K tématu je možné si rovněž přečíst v příručce Učíme češtinu jako druhý jazyk strany 209-215. Příručku je možné stáhnout zdarma. |
---|
Hlavní a nejdůležitější zásada:
Nová slova a veškerou slovní zásobu učte v kontextu konkrétních situací.
Proč?
Protože nejdůležitější je domluvit se a porozumět v reálném životě v ČR.
Učte
- konkrétní akce a reakce
- celé věty, fráze, situace; teprve z nich poté vypreparujte jednotlivá slova (ať je zřejmý kontext užití)
- nová slova za pomoci obrázků (žák by měl nové slovo alespoň 5x vyslovit a 5x napsat)
Co dělat se slovní zásobou
– vytvářejte logické skupiny slov – na základě významu (jídlo) nebo gramatické charakteristiky (podle rodů). Ale pozor – nezařazujte příliš mnoho slov do jedné skupiny – vzpomeňte si na sebe, kolik slov najednou si umíte zapamatovat v cizím jazyce
– vyvěšujte v učebně přehledy slov z určitých okruhů.
Jak by měly okruhy/témata pro slovní zásobu vypadat:
- měla by to být obecná témata (společenské fráze, nakupování, zjišťování informací …)
- měla by obsáhnout všechny základní komunikační situace v daném kontextu
- výběr specifičtějších témat by měl vycházet z toho, jací žáci ve skupině jsou a co aktuálně potřebují
Inspiraci pro konkrétní aktivity najdete například na stránce Univerzální aktivity. Ve Vzdělávacím obsahu ČDJ najdete materiály s tipy a aktivitami na trénink výslovnosti v jednotlivých tématech.