Výuka ČDJ: Mluvení

Tento článek se věnuje otázce, jak rozvíjet u žáků postupně všechny čtyři řečové dovednosti.

K tématu je možné si rovněž přečíst v příručce Učíme češtinu jako druhý jazyk strany 96–209. Příručku je možné stáhnout zdarma.

Začneme s těmi aktivními, tj. produktivními dovednostmi:

Mluvení

Z hlediska komunikace je pro žáky většinou nejdůležitější dovedností.

Hlavní zásada:
Spojujte nácvik mluvení vždy s praktickou, konkrétní a reálnou situací.
Proč? Aby se žák naučil, komunikovat v běžném reálném životě.

Jak trénovat mluvení?

  • Výuku mluvení musíte řídit – žáci by měli vždy dostat přesné zadání, modelovou situaci, nabídku možností. Každá aktivita by měla mít své ohraničení, důležité je zejména zakončení – výstup studentů.
  • Využívejte dialogy. K jednomu tématu je dobré zpracovat dialogy pro různé úrovně. Nejprve je vhodné cvičit modelové dialogy připravené lektorem. Pro začátečníky napište vždy na tabuli modelové věty nebo jim dejte pracovní list s dialogem, ve kterém pouze doplňují slova (na základě poslechu). Potom mohou dostat určitá slova či synonymní výrazy, kterými nahradí odpovídající slova či výrazy v dialogu. Nakonec mohou sami tvořit obdobný dialog; při jeho nácviku by si měli vyměnili role. Žáci se mohou rovněž naučit celý rozhovor zpaměti.
  • Žáci mohou pracovat ve skupinách či dvojicích, zbaví se tak ostychu z mluvení mnohem rychleji.

Typy aktivit:

  • popis obrázku
  • hledání cesty dle popisu
  • řazení komiksu podle popisu
  • dialogická cvičení a hraní rolí
  • získávání a doplňování informací
  • hledání obrázku ze série podle popisu
  • obměny slov či frází v různých náladách a rolích
  • odpovědi na otázky, které si losují/vytahují na kartičkách

(podrobný popis jednotlivých možností v seznamu Univerzálních aktivit)

Doplňující články