Vícejazyční žáci s nedostatečnou znalostí češtiny potřebují být podpořeni především ve výuce češtiny jako druhého jazyka (ČDJ). Ovšem osvojit si druhý jazyk na akademické úrovni, což je předpokladem školního úspěchu, trvá průměrně pět až sedm let (viz teorie ledovce Jima Cumminse). Proto je důležitá nejen intenzivní výuka ČDJ v prvních letech, ale také dlouhodobá podpora v jazyce ve všech výukových předmětech i v letech následujících. I pokročilejší žák s odlišným mateřským jazykem (OMJ) může na první pohled působit, že podporu nepotřebuje, ale v odborných předmětech anebo při psaní složitějších textů může mít značné problémy, které bez podpory vyučujících nemusí zvládnout.
Obsah článku
Příprava na příchod vícejazyčného žáka
Nastoupí k vám do školy nový vícejazyčný žák a tápete, jak se na jeho příchod připravit? Jako první krok si promyslete, kdo všechno se bude podílet na jeho podpoře (třídní učitel, učitel ČDJ, učitel ČJL, výchovný poradce, asistent pedagoga aj.). Máte ve škole více vícejazyčných žáků? Zvažte, kdo z pedagogů by se mohl ujmout role koordinátora inkluze, vyplatí se to, protože koordinátor šetří čas ostatním. Nastavuje podporu vícejazyčných žáků, spolupracuje s vyučujícími na tvorbě, úpravách a průběžném vyhodnocování plánů podpory, zároveň mezi nimi probíhá pravidelná komunikace ohledně individuálního pokroku a potřeb jednotlivých vícejazyčných žáků. Všichni pedagogové by měli mít přehled o vícejazyčných žácích ve škole, jaká je jejich jazyková úroveň a jaké jsou jejich jazykové potřeby.
Je důležité, aby vícejazyčný žák měl ve škole osobu, která bude dlouhodobě sledovat, jak se mu daří (nejen ve výuce, ale i v začlenění do kolektivu) a na kterou se může s důvěrou kdykoliv obrátit. Může jí být koordinátor, výchovný poradce, ale i třídní učitel, učitel ČDJ nebo kdokoliv jiný.
Projděte si další tipy, jak se připravit na příchod vícejazyčného žáka.
Jazyková diagnostika
Základem pro nastavení efektivní podpory je zjistit jazykovou úroveň žáků. Pokud ji nezjistíte v rámci přijímacího pohovoru, můžete k tomu využít jazykovou diagnostiku. Ta se hodí i pro následné sledování a vyhodnocování pokroků. Podle výsledků jazykové diagnostiky se budete rozhodovat o rozsahu a intenzitě výuky ČDJ i o způsobu jazykové podpory ve výuce i během praxí.
Jazyková příprava
Výuku ČDJ lze zajistit zejména v rámci tzv. bezplatné jazykové přípravy, kterou poskytují krajem určené střední školy podle vyhlášky č. 13/2005 Sb. Jazyková příprava je určena žákům s cizí státní příslušností, kteří se vzdělávají na území ČR ne déle než 36 kalendářních měsíců. Nejde tedy pouze o žáky z Ukrajiny, ale i z dalších zemí. Žáci s nedostatečnou znalostí češtiny, kteří nárok nemají, se mohou jazykové přípravy účastnit nenárokově dle kapacit určené školy.
Tito žáci mohou absolvovat 100 – 400 hodin ČDJ. Jazyková příprava probíhá prezenčně na určených školách, kam žáci dojíždějí, nebo online. Převážně probíhá v odpoledních hodinách po výuce, je ale možné na ni žáky i uvolnit, a to maximálně na tři hodiny týdně. Během praxí, které by mohly být časovou komplikací pro pravidelnou účast v kurzu ČDJ, se doporučuje domluvit si samostudium.
Podpůrná opatření
Pokud je pro žáky nemožné nebo neefektivní dojíždět na krajem určenou školu a chcete jim zajistit kvalitní prezenční výuku ČDJ přímo ve vaší škole, je možné výuku ČDJ financovat v rámci 2. nebo 3. stupně podpůrných opatření na doporučení pedagogicko-psychologické poradny. Nedostatečná znalost vyučovacího jazyka je považována za speciálně vzdělávací potřebu, a proto se i na tyto žáky vztahují podpůrná opatření podle § 16 školského zákona. Můžete tak získat finance na 3 hodiny ČDJ týdně. Kromě toho může žák získat doporučení na individuální vzdělávací plán, na asistenta pedagoga nebo na prodloužení délky vzdělávání.
Další možnosti financování výuky ČDJ najdete v našem článku.
Metodika výuky ČDJ
Budete-li organizovat výuku ČDJ sami, doporučujeme náš Rozcestník pro výuku ČDJ na SŠ. Výuku je možné naplánovat podle doporučeného kurikula ČDJ pro SŠ, se kterým je provázaná učebnice Levou zadní. Tu je vhodné doplňovat materiály pro pedagogy i studenty na online platformě Levou zadní online a aplikací Čeština levou zadní. Online platforma a aplikace jsou vhodné i pro samostudium. Nebo si můžete vybrat z široké škály dalších učebnic a výukových materiálů.
