Dobrá praxe: KIKUS kurz v FMŠ Sluníčko pod střechou

Mateřská škola FMŠ Sluníčko pod střechou se stala partnerskou mateřskou školou organizace Meta o.p.s. ve školním roce 2016/2017 v rámci realizace jedné z aktivit projektu Češtinou k inkluzi, který je spolufinancován Evropskou unií. Byl tak zahájen kurz češtiny pro děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a to mimo jiné za účelem testování jazykové přípravy v MŠ prostřednictvím metody KIKUS. Fakultní mateřská škola Sluníčko pod střechou se věnuje podpoře dětí s OMJ dlouhodobě a také úzce spolupracuje s organizací Meta již řadu let. Pedagogové MŠ se průběžně účastní vzdělávacích seminářů, zapojují do praxe různé metody a postupy a spolupodílí se na tvorbě určitých metodických materiálů.

Kurz češtiny ve školním roce 2016/2017 pro skupinu osmi dětí byl realizován externí lektorkou PhDr. Barborou Loudovou Stralczynskou, PhD. V rámci kurzu byla plně využívána a ověřována metoda KIKUS, která prošla adaptací pro češtinu a prostředí českých mateřských škol. Lektorka v průběhu celého roku ověřovala veškeré aspekty metody: zásady práce v kurzu, stabilní strukturu lekce, koncept přípravy na lekci v tabulce či pomůcky – obzvlášť pak obrázkové kartičky KIKUS.

Jazyková náplň kurzu

V mateřské škole běží kurzy češtiny již několik let pro různé věkové skupiny. Roční kurz KIKUS byl ve školním roce 2016/2017 realizován pro předškolní děti. Jazyková náplň kurzu se vždy odvíjí od pokročilosti dětí a typy činností korespondují s věkem (např. v kurzu pro mladší děti je více zastoupena práce se slovní zásobou a jednodušší gramatika). V rámci mateřské školy u dětí s OMJ neusilujeme jen o to, aby děti zvládly běžný den. Úkolem a cílem předškolního vzdělávání je mimo jiné příprava dětí na školu a rozvoj každého dítěte v maximální možné míře. Očekávané výstupy (RVP PV) se mohou lišit a liší u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, kam děti s OMJ patří; s úpravou očekávaných výstupů je tedy nutno počítat. Důležité je tudíž rozvíjet češtinu jednotlivých dětí v nejvyšší možné míře. Náplň realizovaného kurzu pro děti v předškolním ročníku, které již roční jazykovou přípravou prošly, byla koncipována více do hloubky a zároveň s ohledem na jazykovou pokročilost dětí. Tato skupina dětí nemá již problém s komunikací a zvládnutím činností ve třídě, rozumí pokynům učitelky a nezažívá již velký stres vyvolaný jazykovou bariérou. Děti však stále dělají značné chyby v gramatice, které by si bez další jazykové podpory postupně fixovaly a pozdější odstranění chyb by bylo o to náročnější. Děti také neznají složitější výrazy a významy některých slov, nemluví plynule apod. Při nástupu do základní školy budou samozřejmě v nevýhodě oproti dětem s češtinou jako mateřským jazykem. Gramatické chyby v řeči mohou dětem komplikovat psaní diktátů, nemusí porozumět všem slovním úlohám či slovním instrukcím. V kurzu je tedy věnována pozornost složitější slovní zásobě, správnému používání předložek, rodů a koncovek přídavných jmen, skloňování, časování, volnému mluvení dětí ve větách a výslovnosti.

Struktura lekce

Lektorce se velmi osvědčila navržená stabilní struktura lekce podle metody KIKUS, díky níž děti již vědí, co je čeká a usnadní to organizační záležitosti. Ukázalo se však také, že po dvou letech kurzu je třeba lekce více obměňovat, a to mírně i z hlediska struktury lekce. Některé momenty – například vytahování překvapení z kouzelného pytle, mohou časem dětem trochu zevšednět. Většinou však kurzy neprobíhají více let, tedy výstupem ověřování je určitě potvrzení doporučené stabilní lekce jako funkčního a vhodného způsobu realizace lekcí.

