Vzdělávací obsah ČDJ
Vzdělávací obsah jsme vytvořili v roce 2015 v pracovní skupině učitelů a lektorů z praxe a odborníků na češtinu jako druhý jazyk. Inspirovali jsme se během mnohaleté praxe všech zúčastněných, odbornou literaturou didaktickou a ligvistickou a kurikuly v Německu, Finsku a Kanadě.
Během výuky podle tohoto vzdělávacího obsahu mezi lety 2016-2018 jsme vytvořili ze 14 témat základní balíček pro dosažení komunikační úrovně. Ten je formulován jako zkrácený soupis dovedností rozčleněných na minimum, které je třeba zvládnout (úroveň A1), a úroveň A2. Tento soupis má formu check-listu, v němž si můžete poznačit, jestli už danou dovednost děti zvládly.
Jednotlivá témata ke stažení:
VZDĚLÁVACÍ OBSAH ČDJ (23 témat)
Zkrácený soupis dovedností ke stažení (14 témat)
Praktické materiály, jak vzdělávací obsah používat, jak tvořit plán kurzu a stanovovat cíle pro jednotlivé děti, včetně hodnocení najdete v publikaci Učíme češtinu jako druhý jazyk. V roce 2021 vzniklo její druhé vydání.
Podrobnější popis obsahu a východisek najdete v několika článcích, které jsme v průběhu tvorby publikovali:
Článek pro sborník AUČCJ 2018
Článek pro NÚV z roku 2016
Článek pro sborník AUČCJ 2015
NPI ve spolupráci s MŠMT zveřejnilo v červenci 2021 Kurikulum ČDJ pro základní vzdělávání, které obsahuje očekávané výstupy jazykové přípravy v základním vzdělávání a Kurikulum ČDJ pro předškolní vzdělávání.
Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání zahrnuje podrobně rozpracovaný vzdělávací obsah pro deset tematických celků a dvě jazykové úrovně. Metodické poznámky ke vzdělávacímu obsahu upřesňují požadavky na jednotlivé věkové kategorie (1.–2. ročník, 3.– 5. ročník, 6.–9. ročník) a dvě úrovně jazykové pokročilosti. Vzdělávací obsah specifikuje gramatiku, slovní zásobu a sociokulturní kompetence pro jednotlivá témata. Nabízí také doporučené zdroje a materiály k výuce. Kurikulum je doplněno o ukázku zpracování vzdělávacího obsahu pro jazykovou přípravu na úrovni školy.
Dokument obsahuje také vstupní orientační test, který slouží ke zjištění, jaký bude předpokládaný rozsah poskytnuté jazykové podpory v základním vzdělávání (minimálně 100 hodin, maximálně 200 hodin). Zahrnuje tři základní jazykové dovednosti: mluvení/porozumění/interakce, čtení a psaní.
Kurikulum ČDJ pro předškolní vzdělávání, které stanovuje deset tematických okruhů pro jazykovou přípravu v mateřské škole. Určuje úroveň toho, co by dítě mělo zvládnout před vstupem do základní školy v oblastech poslechu a mluvení a sociokulturních kompetencí, aby mu stačila podpora učitele v rámci běžné třídy.
Pro lepší názornost jsou v kurikulu uvedeny i příklady slovní zásoby a větných konstrukcí, které se vážou k jednotlivým tématům, a doporučené materiály k využití.
Další zdroje
|
