Přítomnost asistenta pedagoga při výuce je velmi vítaným prostředkem zapojení různě znevýhodněných žáků do vzdělávání. Aby bylo toto zapojení opravdu účinné a asistent pedagoga byl efektivně využit, je velice důležité spolupráci učitele a asistenta dobře promyslet. Promyšlená spolupráce pomůže zefektivnit výuku a vede k inkluzi všech žáků do vzdělávacího procesu, včetně žáků s odlišným mateřským jazykem.
Obsah článku
Díky spolupráci
- sdílíme a rozebíráme společně myšlenky, metody a přístupy
- zavádíme a vyvíjíme nové a lepší strategie
- můžeme snáz řešit problémy
- můžeme lépe monitorovat pokroky žáků a lépe hodnotit jejich výsledky.
Pro efektivní podporu dítěte s OMJ ve výuce je důležitá funkční spolupráce mezi učitelem a asistentem.
Základním bodem správné spolupráce je účast pedagoga při výběrovém řízení AP. Je to vztah jako každý jiný, a je potřeba, aby si učitel i asistent “sedli”. Odpovědnost za žáka s OMJ však není primárně na AP, za jeho vzdělávání nadále zodpovídá učitel.
Nastavení pravidel spolupráce před prvotním příchodem do třídy
Představení
- asistent by se měl domluvit na způsob oslovování (tykání/vykání, paní asistentko, křestní jméno, apod.)
- pedagog by měl žákům asistenta představit a sdělit, že je tu pro celou třídu
- Pro lepší představu dětí, co takový AP ve třídě dělá je možné využít náš materiál Raketu.
Pravidelná setkání
- asistent s pedagogem by měli mít v týdenním rozvrhu vyhrazený čas pro společné přípravy a konzultace (min. 1 hodina týdně)
- pravidelné organizační schůze pro všechny AP na škole + individuální schůze se školním psychologem nebo speciálním pedagogem
- účast AP na třídních schůzkách a konzultačních hodinách
Pravidla komunikace
- komunikace gesty s dětmi i učitelem, aby to nerušilo třídu
Určení strategického místa ve třídě
- asistent pedagoga nesmí překážet ostatním žákům ve výhledu a zároveň by měl vidět na celou třídu
- AP nesedí jen u “svého” dítěte
TIP: při pozdravení (např. ve stoje) je dobré, aby asistent stál před třídou vedle pedagoga a byl tak brán jako rovnocenný partner
Seznámení s rodiči
- Ideální je, pokud je možné seznámit asistenta či asistentku na prvních třídních schůzkách. Pokud to z hlediska nástupu není možné, je dobré, pokud se AP seznámí co nejdříve alespoň s některými rodiči.
Organizační činnost
- kontrola domácích úkolů, kontrola zápisů do žákovských knížek či notýsků, spoluvytváření IVP, tvoření pomůcek, plakátů, dohlížení na pořádek ve třídě (knihovna, kufříky na VV, převlečení na TV), starost o výzdoby třídy, popřípadě chodby, vytváření žákovi portfolio, které pomáhá sledovat pokroky žáka (např. mapa učebního pokroku, deníky..)
- spoluvytváření příprav na hodinu
- zapojení do hodnocení žáků
Spolupráce pedagoga s asistentem by měla být dobrovolná, rovnocenná, založená na stejném cíli a je neustále ve vývoji. Čím je vztah delší, tím se rozvíjí i jejich spolupráce. Forma práce se přizpůsobuje potřebám žáků.
Formy spolupráce
1) Skupinová práce s žáky s OMJ (SVP) ve třídě – Přítomnost dvou pedagogických pracovníků ve třídě je výhodná pro práci ve skupinách, kdy se asistent pedagoga může věnovat žákům s OMJ. Žáci mohou více komunikovat, reagovat a spolupracovat. Asistent kontroluje činnost ve skupině, monitoruje jejich potřeby, reaguje na otázky a podněty.
TIP: Při nižší jazykové úrovni žáků se může spolupracovat individuálně se skupinou žáků s OMJ a procvičovat například slovní zásobu daného tématu. Při vyšší jazykové úrovni doporučujeme rozdělit žáky do skupin k ostatním žákům, neboť to pomáhá socializaci i výuce češtiny.
2) Individuální práce s žákem s OMJ (SVP) ve třídě – Asistent pomáhá žákovi zapojit se do aktivit v hodině, jasně formuluje instrukce, kontroluje přepisování do sešitu, pracuje s upraveným pracovním listem (který může připravit AP), upravuje zadané cvičení, vytváří obrázky k nové slovní zásobě, používá pomůcky.
3) Práce s ostatními žáky ve třídě – Asistent cíleně pozoruje žáky, monitoruje jejich chování, kontroluje úkoly, obchází je, zapisuje si hodnocení žáků, které použije s pedagogem při plánování výuky. Tím může lépe poznat potřeby žáků.
4) Individuální nebo skupinová práce po výuce ve formě doučování – pomoc s přípravou na výuku, kontrola domácích úkolů (místo rodičů), učení nové slovní zásoby a gramatických jevů. Asistent může asistovat při výuce ČDJ vedené učitelem.
Výuka by měla probíhat vždy přednostně ve třídě. Výuka mimo třídu by měla být realizována výjimečně a pouze v odůvodněných případech (rozpor s inkluzí). Asistent pedagoga pracuje podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním. Výklad nové látky zajišťuje vždy vyučující.
Cílem podpory je postupné osamostatňování žáka v hodině, jeho průběžné a postupné zapojování do výukových, třídních a školních aktivit.
TIP: Doporučujeme navštívit tandemové workshopy ke spolupráci AP+P ( Rytmus, Nová škola)
Vytvořili jsme desatero spolupráce AP+P, které si můžete stáhnout, vytisknout a vyvěsit ve škole (do sborovny/kabinetu).
Další tipy