Žáci, kteří neovládají český jazyk v dostatečné míře, patří do skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), pro které je v určitých případech možné žádat finanční podporu na zřízení pozice asistenta pedagoga. S novelou školského zákona a vyhláškou č. 27/2016 Sb. je v případě vícejazyčných žáků asistent pedagoga jednou z možností ve 3. stupni podpůrných opatření. Týká se žáků bez znalosti vyučovacího jazyka. Podpůrná opatření jsou po doporučení ŠPZ nároková a finance, které na ně škola získá jsou dána normativně (viz příloha č. 1 vyhlášky).
V praxi často zaznívá názor, a to často i z úst odborných pracovníků, že vícejazyční žáci mohou využívat asistenta pedagoga pouze v případě, že mají kromě neznalosti češtiny další speciálně-vzdělávací potřebu. MŠMT tento mýtus vyvrací a potvrzuje, že vyhláška č. 27/2016 Sb. nikde nestanoví, že pro poskytnutí asistenta pedagoga je třeba kombinace více speciálně-vzdělávacích potřeb. Poradenské zařízení tedy může ve 3. stupni podpůrných opatření doporučit asistenta pedagoga žákovi, který kromě nedostatečné znalosti češtiny nemá žádnou jinou speciálně-vzdělávací potřebu. Celé stanovisko k asistentům najdete zde.
Asistování vícejazyčným dětem
Asistent/ka pedagoga pomáhá při integraci dětí s odlišnou kulturní a jazykovou zkušeností do výuky i do školního prostředí.
V případě žáků, jejichž mateřský jazyk neovládá žádný z pedagogů a je natolik odlišný, že je počáteční porozumění a komunikace mezi žákem a ostatními velice obtížná, je možné zaměstnat na pozici asistenta osobu mluvící česky a zároveň mateřským jazykem žáků. Tato pozice se jmenuje dvojjazyčný asistent pedagoga.
To usnadní jak komunikaci, tak samotnou integraci do prostředí, které je pro žáky zpočátku neznámé a cizí. Jak ukazují příklady dobré praxe, žáci se s pomocí asistenta necítí tolik frustrováni jazykovou bariérou a jejich školní úspěšnost se tím zvyšuje.
META, o. p. s. se aktivně věnuje podpoře využívání asistentů pedagoga na školách jako podpůrného opatření při práci s žáky s odlišným mateřským jazykem. V rámci toho hledá nejefektivnější způsoby, jak této pozice využít. Asistenti společnosti META, o. p. s. působili na několika školách v Praze a ve Středočeském kraji.
Naše zkušenosti s asistencí pedagogům jsme shrnuli v několika dokumentech:
- Nejste na to sami! – Asistent pedagoga pro žáky s odlišným mateřským jazykem (2013)
- Hledá se dvojjazyčný asistent (2014)
- Dvojjazyční asistenti pedagoga – příběhy úspěšné integrace (2016)
- Asistujeme u dětí s odlišným mateřským jazykem: praktická příručka pro asistenty a asistentky pedagoga v ZŠ
- Asistujeme u vícejazyčných dětí: Stručná dvojjazyčná příručka pro ukrajinské asistentky a asistenty pedagoga
Více informací o asistentech pedagoga naleznete na stránce Asistent pedagoga (provozuje Nová škola, o.p.s.).