Analýza uměleckého textu

Souhrn materiálů, které můžete využít při přípravě na maturitu, konkrétně na ústní zkoušku – část analýza uměleckého texu. Materiály řadíme od těch nejzákladnějších, jež vymezují potřebné pojmy a fráze, až po ty komplexní, zaměřené na celkový rozbor uměleckých textů. Na závěr uvádíme ukázky toho, jak se dá pracovat s rozborem konkrétních literárních děl.

Zadání i kritéria hodnocení ústní zkoušky z ČJL jsou od roku 2020 zcela v rukou samotných škol, tedy se nemusí striktně držet předchozích kritérií nastavených centrálně. Uvedené materiály nicméně centrální hodnoticí kritéria pro zobecnění situace zkoušky využívají.

META Rozdíl mezi poezií a prózou – klíčový vizuál

META Literární druhy a žánry – klíčový vizuál 

Pracovní listy k analýze uměleckého textu vznikly v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VII, který byl spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Materiál Rozdíl mezi poezií a prózou byl dále upraven v rámci projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VIII, který je financován v rámci národního programu Azylového, migračního a integračního fondu a rozpočtu Ministerstva vnitra České republiky.


META Rozbor uměleckého textu – vizuály – pracovní list 

Při přípravě k ústní části maturitní zkoušky z ČJL maturantům předem objasněme, jaké části má zkouška a co je jejich obsahem. Pro lepší orientaci zapojme vizuální oporu, které se mohou u zkoušky držet. V materiálu najdete:

  • vizuál s obecnými pojmenováními jednotlivých kritérií a návodnými otázkami, co se v úryvku hledá a na co se zkoušející bude u zkoušky ptát,
  • prázdný vizuál, kam lze doplnit konkrétní dílo, s nímž se studenty pracujete (a to včetně úryvku, který lze doplnit vždy na druhé stránce vizuálu),
  • příklad zpracování díla Velký Gatsby do vizuálu (včetně úryvku, který je na druhé stránce vizuálu).

META Rozbor uměleckého textu – fráze – pracovní list 

Při ústní zkoušce z ČJL se musejí maturanti vyjadřovat na odborné úrovni. Vícejazyční žáci někdy obtížně formulují celé věty, v nichž by „prodali“ veškeré nabyté vědomosti. Nechceme, aby se vyjadřovali heslovitě, např. „poezie“, „hlavní postava“, „realismus“.

Následující materiál poskytuje (nejen) žákům s OMJ návodné otázky a nabídku frází a vět, které mohou při přípravě k ústnímu projevu využít. Jak?

  • Celý materiál mají k dispozici při přípravě během nácviku reálné situace ústního zkoušení z konkrétního díla.
  • Na základě materiálu s frázemi sepíšou do slohové podoby konkrétní dílo (procvičují si tak i psaný projev).
  • Žáci do skupin dostanou vždy jednu z tabulek, která bude prázdná. Společně vymýšlí fráze a na závěr je představí ostatnín. Mohou pro to využít i konkrétní dílo.

META Rozbor uměleckého textu – struktura, fráze – pracovní list 

Následující materiál slouží k nácviku rozboru uměleckého textu u MZ z ČJL. Dá se využít pro jakýkoli text např. z čítanek, podle textu se pak postupně vyplňuje/kroužkuje apod. U žáků s OMJ je potřeba dbát na jazyk, kterým se o tabulce/struktuře textu vyjadřují. Proto v závěru materiálu uvádíme i fráze, které učíme žáky, aby se o textu patřičně odborně vyjádřili. Fráze jsou obecným příkladem, záleží na úrovni žáků a požadavcích vyučujícího, jaké fráze musí žáci používat.


META Analýza uměleckého textu – pracovní list 

META Carlo Goldoni Sluha dvou pánů_analýza uměleckého textu – pracovní list

META Edgar Alan Poe Havran_analýza uměleckého textu – pracovní list

META Jaroslav Rudiš Grandhotel_analýza uměleckého textu – pracovní list

Pracovní listy k analýze uměleckého textu vznikly v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VII, který byl spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Materiály byly dále upraveny v rámci projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VIII, který je financován v rámci národního programu Azylového, migračního a integračního fondu a rozpočtu Ministerstva vnitra České republiky.