Podpora ve výuce a hodnocení
Pro žáky s nedostatečnou znalostí češtiny je vhodné upravovat vzdělávací obsah i metody výuky. Může vám k tomu dobře posloužit plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán. Tyto plány podpory nám pomohou nastavit realistické vzdělávací cíle pro konkrétního žáka, na jejichž základě jej následně můžete hodnotit – individuálně, za osobní pokrok. Můžete využít již hotové pracovní listy pro výuku vícejazyčných žáků na střední škole, kde je upravený vzdělávací obsah i metodika výuky. Tyto pracovní listy si také můžete upravit podle svých potřeb nebo vám mohou posloužit jako inspirace, jak je možné výuku přizpůsobovat. Další inspirací mohou být i infografika k hodnocení, náš článek o zapojování do výuky nebo Průvodce strategiemi propojujícími obsah a jazyk (SPOJ).
V praxi se osvědčuje, pokud si žáci vedou vlastní slovníček a během výuky i praxí mohou využívat již hotové slovníčky nebo online překladače. Vhodná je také práce ve skupinách nebo ve dvojicích, kdy si žáci vzájemně vypomohou a pracují v bezpečném prostředí. Další podobné tipy najdete v našem Osmeru tipů do výuky.
Odborná praxe a odborný výcvik
Je vhodné zajistit, aby byli vícejazyční žáci proškoleni v bezpečnosti práce a ochraně zdraví formou, která pro ně bude srozumitelná. Nejen s vyššími ročníky můžete společně připravit grafické letáky, instruktážní videa, foto seriál, praktické ukázky apod.
Nejste si jisti, jak pracovat s odbornou slovní zásobou v rámci odborné praxe? Můžete využít hotové pracovní listy pro vybrané obory (nábytkářství, praktická sestra, kadeřník, klempíř), případně se jimi můžete nechat inspirovat pro tvorbu vašich vlastních pracovních listů nebo při práci s odbornou terminologií.
Motivace ke studiu
Pro motivaci ke vzdělávání je zásadní, aby žák měl v ČR stabilní zázemí (bydlení, finanční zajištění, zdraví, rodinné a sociální vztahy), byl v dobré psychické kondici, měl dlouhodobější vizi života v ČR, a tudíž i zájem se postupně začleňovat, najít si tu kamarády, vrátit se ke svým koníčkům apod. Mnohé z těchto podmínek zůstávají u žáků s migrační zkušeností, a zejména těch, kteří přišli z válečné oblasti, bohužel nenaplněny a mnohé z nich není v možnostech školy změnit. Přesto může škola zásadním způsobem ovlivnit, jak se v ní její žáci cítí, zda jsou přijímáni takoví, jací jsou, mají opravdové pochopení své situace (namísto nálepkování, že se „nesnaží“, „na ničem jim nezáleží“, „předstírají, že nic neumí“ apod.), a maximální možnou podporu.
Většina vícejazyčných mladých lidí nepřichází do naší země z vlastního rozhodnutí a zažívá pocit vykořenění, někteří z nich si v sobě nesou i traumatické zážitky. Proto je třeba k nim přistupovat citlivě, bez předsudků, zajímat se o ně, snažit se jim porozumět, a v případě potřeby jim pomoci zajistit psychologickou pomoc. Další tipy, jak nastavit vstřícné prostředí nejen pro vícejazyčné žáky, najdete v článku Začleňování středoškoláků s OMJ. Můžete se také nechat inspirovat naší motivační bonboniérou.
Důležitou roli hraje také začlenění žáků do třídního kolektivu, které třídní učitel může zásadním způsobem ovlivnit. Na začátku může pomoci s adaptací na nové prostředí i nový kolektiv spolužák nebo spolužačka, kteří budou v roli tzv. buddyho. Podstatné je ale budovat vztahy v celé třídě. Nestačí jen vyjet na začátku studia na společný adaptační kurz, vztahy v kolektivu je třeba podporovat dlouhodobě a pravidelně. Často si pedagog ani nemusí všimnout, že někdo do kolektivu nezapadl, nebo se jeho sociální vztahy s ostatními postupem času oslabily. Vyplatí se si vyhradit pravidelný čas na práci s třídním kolektivem, např. v rámci třídnických hodin.
Žáci z Ukrajiny s dočasnou ochranou
Na žáky z Ukrajiny s dočasnou ochranou v souvislosti s válkou na Ukrajině nebo s vízem k pobytu 90 dnů za účelem strpění pobytu na území ČR se vztahuje zákonná úprava Lex Ukrajina. Její účinnost je na dobu neurčitou. Tento zákon umožňuje například:
- přijmout tyto žáky i do probíhajícího prvního ročníku střední školy;
- nahradit chybějící doklady o splnění předchozího vzdělání čestným prohlášením;
- ukrajinským žákům, kteří požívají dočasné ochrany po dobu kratší než 12 měsíců, upravit obsah vzdělávání do té míry, že nemusí být v souladu s ŠVP ani RVP SV; těmto žákům je také možné zcela nebo zčásti nahradit obsah ŠVP i RVP jiným vhodným vzdělávacím obsahem (např. výukou ČDJ);
- ukrajinští žáci, kteří mají dočasnou ochranu déle než 12 měsíců, se vzdělávají plně v souladu s příslušným ŠVP a RVP SV, přičemž vzdělávací obsah Českého jazyka a literatury se přizpůsobuje jejich možnostem.