Příručky popisují systém podpory vícejazyčných žáků (žáků s OMJ) v konkrétních školách, který vychází z dosavadních opatření, která ve škole už fungují. Dále vychází z nově zavedených opatření navržených ve spolupráci META a pedagogů zapojených škol. Tato nová opatření byla ve školách vyzkoušena v rámci pilotáže, a výsledná podoba příručky obsahuje pouze opatření ověřená v praxi, které školy začlenily do svých stávajících systémů podpory.
Příručky vznikly během dvou běhů: projektů Naše čtvrť (2021–2022) a Naše čtvrť 2 (2022–2023). V prvním běhu Naší čtvrti byl mapován celý proces začleňování žáků s OMJ – počínaje jejich přijímáním, zařazováním do ročníku, spoluprací a komunikací s rodiči, přes jejich adaptaci a socializaci ve školním prostředí, plánování podpory ve výuce včetně sestavování plánů podpory, zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka, její organizace a financování, až po hodnocení pokroku žáků, sledování jejich socializace v třídním kolektivu, jejich zapojování do volnočasových aktivit a celkové motivace k učení.
Druhý běh Naší čtvrti (2) se orientoval kvalitativně na dílčí témata odpovídající požadavkům zapojených škol, především na vymezení kompetencí a organizační strukturu pracovníků školy, na klima školy a vícejazyčné děti, na diagnostiku úrovně češtiny, nastavení výuky češtiny jako druhého jazyka (ČDJ) a spolupráci s učitelem ČDJ a na výuku vícejazyčných dětí v běžných předmětech a jejich hodnocení.