Kognitivní strategie používané dětmi a tipy na výuku odpovídající na tyto strategie
Předškolní děti jsou velice vynalézavé, pokud jsou v prostředí, kterému nerozumí a kde se používá neznámý jazyk. V takovémto prostředí si vytvářejí kognitivní strategie, aby se mohly co nejvíce zapojit i v odlišném a novém jazykovém kontextu. Pokud budete z těchto strategií vycházet, můžete aktivně rozvíjet jejich jazykové znalosti. V odrážkách jsou tipy, jak na to:
Předpokládají, že to, co lidé říkají, je přímo spjato s danou situací nebo s tím, co oni nebo vy očekáváte.
- Ujistěte se, že to co říkáte, skutečně odpovídá tomu, o čem mluvíte nebo co děláte.
Příklad:
Pokud učitel drží v ruce velikonoční vajíčko a mluví při tom o Velikonocích, dítě s OMJ si může snadno myslet, že název pro vajíčko je Velikonoce.
Učí se a používají výrazy, kterým rozumí.
Příklad:
„Já chci …. (džus, hračku, hrát si).“
„…, prosím.“ (džus, hračku, hrát si)
- Používejte řeč a fráze, které jsou předvídatelné a opakovatelné.
Příklad:
„Pojďme …. (číst, hrát, spát, jíst, uklízet).“
„Je čas na …(jídlo, spaní, jít domů)“
Maximálně využívají to, co se již naučily.
Příklad:
Dítě se naučí slovo „pes“ a používá toto slovo jako obecné označení, dokud se nenaučí další rozlišovací slova jako třeba „štěně“, „vlčák“ nebo „Punťa“.
- Akceptujte označení, které dítě používá, a doplňujte nový, rozvíjející popis.
Příklad:
„Taky vidím toho psa. Jmenuje se Punťa.“
Pracují na velkých věcech, detaily nechávají na později. Spousta dětí předškoláků s OMJ vynechává předložky, spojky i přídavná jména a někdy dokonce i slovesa, aby vyjádřily, co potřebují.
Příklad:
Ano/Ne ….
„Ano kniha.“ znamená „Chtěl(a) bych si číst.“
„Ne jídlo.“ znamená „Nemám hlad“.
- Vystupujte jako jazykový vzor, ale vyhýbejte se opravování dítěte při jeho pokusech vyjádřit se a komunikovat ve svém novém jazyce. Toto opravování by ho mohlo odradit od dalších pokusů.
Příklad:
Dítě: „Já ne chtít brambora.“
Učitel: „Dobře, už jsi dojedl brambory a víc už nechceš.“
Přeloženo a upraveno z Cognitive Strategies Used by Child and Teaching Tips to Match These Strategies, WestEd, Center for Child and Family Studies & Funded by the California Department of Education.