Modelové situace tvorby výukových skupin

Vytvořili jsme pro vás tři modelové příklady, jak lze tvořit skupiny pro jazykovou přípravu podle různých kritérií (věku žáků, jejich jazykové úrovně, jejich mateřského jazyka apod.) a v různých situacích dle velikosti školy, počtu žáků s OMJ, složení žáků s OMJ, personálních možností školy, zkušenosti učitele ČDJ apod. Situací, které mohou v praxi nastat, bude mnohem více, než jsou tři uvedené příklady. Modely slouží jen jako inspirace a pro lepší pochopení, jak lze tvořit výukové skupiny a co vše je dobré přitom zvážit.

Model A: Škola má se začleňováním žáků s OMJ zkušenosti a má ve škole zkušeného učitele ČDJ. Škola má poměrně velký počet vlastních žáků s cizí státní příslušností a k nim přibírá žáky s OMJ z ostatních škol v okolí. Potřebuje zorganizovat kurzy na různých úrovních, současně si potřebuje udržet alespoň 1 učitele ČDJ na plný/částečný úvazek po celý rok.

Model B: Škola má žáky s OMJ napříč ročníky, velké množství dětí bez znalosti jazyka nebo s velmi malou znalostí přichází do první třídy. Většinou jsou to kmenoví žáci školy, někteří ale budou dojíždět z okolních škol. Metody výuky ČDJ pro tyto děti jsou odlišné od metod výuky pro děti, které už umí číst a psát ve svém mateřském jazyce. Z toho důvodu je třeba sestavit skupiny tak, aby se skupina „nečtenářů“ učila samostatně. Je také dobré vést v patrnosti, že malé děti nepotřebují takovou intenzitu výuky a mají naopak větší potřebu inkluze mezi své vrstevníky, a zejména adaptace na školu, kde se učí číst a psát.

Model C: Jedná se o malou nebo i středně velkou školu, která má malý počet vlastních žáků s cizí státní příslušností, kteří mohou být “roztroušeni” v různých ročnících, jsou různého věku a různé jazykové úrovně. Z okolních škol na jazykovou přípravu dojíždí také jen malý počet žáků s nárokem na podporu (i bez nároku). Při rozhodování o vytváření skupin ředitel školy zvažuje zejména personální možnosti – zkušenosti učitele s výukou ČDJ a pak také počet učitelů, kteří mohou ČDJ učit.