jak přesně se s nimi bude pracovat
Tvorba pracovního listu (PL)
+ PL tvoříme vždy pro konkrétní skupinu, s konkrétními komunikačnímu potřebami
+ rozmyslíme si, co bude na PL a co naopak stačí jen napsat a připravit na tabuli
+ vycházíme ze struktury daného tématu
+ téma se snažíme propojit vždy s nějakou gramatikou
+ obtížnost cvičení volíme s ohledem na různé stupně pokročilosti žáků
+ snažíme se do hodiny zařazovat všechny dovednosti (výslovnost, čtení, psaní, poslech, mluvení)
+ máme připravené aktivity, které PL doplní, a jejich posloupnost
+ každý nově vytvořený PL si zkusíme sami projít a vyplnit cvičení, protože a) určitě objevíme nějakou chybičku b) máme pak připravená řešení úkolů a nemusíme o nich přemýšlet během výuky
Způsoby tvorby PL
+ „stříhací metoda – koláž“: Okopírujeme si jednotlivé pasáže z učebnic nebo autentických materiálů, napíšeme si vlastní texty či cvičení na počítači nebo ručně, vystříháme a nalepíme podle pořadí na papír formátu A4 a zkopírujeme. Výhoda: můžeme cokoli dopisovat a dokreslovat ručně. Nevýhoda: Výsledná grafická podoba nejspíš nebude dokonalá.
+ „elektronická metoda“: PL si vytváříme na počítači v elektronické podobě, cvičení si můžeme sami vytvořit, obrázky lze stáhnout z internetu (pozor na autorský zákon), tvoříme např. originální gramatické tabulky dle potřeby apod. Výhoda: Takovýto PL lze v budoucnosti bez problému obměňovat a vylepšovat. Nevýhoda: Poprvé je to časově náročné.
Zásady tvorby materiálů pro nečtenáře
Přinášíme Vám naše osvědčené tipy, jak vytvořit výukové pracovní listy vhodné pro děti s OMJ
1. Stanovit jazykové cíle – Běžné pracovní listy v MŠ bývají zaměřené tematicky a cílem bývá třeba rozvoj jemné motoriky. U přípravy PL pro dítě s OMJ je potřeba zaměřit se na jazyk a stanovit specifický cíl (například procvičení konkrétní slovní zásoby v jednotném a množném čísle). Tip: Při tvorbě listu zvolte vždy jen 5 nových slov ze slovní zásoby.
2. Ujasnit si, jak chceme s listem pracovat – Pracovní list vytváříme podle toho, jestli bude dítě s listem pracovat samostatně či s pedagogem, což je mnohem vhodnější (například v rámci skupinky na kurzu češtiny či individuálně).
3. Zapojit mluvení – práce s listem by neměla spočívat například jen ve vybarvování či spojování obrázků. Pedagog by měl vést s dětmi nad listem cílený rozhovor a přistupovat k činnosti jako k jazykovému cvičení. Tip: Je dobré pojmenovávat všechny aktivity, které u PL děláme: stříháme, lepíme apod.
4. Využít list k procvičování – Novou látku je lepší zprostředkovat dětem jinou formou (v komunikačních situacích s využitím reálných předmětů). Pracovní list se hodí právě k procvičování či rozvíjení již známého. Tip: Při tvorbě listu se zamyslete, jaká aktivita by byla vhodná před vypracováním a po vypracování listu viz bod č. 7
5. Myslet na přiměřenost – Pracovní list by měl odpovídat jazykové úrovni dětí, tedy neměl by být příliš náročný, ale měl by jazykově rozvíjet. Přiměřený by měl být i čas věnovaný práci s listem.
6. Upozadit výtvarnou činnost – Cílem pracovních listů pro děti s OMJ je rozvoj češtiny. Pokud dítě například při práci s listem maluje vodovkami, následně vystřihuje a lepí, nezbývá čas ani koncentrace na češtinu. Tip: použijte například spojování, škrtaní, kroužkování či jednoduché dolepovaní do listu předem připravených obrázků.
7. Zapojit list do kurzu češtiny – Pracovní list můžeme vytvořit jako součást lekce ideálně v návaznosti na jiné typy činností. Dětem můžeme zprostředkovat stejnou jazykovou látku například pohybovou hrou, hudební činností a pak zapojením pracovního listu. Činnosti by měly jazykově navazovat, opakovat a prohlubovat látku.
Inspirací při tvorbě pracovních listů můžou být již vytvořené na Inkluzivní škole, které jsou určené přímo pro nečtenáře.
Nebo se můžete inspirovat na těchto stránkách:
- Canva: program, v němž se dají vytvářet pracovní listy, na stránce Školka online se dozvíte, jak s programem Canva pracovat, najdete zde také pár hotových pracovních listů
- Tvorba pracovních listů a prezentací: na těchto stránkách naleznete návody, jak tvořit pracovní listy v programu Open Office Drawing nebo MS PowerPoint, prezentace v Google Dokumenty – prezentace a Open Office Impress. Všechny návody jsou publikovány v Google Dokumentech – prezentace nebo na YouTube formou videa.
- Youtube: další inspirace můžete hledat i zde, například video Už jsem předškoláček.
- Logopedie s úsměvem: Facebooková skupina, kde se rodiče dozví, jak logopedicky pracovat s dítětem i doma, když jsou logopedické ordinace zavřené.
- Barevné kamínky – iŠkolička: webový portál, kde naleznete spoustu interaktivních výukových programů.
Autorky: Zuzana Pourová, Tereza Linhartová, Kristýna Chmelíková