Co přinese novela školského zákona vícejazyčným žákům ZŠ od 1. 9. 2025?

Od 1. září 2025 vstoupí v účinnost novela školského zákona, která zásadním způsobem ovlivní chod mateřských, základních i středních škol. V tomto článku přinášíme pedagogům stručné shrnutí nejdůležitějších novinek, které mají dopad na podporu vícejazyčných žáků v základních školách. Týkají se zejména jazykové přípravy, financování a standardizace pozic podpůrných pedagogických pracovníků, tzv. indexace škol a požadované minimální jazykové úrovně pedagogických pracovníků. Změny vyplývající z tzv. odkladové novely jsou shrnuty samostatně.

Změny týkající se nároku na jazykovou přípravu

Nově se nárok na bezplatnou jazykovou přípravu (JP) na základních školách rozšiřuje i na žáky s nedostatečnou znalostí češtiny, kteří mají české státní občanství. Jde o významný milník směrem ke spravedlivější podpoře vícejazyčných žáků, o který META dlouhodobě usilovala.

  • Nárok tedy mají všichni žáci s nedostatečnou znalostí češtiny bez ohledu na státní občanství, kteří se v ČR vzdělávají ne déle než 24 měsíců.
  • V par. 20 ŠZ je tato kategorie žáků s nárokem definována jako „cizinci a občané České republiky, kteří mají obdobné potřeby k začlenění jako cizinci“.
  • Škola může pro identifikaci žáků s nedostatečnou znalostí českého jazyka využít  nástroj pro orientační zjištění jazykové úrovně od NPI ČR.

Současně se v tomto školním roce mění nárokovost z hlediska délky vzdělávání v ČR.

  • Ve školním roce 2024/2025 platila výjimka, že nárok na JP měli všichni cizinci, kteří se vzdělávali v ČR ne déle než 36 měsíců.
  • Pro školní rok 2025/2026 už tato výjimka neplatí, vrací se pravidlo maximální délky vzdělávání v ČR po dobu 24 měsíců.

Ukotvení pozice sociálního pedagoga

V zákoně o pedagogických pracovnících je nově ukotvena kategorie „sociální pedagog“.

  • Sociální pedagogové, kteří již na mnoha školách působí, se oficiálně stanou pedagogickými pracovníky, se všemi důsledky v oblasti pracovně-právního vztahu, které z této změny vyplývají. Sociální pedagogové se díky tomu stanou plnohodnotnou součástí pedagogického sboru.
  • Sociální pedagogové zajišťují podporu žáků a jejich vzdělávacích potřeb ve vztahu k jejich rodinnému prostředí, např. jsou v úzkém kontaktu s jejich rodinami, řeší absence žáků ve škole apod. MŠMT tímto opatřením cílí zejména na podporu škol s vysokým počtem sociálně znevýhodněných žáků.
  • Pro rodiny s migrační zkušeností doporučujeme propojovat služby sociálního pedagoga s profesionálními tlumočnickými službami, které zdarma poskytuje NPI ČR. 

Financování podpůrných pedagogických pracovníků

Od 1. 1. 2026 začne stát financovat pozice školních psychologů, školních speciálních pedagogů a sociálních pedagogů na základních školách se 180 a více žáky (vždy v průměru za předešlé 3 roky).

  • Tyto pozice budou mít možnost získat i menší školy sloučené do většího subjektu.
  • Psycholog a speciální pedagog se tak ve větších školách nově stanou standardní součástí pedagogického sboru, budou mít stabilní úvazky a nebude možné je v těchto školách zajistit formou podpůrného opatření.
  • Naopak žákům z menších ZŠ bude nadále možné zabezpečit péči speciálního pedagoga a psychologa formou podpůrných opatření.
  • Ředitelé větších škol budou mít povinnost do 3 let zajistit pozici školního psychologa nebo speciálního pedagoga. Teprve po naplnění této povinnosti mohou použít prostředky také na služby sociálního pedagoga. Ředitel tak bude mít možnost začlenit sociálního pedagoga do svého týmu, nikoliv povinnost.
  • Výše úvazku pro psychologa, speciálního pedagoga a sociálního pedagoga se bude pohybovat v rozmezí 0,5 – 2,5 úvazku pro všechny 3 pozice dohromady.
  • Konkrétní rozsah (přímé pedagogické činnosti – PHPmax) bude určen individuálně pro každou školu podle její velikosti, tj. podle průměrného počtu žáků za poslední 3 roky.
  • Navíc bude možné navýšit finanční prostředky na tyto pozice dle náročnosti poskytování vzdělávání (tzv. indexace škol).
  • Kombinace a výše jednotlivých úvazků bude záležet na rozhodnutí ředitele dle individuálních potřeb dané školy. 

Zohlednění náročnosti poskytování vzdělávání v rámci financování (tzv. indexace škol)

Od 1. 1. 2026 bude stát moci diferencovat objem finančních prostředků pro MŠ, ZŠ, SŠ a konzervatoře v závislosti na náročnosti poskytování vzdělávání.

  • Cílem indexace je zejména podpořit školy s vysokou koncentrací
    • sociálně znevýhodněných žáků
    • vícejazyčných žáků
  • Indexace má pomoci zajistit stabilní systémové financování pro podpůrné pedagogické pracovníky, případně jejich počet i navýšit, nebo zajistit další formy podpory (např. nižší počet dětí ve třídách aj.). 

Snížení minimální úrovně českého jazyka pro učitele

Pro učitele 2. stupně ZŠ a učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů SŠ (s výjimkou učitelů ČJL) se snižuje minimální požadovaná úroveň znalosti českého jazyka, a to na úroveň B2.

  • Požadavek na jazykovou vybavenost úrovně C1 zůstává pro učitele 1. st. ZŠ, učitele MŠ, tedy tam, kde je úroveň jazyka zásadní z hlediska výchovně-vzdělávacího procesu v období osvojování jazykového kódu.
  • Požadavky na minimální jazykovou úroveň se vztahují na učitele, kteří získali odbornou kvalifikaci v jiném vyučovacím jazyce než českém. Učitelé, kteří získali odbornou kvalifikaci v ČR, žádné požadavky minimální jazykové úrovně splňovat nemusí.

Právně závazné znění právního aktu zde.

Našli jste v našem článku informace, které jste hledali?

Doplňující články