Připravili jsme pro vás autorské obrázky od ilustrátorky Terezy Šajnerové. Tyto komunikační kartičky slouží dětem ke sdělení základních potřeb a pocitů a jejich učitelům k ověření porozumění.
Kartičky poskytují dětem vizuální podporu a umožňují jim vyjádřit své potřeby, pocity a myšlenky. Vícejazyčné děti mohou mít často pocit izolace, pokud se necítí schopné komunikovat s učiteli a ostatními dětmi ve třídě. Kartičky jim mohou tuto jazykovou bariéru pomoci překonat.
Jak používat základní komunikační kartičky v praxi
-
- Seznámení s kartami:
Představte dětem jednotlivé karty a vysvětlete jim, co každá karta znamená. Ukažte dětem obrázky na kartách a vysvětlete, jakým způsobem každá karta reprezentuje určitou potřebu.
Kartičky je vhodné pojmenovávat v 1. osobě, protože se týkají konkrétního dítěte, a nikoliv nás všech (např. je mi smutno, chci na záchod, stýská se mi).
-
- Praxe a hraní:
Zahrňte karty do různých her a aktivit, které dětem umožní používat a porozumět významu každé karty. Využijte ranní komunikativní kruh k představení karet a k využití možných aktivit (např. pantomimické hry, pexeso s kartami, kimovka), kde si děti osvojí jejich význam.
-
- Podpora a povzbuzení:
Buďte trpěliví a povzbuzujte děti, aby používaly karty k vyjádření svých potřeb.
-
- Spolupráce s rodiči:
Informujte rodiče o používání komunikačních karet ve školním prostředí a zapojte je do procesu podpory a rozvoje komunikačních dovedností svých dětí i doma.
Dejte komunikační karty rodičům domů, aby mohly s dětmi probrat ve svém jazyce, co která karta představuje.
Komunikační karty musí být dítěti volně k dispozici. Mohou být připevněné na kroužku a zavěšené na háčku na skříňce, aby si je dítě mohlo kdykoliv vzít, nebo umístěné na suchý zip na nástěnce, aby s nimi mohly děti manipulovat.
Jednu sadu kartiček si nechá paní učitelka u sebe, aby se případně mohla „doptat“, co se děje. Například „Jsi smutný?“ nebo „Chceš na záchod?“ a ukázat obrázek. Dítě nemusí odpovídat, pro počáteční komunikaci stačí, když naznačí ANO či NE. Komunikační kartičky je potřeba v praxi používat několikrát denně, aby si děti zvykly, k čemu slouží a jak jim mohou v prostředí MŠ pomoci.
Na začátku školního roku 2023/2024 byla v některých mateřských školách spuštěna pilotáž zaměřená na používání komunikačních kartiček a obrázků denního režimu. Proto jsme připravili DOPORUČENÍ, jak ve své třídě můžete využívat komunikační karty organizace META o. p. s.