Obsah článku
Financování asistentů pedagoga formou podpůrného opatření
Nárok na asistenta pedagoga pro žáky s OMJ je upraven vyhláškou 27/2016 Sb., která upřesňuje, jak se má realizovat §16 novelizovaného školského zákona.
Přehled podpůrných opatření podle vyhlášky č. 27/2016 Sb. ve znění účinném od 1. 1. 2020.
Asistent pedagoga je v případě žáků s OMJ podpůrným opatřením 3. stupně. Znamená to, že o jeho přidělení rozhoduje ŠPZ na základě provedené diagnostiky speciálně vzdělávacích potřeb konkrétního žáka.
V praxi často zaznívá názor, a to často i z úst odborných pracovníků, že žáci s OMJ mohou využívat asistenta pedagoga pouze v případě, že mají kromě neznalosti češtiny další speciálně-vzdělávací potřebu. MŠMT tento mýtus opět vyvrací a potvrzuje, že vyhláška č. 27/2016 Sb. nikde nestanoví, že pro poskytnutí asistenta pedagoga je třeba kombinace více speciálně-vzdělávacích potřeb. Poradenské zařízení tedy může ve 3. stupni podpůrných opatření doporučit asistenta pedagoga žákovi, který kromě nedostatečné znalosti češtiny nemá žádnou jinou speciálně-vzdělávací potřebu. Celé stanovisko k asistentům najdete zde.
Dvojjazyční asistenti pedagogů
Financování DAP je možné z Operačního programu Jan Amos Komenský, ale žádosti už jsou uzavřené. Další výzva bude dostupná od září 2024, sledujte web.
Podmínkou výkonu práce dvojjazyčného asistenta v rámci projektu je splnění kvalifikace určené pro pozici asistenta pedagoga tak, jak je definováno v zákoně č. 563/2004 Sb. Nedílnou součástí jeho kvalifikace mimo ustanovení uvedeného zákona je znalost cizího jazyka na komunikativní úrovni (znalost cizího jazyka je prokazovaná např. maturitním vysvědčením, jazykovým certifikátem, vysvědčením z jazykové
školy, dokladem o absolvování státní jazykové zkoušky, státní zkoušky, případně dokladem o ukončení minimálně základního vzdělání v cizím jazyce).
Podmínkou výkonu činnosti školního asistenta je splnění stejných kvalifikačních předpokladů jako je u pozice asistent pedagoga v zákoně č. 563/2004 Sb.
V krajních případech, kdy škola prokazatelně nemůže zajistit činnost pozice kvalifikovanou osobou, je možné zaměstnat i nekvalifikovaného pracovníka. Tato podmínka se netýká znalosti cizího jazyka, která musí být splněná již při nástupu osoby na pozici DA.
K tématu zaměstnávání DAP a financování této pozice ve školách jsme uspořádali diskusní setkání, kterého se zúčastnili zástupci škol a operačních programů z Magistrátu hl. m. Prahy a MŠMT.
Záznam diskuse je dostupný ZDE.
Financování ukrajinských asistentů/tek pedagoga
MŠMT vydalo metodický materiál k zajištění pozice na ukrajinské asistenty/tky pedagoga. Žádosti o financování na základě šetření se podávali v září 2023. Finanční prostředky na zajištění této pozice půjde čerpat do 31. 8. 2024, a to pouze formou pracovního poměru.
Od září 2024 bude možné čerpat finanční podporu nejen na personální podporu (jako jsou asistenti pedagoga), ale i ostatní náklady. Podmínkou je mít ve škole více než 10 % dětí z Ukrajiny z celkového počtu školy a zároveň více než 10 dětí s dočasnou ochranou. Více informací najdete zde.