Navržená struktura lekce v kurzu KIKUS

  • Úvodní část (přivítání, úvodní písnička, kontrola domácích úkolů)
  • Opakování (jazykové činnosti opakující jazykovou náplň předešlé lekce)
  • Hlavní výuková část (2-3 jazyková cvičení, pohybové hry)
  • Závěr (domácí úkoly, rozloučení)
V rámci proběhlého ročního kurzu se také ukázalo, že lektorka většinou v hlavní výukové části stihne zapojit více jazykových cvičení než navržené 2-3. Stejnou zkušenost potvrzují i další lektorky z jiných kurzů KIKUS.
Trvá-li kurz 45 až 60 minut, stihnou se s dětmi projít 4–6 jazykových cvičení. Osvědčilo se příliš neprotahovat úvod a soustředit se právě na návaznost a gradaci jazykových cvičení. Jednotlivá cvičení nejsou dlouhá, děti baví stále nové podněty a různorodé činnosti. Práce s domácími úkoly pro děti již v předškolním věku se ukázala jako reálná. Díky úvodnímu setkání s rodiči před začátkem kurzu se rodiče během konání kurzu poměrně zapojovali. Více o domácích úkolech a setkání s rodiči se dozvíte v navazujícím článku, který se soustředí na popis didaktických materiálů a samotnou přípravu na lekce KIKUS.
Lektorka také v úvodu lekce záměrně vytvořila prostor pro volné slovní vyjádření dětí (s využitím mikrofonu jako motivačního prostředku), což se ukázalo jako velmi přínosné právě pro pokročilé děti s OMJ. Dětem je tak dán prostor mluvit samostatně a souvisle ve větách, k čemuž často tolik příležitostí nemají. Dětem se pokládají otázky typu: Jak vypadá koupelna u tebe doma (v tématu vybavení domu) a děti se samostatně rozhodují, co chtějí říct a jak věty naformulují. Tento typ úkolu je mnohem složitější než například tvorba vyjádření podle nabídnuté struktury.

Typy činností zařazované do kurzu

Jednoznačně se potvrdilo, že děti potřebují různorodé činnosti v přiměřené délce se zapojením atraktivních pomůcek pro udržení jejich pozornosti a motivace. Činnosti by neměly být stereotypní a neměly by trvat příliš dlouho. Osvědčily se také pohybové hry, které ve FMŠ Sluníčko pod střechou tvořily pravidelnou součást lekce. Motiv překvapení na děti také velmi dobře funguje (kouzelný pytel, kouzelný klobouk, překvapení v krabici, kouzelný šátek, hádanky). Lektorka na každou lekci vymýšlela něco nového, aby udržela zájem a pozornost dětí a tudíž i jejich spolupráci po celou dobu lekce.

Vhodný prostor a čas

Ukázalo se, že i prostor pro realizaci kurzu hraje důležitou roli. Vhodné je, aby měl lektor k dispozici nejrůznější pomůcky a vybavení třídy, dostatek prostoru pro pohybové hry a stůl s židlemi pro klidnější činnosti. Klid je velmi důležitý, aby se například z vedlejší třídy neozýval hluk právě ve chvilce, kdy se šeptáním snažíme navodit napětí. Tento aspekt často nemůže ovlivnit samotný lektor, jako spíše ředitel, jehož úkolem je hledat co nejlepší podmínky pro práci lektora. Záleží vždy na možnostech a vybavení každé konkrétní mateřské školy, ale ukazuje se, že prostor pro výuku do značné míry ovlivňuje kvalitu samotného kurzu a je tedy důležité tento aspekt zohlednit.
Hledání vhodného času v průběhu dne tak, aby kurz zapadal do organizace denního režimu mateřské školy a zároveň respektoval výkonnostní křivku dítěte v průběhu dne, může být také oříšek. Nejvhodnější je pro děti dopoledne, kdy se jim většinou nejvíce daří se soustředit. Doporučit se dá u mladších dětí také čas po spaní. Ve FMŠ Sluníčko pod střechou probíhal kurz každé pondělí v 13:00 a tento čas se ukázal jako poměrně vhodný, ovšem někdy byla na dětech znát únava a roztržitost.