Odklad povinné školní docházky

Co se mění a jak s rodinami komunikovat?

U vícejazyčných dětí bývá častým tématem při přechodu do základní školy odklad povinné školní docházky. Rodiče, pedagogové i školská poradenská zařízení společně zvažují, zda je dítě na vstup do školy dostatečně připravené a jak velkou roli při rozhodování hraje úroveň znalosti českého jazyka. V souvislosti s tzv. odkladovou novelou školského zákona, která vstoupí v platnost od 1. září 2025, dochází k celé řadě zásadních změn. Ty se týkají nejen samotného procesu zápisu, ale i pravidel pro udělování odkladů, fungování přípravných tříd a nově i způsobu pedagogického diagnostikování školní zralosti.

Je důležité připomenout, že nedostatečná znalost češtiny sama o sobě není důvodem pro odklad školní docházky. Pokud je dítě jinak školně zralé, mělo by do první třídy nastoupit a mělo by být dále jazykově podporováno v rámci školního vzdělávání. Jazyková podpora by měla být systematickou součástí vzdělávání už během celé docházky do mateřské školy – a to jak v každodenních situacích, tak i prostřednictvím cílených aktivit. Přečtěte si více o možnostech jazykové podpory v MŠ.

Zápis do ZŠ – nový termín a nové povinnosti

Od školního roku 2025/2026 se posouvá období zápisu dětí do první třídy. Nově budou rodiče zapisovat své dítě k povinné školní docházce v termínu od 15. ledna do 15. února kalendářního roku, v němž má dítě do školy nastoupit. Již v této době musí zákonný zástupce požádat také o případný odklad – nebude tedy možné tuto žádost řešit později. Zároveň se ruší povinnost základní školy informovat rodiče o možnosti odkladu přímo při zápisu.

Jak bude nově vypadat žádost o odklad?

O odklad povinné školní docházky bude rodič nadále žádat ředitele základní školy. Žádost bude muset rodič doložit dvěma dokumenty:

  1. Doporučujícím posouzením školského poradenského zařízení (ŠPZ) – tedy pedagogicko-psychologickou poradnou nebo speciálně-pedagogickým centrem.

  2. Doporučením lékaře – ovšem pozor: od 1. 9. 2025 již nebude stačit doporučení pediatra či praktického lékaře pro děti a dorost. Zákon vyžaduje doporučení jiného odborného lékaře nebo klinického psychologa, a to výhradně v případě, že dítě má dlouhodobý zdravotní stav, který neumožňuje účast ve vyučování.

Nová pravidla pro ŠPZ: individuální vzdělávací plán

Další změna, která se dotkne i mateřských škol, spočívá v tom, že školské poradenské zařízení bude nově povinno – kromě samotného doporučení odkladu – také doporučit podpůrné opatření v podobě individuálnímu vzdělávacímu plánu (IVP). Ten by měl být vytvořen pro další vzdělávání dítěte v MŠ nebo v přípravné třídě, a to s cílem systematicky jej připravit na vstup do školy. Dítě, kterému bude udělen odklad, nadále plní povinné předškolní vzdělávání, obvykle pokračuje ve své mateřské škole.

Přípravné třídy – konec jedné éry

Přípravné třídy byly v posledních letech často doporučovány jako přechodový stupeň mezi mateřskou a základní školou, a to zejména u dětí s odlišným mateřským jazykem. Poskytovaly prostor pro adaptaci na školní prostředí, rozvoj školních návyků a intenzivní jazykovou podporu. Tyto třídy ale čeká významná změna – od 1. září 2029 budou definitivně zrušeny. Do té doby však zůstávají důležitou součástí podpůrného systému pro děti s odkladem školní docházky. Pedagogové mateřských škol tak mají stále možnost doporučovat tuto formu vzdělávání rodičům vícejazyčných dětí, u nichž se jeví jako vhodný prostředek k hladkému přechodu do základní školy.

Přípravné třídy jsou zřizovány při základních školách a jejich cílem je vývojově, psychicky a systematicky připravit dítě na vzdělávací program v první třídě. Program přípravné třídy vychází z rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV), ale denní režim už více připomíná první ročník ZŠ – děti si postupně zvykají na školní strukturu dne, střídání činností podle rozvrhu a pravidelný režim. V prostředí přípravné třídy se nachází lavice i tabule, čímž se dítě nenásilně adaptuje na prostor a atmosféru běžné třídy základní školy.

Je však důležité upozornit, že regionální dostupnost přípravných tříd není rovnoměrná. Některé kraje a obce mají v nabídce více přípravných tříd, zatímco jinde mohou být zcela nedostupné. Proto je vhodné zjistit, které základní školy ve vašem okolí přípravné třídy aktuálně nabízejí a jaká je jejich cílová skupina. V některých regionech jsou přípravné třídy více zaměřeny na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, jinde se více orientují na podporu dětí s odlišným mateřským jazykem. I to může být při doporučování této formy vzdělávání pro konkrétní dítě důležité zohlednit.

Vzhledem k tomu, že přípravné třídy budou dostupné pouze do školního roku 2028/2029, je důležité rodiče i kolegy včas informovat o jejich přínosu a časově omezené existenci. Po zrušení přípravných tříd bude podle nové legislativy hlavní formou podpory dítěte s odkladem další vzdělávání v MŠ, přičemž školské poradenské zařízení bude povinno doporučit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu.

Co se ruší: dodatečný odklad

Velkou změnou, která ovlivní i rozhodování v přípravném období, je zrušení tzv. dodatečného odkladu. Ten již nebude od 1. 9. 2025 možný – tedy dítě nebude moci nastoupit do 1. třídy a teprve během 1. pololetí zpětně získat odklad.

Co doporučit rodičům vícejazyčných dětí?

Pokud je dítě školně zralé, ale jeho znalost češtiny není ještě na úrovni vrstevníků, není tento stav důvodem k odkladu. Je však důležité poskytnout mu dostatek jazykových příležitostí v přirozeném prostředí. Může se jednat například o:

  • častější pobyt mezi dětmi v MŠ i odpoledne,
  • sledování českých pohádek a poslouchání audiopohádek,
  • využívání aplikací zaměřených na češtinu (např. Čeština2),
  • kontakt s česky mluvící osobou (chůvou, „babičkou“),
  • účast na letních jazykových kurzech.

Tyto zkušenosti pomáhají dítěti nejen v jazykovém rozvoji, ale také ve větším sebevědomí při vstupu do školy.

A co děti z Ukrajiny?

Pro nově příchozí děti z Ukrajiny vydalo MŠMT metodické doporučení pro školská poradenská zařízení, podle kterého samotná neznalost češtiny není důvodem k vyšetření v ŠPZ. Vyšetření je na místě pouze tehdy, pokud dítě vykazuje další speciální vzdělávací potřeby. Dítě může být do přípravné třídy (do roku 2029) nebo do třídy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona zařazeno pouze na základě doporučení ŠPZ.

Našli jste v našem článku informace, které jste hledali?

Doplňující články